تهدید به استیضاح وزیر ارتباطات

دنیای اقتصاد: اواسط هفته گذشته و بعد از سال‌ها انتظار بالاخره انحصار ارائه نسل سوم تلفن‌همراه شکسته شد. در حالی که شکستن این انحصار با واکنش‌های مثبت و استقبال کاربران همراه شد اما مخالفانی هم داشته است. از جمله این مخالفان می‌توان به برخی از نمایندگان مجلس اشاره کرد که افزایش سرعت اینترنت روی موبایل را به جریان‌های مافیای پشت پرده ارتباط دادند و اعلام کردند عده‌ای با افزایش سرعت اینترنت به دنبال کسب درآمدهای کلان هستند. این گروه با استناد به سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی که در پاسخ به یک استفتا اعلام کرده بودند اینترنت پرسرعت موبایل خلاف شرع و موازین اخلاقی است طی چند روز گذشته و طی اظهار نظر‌های مختلف تاکید کرده‌اند که اگر این وضعیت ادامه داشته باشد طرح استیضاح وزیر ارتباطات را تقدیم هیات‌رئیسه مجلس خواهند کرد.

ابراز نگرانی برخی نسبت به استفاده از نسل سوم و چهارم تلفن‌همراه در کشور در حالی رخ می‌دهد که محمود واعظی در مراسم اعطای پروانه و مجوز اینترنت پرسرعت موبایل تاکید کرد که اپراتورها به ملاحظات فرهنگی توجه کرده‌اند و تکالیفی برای خودشان قائل هستند و در این میان مسائل فرهنگ، اخلاق، دین، جامعه و انقلاب برای ما بسیار مهم است. وی تاکید کرده بود که باید خدماتی را که به مردم ارائه می‌دهیم شیرین تحویل دهیم و نباید برای خانواده‌ها، مراجع و بزرگان دغدغه ایجاد کنیم و اطمینان و اعتماد آنان را پاس بداریم.

شیرینی رو به تلخی می‌رود؟

با وجود تمام اطمینان‌های محمود واعظی، وزیر ارتباطات به مردم و مسوولان برای اینکه ارائه خدمات نسل سوم و بالاتر همراه با توجه به موازین شرعی و اخلاقی است و اینکه تا زمان ابلاغ نشدن پیوست فرهنگی موبایل به اپراتورهای همراه دسترسی به سرویس‌هایی که امکان کنترل روی آنها وجود نخواهد داشت، ممنوع باقی می‌ماند، اما عده‌ای نسبت به گسترش تکنولوژی روز همراه ابراز نگرانی کرده و تا پای استیضاح وزیر ارتباطات نیز پیش رفته‌اند. برای مثال، نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، با بیان این موضوع که عده‌ای با افزایش سرعت اینترنت به دنبال کسب درآمدهای کلان هستند، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته است: اگر روند موجود در وزارت ارتباطات ادامه پیدا کند، به دنبال استیضاح وزیر خواهم بود.

وی با اعلام اینکه صبح امروز (پنج‌شنبه) جلسه‌ای با حضور وزیر ارتباطات در مجلس برگزار شد و تذکرات لازم به آقای واعظی داده شد تاکید کرد که مجلس با جدیت جلو اقدامات اخیر وزیر ارتباطات را می‌گیرد. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: به هر حال ما با جدیت جلوی اقدامات اخیر وزیر ارتباطات را می‌گیریم و در صورتی که اشکالات از ناحیه وزارت ارتباطات برطرف نشود قطعا برخوردهای لازم را خواهیم داشت؛ البته توضیحات آقای واعظی در جلسه روز پنج‌شنبه کمیسیون فرهنگی اصلا قانع‌کننده نبود و آقای وزیر توضیحات خارج از تکلیف را بیان کرد.

پژمان‌فر تصریح کرد: نبود پیوست فرهنگی در افزایش پهنای باند و خدمات نسل سوم و چهارم اولین اشکال وارد شده به این اقدامات است؛ به‌طوری که براساس ماده دوم برنامه پنجم توسعه باید این اقدامات حتما پیوست فرهنگی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: دومین ایرادی که به طرح وزارت ارتباطات وارد است این است که طبق قوانین کشور تا زمانی که شبکه ملی اینترنت کشور راه‌اندازی نشود، نباید پهنای باند اینترنت کشور گسترش یابد؛ اما وزارت ارتباطات بدون توجه به این موضوع در حال گسترش پهنای باند است.نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مساله سوم ضابطه‌ای است که در ارتباط با تلفن همراه باید وجود داشته باشد؛ در ارائه اینترنت پرسرعت همان‌طور که اینترنت خانگی ضوابطی دارد، اینترنت تلفن‌های همراه باید ضوابطی داشته باشد و این ضوابط باید رعایت شود. پژمان فر با بیان این موضوع که اینها یک فضای سیاسی است که پشت صحنه آن جریان های مافیای قدرت و ثروت وجود دارد که در این میان پول‌هایی به جیب برخی می‌رود، تاکید کرد: به زودی این موارد را انتشار می‌دهیم و اگر این روند ادامه پیدا کند و وزیر اصلاح روش نکند بنده پیگیر استیضاح وزیر در مجلس شورای اسلامی خواهم بود.

نامه دادستان به رئیس‌جمهوری

در حالی که محمود واعظی، وزیر ارتباطات و محمد حسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی از آماده شدن نهایی پیوست فرهنگی موبایل خبر داده و تصویب نهایی آن را منوط به برگزاری جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور رئیس‌جمهوری ارتباطات داده‌اند، بسیاری از مخالفان ارائه خدمات نسل سوم همراه تاکید دارند که تا زمان ارائه نشدن پیوست فرهنگی موبایل باید ارائه خدمات نسل سوم و بالاتر آن در کشور متوقف شود. این اظهارت در حالی اعلام می‌شود که وزیر ارتباطات در نشست روز سه شنبه خود برای اعلام چشم انداز سال دوم دولت تدبیر امید ، این اطمینان را داد که سیاست وزارت ارتباطات همانند دو سال گذشته خواهد بود و همانند رایتل تا زمانی که پیوست فرهنگی موبایل ابلاغ نشود به اپراتورهای دیگر نیز اجازه ارائه خدمات تصویر و ارسال ویدئو را نخواهد داد.

اما گویا این قول‌ها باعث رفع نگرانی نشده است. چرا که دادستان جدید کل کشور، طی نامه‌ای به ریاست‌جمهوری، خواستار تشکیل جلسه شورای‌عالی فضای مجازی به‌منظور بررسی ابعاد مختلف نحوه اعطای مجوز خدمات نسل سوم تلفن همراه و اتخاذ تصمیم در مورد آن شد.

خرم‌آبادی معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که با توجه به نگرانی و ابهاماتی که اخیرا در خصوص تهدیدات احتمالی ناشی از اعطای مجوز نسل سوم تلفن‌های همراه در جامعه ایجاد شده است، دادستانی کل کشور به‌عنوان مدعی العموم و حافظ حقوق عمومی، چه واکنشی نسبت به این موضوع داشته است؟ گفت: آنچه موجبات نگرانی اقشار مختلف جامعه را در مورد خدمات نسل سوم تلفن همراه فراهم کرده، هراس از اصل تکنولوژی نیست. بلکه نگرانی از این جهت است که قبل از فراهم شدن امکان مقابله با آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی ناشی از این تکنولوژی، نسبت به توسعه آن اقدام شود. وی افزود: مراجع معظم تقلید نیز اصل موضوع را غیر شرعی اعلام نکرده‌اند، بلکه اقدامات ناهماهنگ، عجولانه و بدون فراهم کردن زمینه فرهنگی را در این خصوص غیرشرعی دانسته‌اند.

وی در ادامه افزود: معتقدم این اقدام نباید توسط یک دستگاه و بدون هماهنگی با سایر نهادهای ذی‌ربط انجام شود. وزارت ارتباطات باید قبل از اعطای مجوز ، موضوع را در شورای عالی فضای مجازی که تمام نهادهای ذی‌ربط در آن عضویت دارند و عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری درخصوص مسائل فضای مجازی است، مطرح می‌کرد. اما محمود واعظی،

وزیر ارتباطات، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در واکنش به اظهارات دادستان کل گفت: آنچه دادستان محترم در خصوص پیوست فرهنگی مطرح کرده درست است و ما هم اپراتورها را موظف کرده‌ایم که به آنچه در شورای‌عالی فضای مجازی در خصوص پیوست فرهنگی مطرح شده، عمل کنند. واعظی در همین خصوص افزود: به اپراتور نسل سوم اجازه داده‌ایم همان عملیات و فعالیت‌هایی که در سال‌های گذشته وجود داشته مانند رایتل را داشته باشد و بیش از رایتل به آنها اجازه فعالیت نداده‌ایم تا اینکه پیوست فرهنگی مربوطه آماده شود.