هما کبیری: آمار پنج ماهه منتهی به مردادماه سال جاری گمرک حکایت از آن دارد که تجارت خارجی ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با افزایش 8میلیارد و 910میلیون دلاری از 32میلیارد و 710میلیون دلار در سال 92 به 41میلیارد و 620میلیون دلار رسیده است. به این ترتیب بر اساس آمار پنج ماهه منتهی به مرداد سال جاری، صادرات کالاهای غیرنفتی به رقم 19میلیارد و 639میلیون دلار و ارزش واردات نیز به 21میلیارد و 981میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که در این مدت، همچنان واردات با اختلاف 2میلیارد و 342میلیون دلاری گوی سبقت را از صادرات ربوده است.

بر پایه آمار منتشر شده از سوی اداره کل گمرک، صادرات از نظر وزنی رشد 41/10درصدی و از نظر ارزش دلاری نیز رشد 83/20درصدی را تجربه کرده است. واردات نیز از نظر وزنی 79/44درصد و از نظر ارزش دلاری 58/33درصد افزایش داشته است. به این ترتیب رشد صادرات و واردات حکایت از آن دارد که تجارت خارجی ایران در راه بازگشت به روزهای رونق خود در دو سال گذشته است.

رشد 20درصدی صادرات

در پنج ماه نخست سال جاری، صادرات قطعی با احتساب میعانات گازی ۴۰میلیون و ۳۶۶هزار تن بوده و ۱۹میلیارد و ۶۳۹میلیون دلار ارزآوری در پی داشته که از نظر وزنی ۴۱/۱۰درصد و از نظر ارزش دلاری ۸۳/۲۰درصد رشد را تجربه کرده است. این در حالی است که صادرات کالاهای غیرنفتی در مرداد ماه ۶میلیون و ۶۰۵هزار تن و به ارزش ۳میلیارد و ۵۴۲میلیون دلار بوده است. بر اساس جداول منتشر شده، مهم‌ترین اقلام صادراتی در این مدت شامل پروپان مایع‌شده به ارزش ۹۰۸میلیون دلار و سهم ارزشی ۵۹/۶درصد، متانول به ارزش ۷۱۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲/۵درصد، بوتان مایع‌شده به ارزش ۶۶۲میلیون دلار و سهم ارزشی ۸۱/۴درصد بوده است. به این‌ترتیب سنگ‌آهن که در مدت مشابه سال گذشته دومین کالای صادراتی ایران بود، پس از تصمیمات دولت برای اخذ عوارض صادراتی برای جلوگیری از خام فروشی، به رتبه‌های بعدی تغییر جایگاه داد.

بر این اساس، در پنج ماه نخست سال جاری ۸میلیون و ۵۰۸هزار تن میعانات گازی به ارزش ۵میلیارد و ۸۵۷میلیون دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی با رشد ۳۱/۱۰۶درصدی و از نظر ارزش دلاری با رشد ۵۰/۶۰درصدی همراه بوده است. همچنین صادرات محصولات پتروشیمی در این مدت ۷میلیون و ۹۱هزار تن به ارزش ۵میلیارد و ۶۹۹میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۴۵/۱۵درصدی از نظر وزن و ۹۴/۲۸درصدی از نظر ارزش دلاری همراه بوده است. صادرات سایر کالاها شامل کالاهای صنعتی، کشاورزی، معدنی، فرش و صنایع دستی در این مدت ۲۴میلیون و ۷۶۸هزار تن به ارزش ۸میلیارد و ۸۳میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی کاهش ۸۱/۵ درصدی و از نظر ارزش دلاری نیز کاهش ۲۴/۱درصدی داشته است.

کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند عمده مقاصد صادرات کالاهای ایرانی بودند. طی پنج ماه نخست سال جاری، ۱۱میلیون و ۹۸۷هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۸۴۲میلیون دلار به کشور چین، ۶میلیون و ۳۱۹هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۲۱۱میلیون دلار به کشور عراق، ۲میلیون و ۴۹۸هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۰۴میلیون دلار به امارات متحده عربی، یک میلیون و ۱۴۸هزار تن محصول غیرنفتی به ارزش یک میلیارد و ۷۸میلیون دلار به کشور افغانستان و یک میلیون و ۷۰۷هزار تن کالا به ارزش ۸۸۴میلیون دلار به کشور هند صادر شده است. به این ترتیب در این مدت صادرات ایران به چین با کاهش ۱۵/۷درصدی از نظر وزن و رشد ۹۷/۳۳درصدی از نظر ارزش دلاری همراه بوده است. صادرات به کشور عراق هم از نظر ارزش دلاری و هم از نظر وزنی با کاهش روبه‌رو بوده و کاهش ۶۳/۱۲درصدی را از نظروزن و کاهش ۴۶/۹درصدی را از نظر ارزش دلاری تجربه کرده است. این در حالی است که صادرات کالاهای غیرنفتی به کشور امارات متحده عربی با رشد ۹۰/۳درصدی از نظر وزن و ۹۷/۰ درصدی از نظر ارزش دلاری در مدت مورد بررسی همراه بوده است. صادرات به کشورهای افغانستان و هند نیز در این مدت با کاهش وزن و افزایش ارزش دلاری همراه بوده؛ به این ترتیب که صادرات به کشور افغانستان از نظر وزنی کاهش ۹۴/۲۴درصدی را در پی داشته و از نظر ارزش دلاری با رشد ۱۲/۰درصدی همراه بوده است. صادرات به کشور هند به عنوان پنجمین مقصد صادراتی کالاهای صادراتی ایرانی با کاهش ۱۷/۱۶درصدی از نظر وزن و افزایش ۰۹/۱۰درصدی از نظر ارزش دلاری همراه بوده است. با این حال در پنجمین ماه سال جاری، هند جای ترکیه را به عنوان پنجمین مقصد کالاهای صادراتی ایران گرفت.

متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در این مدت ۴۳۳دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۱/۱۱درصدی در ارزش دلاری داشته است.

افزایش 44درصدی واردات

در پنج ماه نخست سال جاری میزان واردات به رقم ۱۶میلیون و ۴۲۱هزار تن به ارزش ۲۱میلیارد و ۹۸۱میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رشد ۷۹/۴۴ درصدی از نظر وزن و ۵۸/۳۳درصدی از نظر ارزش دلاری همراه بوده است. این در حالی است که حجم واردات در مردادماه ۳میلیون و ۲۲۹هزار تن به ارزش ۴میلیارد و ۳۲۶میلیون دلار بوده است. مهم‌ترین اقلام وارداتی طی چهار ماه نخست سال جاری شامل گندم به ارزش یک میلیارد و ۹۲میلیون دلار و سهم ارزشی ۹۷/۴ درصد، وسائل نقلیه با موتور پیستونی درون‌سوز تناوبی جرقه‌ای- احتراقی با حجم سیلندر بیشتر از ۱۵۰۰ سانتی‌متر مکعب (اما از ۳۰۰۰ سانتی‌متر مکعب بیشتر نباشد) به ارزش ۸۰۳میلیون دلار و سهم ارزشی ۶۶/۳درصد، برنج به ارزش ۷۶۴میلیون دلار و سهم ارزشی ۴۷/۳درصد، ذرت به ارزش ۵۷۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۶۳/۲ درصد، کنجاله سویا به ارزش ۵۳۱میلیون دلار و سهم ارزشی ۴۲/۲ درصد بوده است. در این میان واردات برنج نسبت به ماه گذشته با کاهش همراه بوده که جایگاه آن را از دومین کالای وارداتی به سومین کالای وارداتی تغییر داده؛ به نظر می‌رسد با این اتفاق دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر جلوگیری از واردات برنج به کشور جنبه عملیاتی به خود گرفته است.

در این مدت امارات متحده عربی، چین، هند، جمهوری کره و ترکیه مهم‌ترین کشورهای مبدا کالاهای وارداتی به ایران بوده‌اند. در پنج ماه نخست سال جاری، ۳میلیون و ۸۵۳هزار تن کالا از کشور امارات متحده عربی به ارزش ۵میلیارد و ۶۰۲میلیون دلار وارد ایران شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۲۷/۱۰۵ درصدی در وزن و ۷۵/۷۱درصدی در ارزش دلاری همراه بوده است. در این مدت، واردات از کشور چین به عنوان دومین مبدا کالاهای وارداتی ایران ۲میلیون و ۱۰۱هزار تن به ارزش ۴میلیارد و ۸۶۲میلیون دلار بوده که ۲۸/۵۸درصد از نظر وزن و ۱۶/۶۶درصد از نظر ارزش دلاری افزایش داشته است. یک میلیون و ۶۵۱هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۷۹۷میلیون دلار از کشور هند وارد ایران شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۶۹/۲۳درصدی در وزن و ۴۱/۱۰درصدی از نظر ارزش دلاری همراه بوده است. در این مدت متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی ۱۳۳۹دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۷۲/۷درصدی در ارزش دلاری داشته است.

بازگشت تجارت به روزهای رونق

بازگشت تجارت به روزهای رونق