گروه خبر: هر چند هنوز هیچ کشوری مسوولیت تجاوز پهپاد اسرائیلی به آسمان ایران را بر عهده نگرفته است، اما روز گذشته حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از احتمال پرواز پهپاد از یک پایگاه واسط در کشورهای منطقه خبر داد. پیش از اعلام او نیز خبرها حاکی از پرواز این پهپاد از یکی از کشورهای منطقه بود. در همین حال برخی گزارش‌ها از احتمال کمک عربستان به پرواز این پهپاد اسرائیلی حکایت می‌کند. خبری که هنوز از سوی هیچ یک از مقامات ایران تایید نشده است. با این تفاسیر روز گذشته، سردار حسین‌سلامی در حاشیه مراسم بزرگداشت شهدای بسیج کارمندان، بابیان اینکه پهپاد متجاوز اسرائیل به محض ورود به کشور رهگیری شده است گفت: «برای اینکه از نیت اطلاعاتی آنها باخبر شویم، مدیریت شد تا به داخل بیاید و در موقعیت مناسب آن را هدف قرار دادیم.»

به گزارش خبرگزاری فارس، او با اشاره به سرنگونی پهپاد متجاوز صهیونیستی در داخل ایران، گفت:«نیازی به مهندسی معکوس این پهپاد نداریم، هرچند قدرت و توان آن را داریم.» سلامی ادامه داد: «اینکه برخی می‌گویند این پهپاد از اسرائیل به پرواز درآمده درست نیست، زیرا برد آن طوری نیست که بخواهد از فلسطین اشغالی به مرکز ایران بیاید و برگردد. ما از مبدا آن به صورت تقریبی مطلع هستیم ولی فعلا قضاوتی نمی‌کنیم. احتمال دارد از یک پایگاه واسط در کشورهای منطقه به پرواز درآمده باشد.» این دومین بار است که ایران موفق به زمین‌گیر کردن پهپادهای آمریکایی و اسرائیلی می‌شود. پیش از این ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی یک پهپاد آمریکایی را زمین‌گیر کرده بود. در دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی ایران اعلام کرد که عملیات شناسایی پهپاد آمریکایی مدل «آر کیو -۱۷۰» را کشف و آن پهپاد را که توسط نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان هدایت می‌شده سرنگون کرده است. رژیم اسرائیل در سال ۲۰۱۰ میلادی اعلام کرده بود که پهپادهایی را تحت عنوان «ایتان»، «هرون تی پی» و «هرون -۲» تولید کرده که قابلیت باقی ماندن در هوا تا ۲۴ساعت را دارند و می‌توانند بر فراز آسمان ایران نیز عملیات انجام دهند. حالا ایران یکی از پهپاد‌های از نوع پیشرفته اسرائیل به نام «هرمس» را زمین‌گیر کرده است. خبری که بازتاب وسیعی در رسانه‌های جهان داشته و البته واکنش‌هایی را نیز به دنبال داشته است. درهمین حال به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار سلامی روز گذشته با اشاره به حضور این پهپاد در آسمان ایران گفت: «پاسخ ایران به تجاوزپهپاد اسرائیلی دیپلماتیک نخواهد بود، در میدان پاسخ می‌دهیم. لزوما آن را اعلام نمی‌کنیم.»

پیگیری تعرض پهپاد اسرا ئیلی در مجامع بین‌المللی

در همین ارتباط روز گذشته، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به انهدام پهپاد رژیم صهیونیستی توسط پدافند سپاه پاسداران گفت: «این حادثه نشان می‌دهد به چه میزان فردو به عنوان جایگاهی که دارای پدافند غیرعامل است حائز اهمیت بوده و حتما باید تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای از موقعیت فردو در مذاکرات به عنوان یک جایگاه منطقی برای غنی سازی دفاع کند.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بروجردی همچنین در مورد اینکه چگونه این پهپاد از مرز عبور کرده و تا مرکز ایران آمده است گفت: «با توجه به اینکه این هواپیما بسیار کوچک و رادار گریز است در ارتفاع بالا حرکت می‌کند، ولی آنچه مهم است اینکه از دید تیزبین رادارهای جمهوری اسلامی ایران مخفی نماند و قبل از نزدیک شدن به این منطقه حساس منهدم شده است.» بروجردی تاکید کرد: «ایران حق دارد در مجامع بین‌المللی از حقوق خود دفاع و موضوع ورود پهپاد رژیم صهیونیستی به فضای ایران را پیگیری کند.» مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز اعلام کرده است تهران حق خود را برای پیگیری حقوقی مساله ارسال پهپاد جاسوسی از سوی اسرائیل به حریم هوایی ایران محفوظ می‌داند.

سکوت ا سرائیل و آمریکا

تاکنون مقامات رژیم صهیونیستی واکنشی نسبت به انتشار خبر زمین گیر شدن پهپاد اسرائیلی نداشته‌اند.روز گذشته جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در نشست خبری روزانه خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا آمریکا خبر اصابت موشک به یک پهپاد اسرائیلی در ایران را تکذیب یا تایید می‌کند، گفت: «متاسفانه من اطلاع جدیدی در این باره ندارم که به شما ارائه دهم.» به گزارش انتخاب، آلن ایر سخنگوی فارسی زبان آمریکا نیز در این باره اظهارنظر نکرد و تنها گفت که در حال حاضر حرفی در این باره ندارد.