یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

چهارمین هفته منفی بورس
در آخرین روز معاملات هفتگی، شاخص کل بورس با افت 200 واحدی (معادل 3/0 درصدی) مواجه شد و به این ترتیب زیان هفتگی 8/0 درصدی را به ثبت رساند. حجم معاملات روزانه همچنان در مرز متعادلی قرار دارد که نشان از جابه‌جایی اندک سهام دارد. بر این اساس، گرچه معاملات پویایی کافی مشابه سال گذشته را ندارد، اما رکود عمیقی در بازار مشاهده نمی‌شود و هنوز شاهد فعالیت نسبتا مناسب سهامداران هستیم. در این شرایط، بحث رونق در بازار مسکن از طریق تقویت میزان تسهیلات مسکن می‌تواند بخشی از سرمایه افراد را به خود جذب کند؛ با این حال باید توجه شود که بهبود اوضاع مسکن با اثرگذاری روی صنایع وابسته نظیر فولادی‌ها، سیمانی‌ها و کاشی و سرامیک می‌تواند روی بازار سهام نیز اثرات مطلوبی داشته باشد. با این حال، در شرایط کنونی تداوم روند کم‌نوسان شاخص کل بورس محتمل‌تر است.



بازار ارز

حفظ فاصله دلار از کف حمایتی
در پایان معاملات هفتگی، هر دلار آمریکا با ثبت بازدهی 8/0درصدی، به قیمت 3 هزار و 130 تومان معامله شد. این در شرایطی بود که در اوایل هفته، دلار فاصله 5 تومانی با کف حمایتی 3100 تومانی پیدا کرده بود و همین مساله منجر به بازگشت قیمت‌ها به سطوح فعلی شد. در این رابطه، افزایش نسبی قیمت ارز مبادلاتی به بالای 2660 تومان نیز به افزایش فاصله قیمت دلار از کف 3100 تومانی کمک کرد. با این حال، نزدیک شدن به برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد و همچنین دیدار وزیر امور خارجه کشور با مسوول سیاست‌های خارجه اتحادیه اروپا می‌توانند اخبار مهمی در خصوص مذاکرات هسته‌ای به عنوان مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازار ارز محسوب شوند. در این شرایط، تا زمانی که سیگنال مشخصی از نتیجه مذاکرات مخابره نشود، حرکت دلار در محدوده فعلی محتمل‌تر است.



بازار سکه

صعود هفتگی سکه رقم خورد
در پایان هفته گذشته، هر سکه طرح جدید با رشد قابل توجه 4/1 درصدی مواجه و به قیمت 948 هزار و 500 تومان معامله شد. این در حالی بود که سکه در ابتدای هفته، کف حمایتی 940 هزار تومانی خود را شکسته بود و به 935 هزار تومان نیز نزدیک شده بود. اما در ادامه افزایش 25 تومانی قیمت دلار و بازگشت طلای جهانی از محدوده 1270 دلاری به بالای 1280 دلار منجر شد تا سکه نیز به سطوح قیمتی قبلی خود برگردد. هم‌اکنون، انتظاری در خصوص تغییرات شدید قیمت دلار وجود ندارد و از این منظر تغییرات قیمت سکه دور از انتظار است. در رابطه با اونس طلا نیز، عوامل ژئوپلیتیک و بنیادی مربوط به اقتصاد جهانی با یکدیگر مقابله می‌کنند؛ این امر منجر به نوسان قیمت طلای جهانی و در پی آن سکه می‌شود.



بازار طلای جهانی

افت و خیزهای طلا در محدوده جدید
طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه، طلای جهانی نوسانات قابل توجهی را تجربه کرد و در حالی که تا نزدیکی 1300 دلار نیز پیش رفته بود، در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1285 دلار بر اونس معامله می‌شد. بنابراین، مشاهده می‌شود طلا در محدوده قیمتی جدید 1270 تا 1300 دلاری حرکت می‌کند. تشدید درگیری‌های اوکراین-روسیه عامل اصلی افزایش قیمت‌ها در روز پنج‌شنبه به شمار می‌آمد. در این رابطه، رئیس‌جمهور اوکراین از عبور نیروهای روسی به داخل مرزهای این کشور سخن گفته که درگیری‌های شدید میان نیروهای دو کشور را سبب شده است. اما آمار اقتصادی مطلوب آمریکا، نظیر رسیدن رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) سالانه به 2/4 درصد، توانست بر عوامل ژئوپلیتیک غلبه کند و طلا با افت قیمت مواجه شد. بنابراین، جدال عوامل ژئوپلیتیک و آمار اقتصادی می‌تواند تعیین‌کننده مسیر آینده قیمت طلا باشد.




بازار اوراق مسکن

رشد «تسه»ها در پایان هفته
در آخرین روز معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد 7/2 درصدی مواجه و با قیمت 92 هزار و 911 تومان معامله شدند. با این حال افت قیمت آنها طی روزهای ابتدایی هفته، منجر شد تا زیان هفتگی 4/3 درصدی را به ثبت برسانند. در واقع، چهارشنبه مطابق با پیش‌بینی‌های «دنیای اقتصاد» پس از سه روز متوالی که «تسه»ها روند منفی را سپری می‌کردند، بار دیگر با افزایش قیمت مواجه شدند. در این رابطه رحیمی، عضو هیات مدیره بانک مسکن، ضمن آنکه بر واقعی بودن تقاضای اوراق تسهیلات مسکن تاکید کرد، افزود: این اوراق حتی در قیمت‌های فعلی، نرخ بهره 21 درصدی دارند که نسبت به سایر تسهیلات بانکی کاملا مقرون به‌صرفه است. بنابراین، بر اساس شواهد موجود افزایش قیمت «تسه»ها تا حدود 100 هزار تومان نیز چندان دور از ذهن نیست.




بازار نفت

چرخش مسیر قیمت نفت
طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه، مطابق با پیش‌بینی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشانه‌های افزایش تقاضا در بازار نفت ایجاد و همین امر منجر به رشد قیمت این طلای سیاه شد. به این ترتیب، در لحظه تنظیم این گزارش هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 95 دلار معامله می‌شد. به عبارت دقیق‌تر، بهبود آمار اقتصادی آمریکا نشان از افزایش تقاضا از سوی این کشور دارد که رشد قیمت نفت را سبب شد. در این شرایط، تشدید درگیری‌ها میان اوکراین-روسیه نیز آثار روانی خود را بر افزایش قیمت نفت گذاشت. با این حال، سمت عرضه نیز همچنان قدرتمند باقی مانده است به طوری که برخلاف پیش‌بینی‌های بلومبرگ، میزان ذخایر نفت آمریکا در کوشینگ، مهم‌ترین پایانه نفتی آمریکا افزایش یافته است. بنابراین، انتظار نمی‌رود این روند صعودی شدید باشد و احتمالا نفت زیر 100 دلار معامله می‌شود.