حمید محمدی، گروه بورس: معاملات اولین روز از شهریور ۹۳ همچون اغلب روزهای هفته‌های اخیر کسل‌کننده و کم حجم دنبال شد. شاخص کل معاملات نیز در ادامه سنت روزهای اخیر کار خود را صعودی آغاز کرد و حتی کانال ۷۴ هزار واحدی را نیز به دست آورد، اما در پایان نزول کرد و در پایان معاملات روز شنبه با افت ۳۷ واحدی به کار خود پایان داد. در همین راستا شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری مانند روزهای قبل در نقش خریدار سهام پتروشیمی جم ظاهر شد و این بار ۱۱۵ هزار سهم از «جم» را به سبد سهام خود افزود. شرکت سرمایه‌گذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز ۱۱۳ هزار سهم در نماد «حخزر» را خریداری کرد. شرکت معدنی و صنعتی چادر‌ملو که مالک ۳۷ درصدی «ارفع» است بیش از ۶۰۷ هزار سهم از این نماد را در درصدهای نزدیک به صفر جمع‌آوری کرد. شرکت بیمه سامان در حالی فروشنده ۱۰۰ هزار سهمی در نماد «کرازی» بود که همین مقدار سهم در نماد «خمهر» را خریداری کرد. بیمه سامان طی روزهای اخیر در نقش خریدار «خمهر» و فروشنده «کرازی» ظاهر شده است. بانک سامان نیز بیش از ۱۰۱ هزار سهم از «وتوکا» را واگذار کرد.

سرمایه‌گذاری توسعه ملی نیز در ادامه سیاست‌های معاملاتی خود همچون روزهای قبل خریدار «وبانک» و فروشنده «درازک» بود. توسعه ملی طی معاملات روز شنبه ۴۷۴ هزار سهم از «وبانک» خرید و ۱۰۰ هزار سهم از «درازک» را عرضه کرد.

سرمایه‌گذاری فرهنگیان (سهامی خاص) که مالک بیش از ۴۱درصد از «مرقام» است ۱۷۹ هزار سهم در این نماد را جمع‌آوری کرد. سرمایه‌گذاری فرهنگیان یک میلیون و ۵۰هزار سهم نیز در نماد «فاراک» خریداری کرد. کارگزاری امین آوید که سهامدار ۵/۲درصدی «کترام» است مانند روزهای قبل در نقش خریدار در این نماد ظاهر شد و بیش از ۳۷۳ هزار سهم در این نماد را خریداری کرد. «کترام» طی ۱۰ روز معاملاتی گذشته ۵/۱۵درصد بازدهی را عاید سهامدارانش کرده است. در نماد «کطبس» شاهد نقش آفرینی متضاد دو حقوقی بودیم به این ترتیب که شرکت معادن منگنز ایران یک میلیون و ۷۰۰ هزار سهم از «کطبس» را عرضه و شرکت فرآوری از زغال سنگ پروده طبس (سهامی خاص) یک میلیون و ۶۴۷ هزار سهم از این نماد را جمع‌آوری کرد. در نماد «فجر» شرکت فولاد مبارکه خریدار ۲۱ میلیون و ۴۰۰ هزار سهمی بود که، شرکت استیل آذین ایرانیان در بورس عرضه کرده بود. موسسه صندوق بازنشستگی وظیفه که سهامدار ۵/۱درصدی «فولاد» است بیش از یک میلیون و ۵۱۰ هزار سهم در این نماد را عرضه کرد. شرکت سرمایه‌گذاری دلیران پارس(سهامی خاص) بیش از ۲ میلیون و ۴۲۴ هزار سهم از «وبیمه» را تحت تملک خود در آورد و به این ترتیب سهامدار ۴/۴درصدی در این نماد شد. در معامله بلوکی روز شنبه نیز موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارک فولاد ۱۵۹ میلیون سهم از «‌ومعادن» را به شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین فروخت. در پایان این گزارش می‌افزاید افزایش سرمایه «شتران» در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.