گروه بورس- مسعود‌رضا طاهری: روز گذشته شاخص کل بازار سهام به کانال ۷۲ هزار واحد نزول کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» در اولین روز کاری هفته بازار سهام، منحنی شاخص کل دیروز با یک شیب ۳۰ درجه از ابتدای معاملات رو به کاهش نهاد و با بیش از ۳۷۰ واحد کاهش به ۷۲ هزارو ۹۴۱ واحد رسید و به این ترتیب نیم درصد کاهش را تجربه کرد.

روند تعدیلی شاخص همچنان ادامه دارد و با وجود پتانسیل‌های موجود، خبرهای غیرقابل انتظار بازار سهام را دوباره تحت تاثیر قرار می‌دهد. خبر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اغلب بازارهای موازی بازار سهام را نوسانی کرد اما در بازار سهام موجب افت شاخص و قرمز شدن اغلب نمادهای بورسی شد.در جریان معاملات بازار بورس اوراق بهادار تهران، ۳۶۲میلیون سهم عادی و توافقی به ارزش تقریبا ۹۳۰ میلیارد ریال داد‌و‌ستد شد.

با این حال حمایت حقوقی‌ها از بازار به‌صورت خرید سهام در کف قیمت‌ها خود نشان از موقتی بودن تاثیر روانی تحریم‌ها دارد. بنا بر گزارشی از بازار نگاهی به جزئیات معامله نشان می‌دهد که دیروز ارزش معاملات سهام داران حقوقی ۱۴۰ درصد بیشتر از سهامداران حقیقی بوده است.

روز جمعه خزانه‌داری آمریکا در اقدامی غافلگیرکننده ۲۸ فرد حقیقی و حقوقی ایرانی را مشمول تحریم کرد. این شرایط باعث شد تا بر‌خلاف شاخص‌های بازار سرمایه، نرخ دلار در بازار داخلی با حداقل ۳۰ تومان افزایش روبه‌رو‌ شود و سکه نیز با وجود افت ۱۰ دلاری بهای جهانی طلا، تقریبا ۲۵۰۰ تومان افزایش یابد. در مقابل اغلب نمادهای بازار سهام قرمز شدند.

گروه‌های بانکی در بین شرکت‌های تحریم شده پر‌رنگ‌تر است و از این‌ رو اغلب نمادهای این گروه با افت قیمت روبه‌رو‌ بودند. خودرویی‌ها نیز به دلیل چشم‌انداز قبلی همکاری و مشارکت با خودرو‌سازان بزرگ دنیا، با تهدیدات دوباره در معرض فشارهای تازه‌ای قرار می‌گیرند که ریزش قیمت‌های آنها نیز در این راستا تفسیر شده است. در میان اسامی جدیدی که به این لیست افزوده شده‌اند نام افراد و شرکت‌های فعال در حوزه هوانوردی، حمل‌و‌نقل دریایی، تحقیقات هسته‌ای، صنایع دفاعی، انرژی و نیز چندین بانک داخلی و خارجی دیده می‌شوند.

با وجودی که براساس توافقنامه موقتی ژنو طرف‌های غربی متعهد شده‌اند که از وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران خودداری کنند، تحریم‌های جدید با حسن نیت قابل انتظار در تعارض است. در این تحریم‌ها در ایران بانک آسیا، بانک خاورمیانه، بانک قوامین، موسسه قرض‌الحسنه رسالت و بانک بین‌المللی کیش تحریم شده‌اند. بانک کفالت تاجیکستان نیز، که آمریکا می‌گوید با بانک سرمایه مرتبط بوده، تحت تحریم قرار گرفته است. شرکت‌های هواپیمایی معراج ایر، کاسپین ایر، یاس ایر و پویا ایر نیز تحریم‌ شده‌اند. سازمان پژوهشی و نوآوری دفاعی (سپند)، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، جهان تک رویان پارس و شرکت ماندگار بسپار کیمیا و سازه مرکب نیز مشمول تحریم‌های ایالات متحده شده‌اند.

روز گذشته ایران خودرو به‌عنوان پر‌حجم‌ترین سهم بازار، شاهد خرید ۱۱میلیون و ۴۹۶ هزار سهم توسط حقوقی‌ها بود. حقوقی‌ها همچنین نزدیک به ۲۰ میلیون سهم بانک تجارت را خریدند. در این بازار همچنین ۱۵ میلیون سهم از آهنگری تراکتورسازی توسط حقوقی‌ها خریداری شد. از مجموع ۱۳ میلیون سهام جابه‌جا‌ شده، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه نیز بیش از ۶ میلیون آن توسط حقوقی‌ها خریداری شد. ۶میلیون و ۸۰۰ هزار سهم از ۷میلیون و ۳۰۰ هزارسهم مورد معامله نماد پارسان توسط حقوقی‌های بازار خریداری شد.

این استقبال توسط حقوقی‌ها دقیقا در روزی که بازار متاثر از یک خبر غافلگیر‌کننده بود، نشان از این دارد که همانند اغلب شوک‌های گذشته، بازار سهام به زودی این فشار را نیز از سر می‌گذراند اما آنچه به نظر قابل توجه‌تر است، اینکه تداوم رکود فعلی در کلان اقتصاد همچنان مهم‌ترین‌ اهرم فشاربر بازار سرمایه باقی خواهد ماند. نقدینگی‌های کم ریسک و ماندگار در بانک‌ها همچنان جایی پر‌سود‌تر از بانک‌ها نمی‌شناسند و از این رو باید منتظر تمایل به تغییری درشرایط موجود بود تا با توجه به روند تعدیلی نرخ تورم نقدینگی‌ها بتوانند به مرور راهی در بازار سهام بیابند.

به گفته وزیر اقتصاد نرخ رشد اقتصادی مثبت شده و انتظار می‌رود متغیرهای کلان اقتصادی به مرور بستر بهتری برای تصفیه شاخص بازار سرمایه از ناخالصی‌ها باشد. نوسان نرخ دلار در سال‌های گذشته با ارزیابی چندین باره دارایی‌های ثابت روبه‌رو‌ شد و از این منظر در کنار برخی انتظارات تورمی، شاخص بازار سرمایه را افزایش داد.

با این حال در ماه‌های اخیر انتظار برای استقرار شاخص بازار بر متغیرهای کلان چشم‌انداز کاهش شاخص را تقویت کرده بود. تا جایی که برخی از کارشناسان عدد

۶۵ هزار واحد را برای شاخص در نظر داشتند. شاخص بازار سرمایه در تیر ماه امسال البته تا مرز ۷۰ هزار واحد افت کرد و دوباره با برخی قوانین و حمایت‌های مقامات سازمان بورس تا ۷۵ هزار واحد در اوایل مرداد ماه

افزایش یافت.

ریزش بازار دیروز در حالی بود که البته بازار با اتفاق دیگری نیز در روزهای آینده روبه‌رو‌ است. عرضه اولیه سهام ساختمانی زاینده‌رود در روز‌های آتی انگیزه فروش سهام را فراهم کرده است. از این رو مدیر‌عامل فرابورس نیز با اعلام اینکه این عرضه تنها ۸ میلیارد تومان است، از سهامداران خواست برای خرید آن سهام نقد نکنند. در بازار دیروز نمادهای فارس با تقریبا ۸۱ واحد، تاپیکو با ۲۸ واحد، خودرو با ۲۴ واحد، رمپنا با ۲۲ واحد، وبصادر با ۲۱ واحد، خساپا با ۱۸ واحد و شاراک با ۱۵ واحد در راس تاثیر‌گذارترین نمادهای منفی بازار قرار گرفتند. در میان ۲۳ نماد از تاثیر‌گذارترین‌های بازار، تنها نماد هلدینگ غدیر سبز بود.

دیروز نمادهای تیپیکو با معامله توافقی ۱۶میلیون سهم به ارزش ۹۶ میلیارد ریال در جایگاه اول بیشترین ارزش معامله قرار داشت. نماد کچاد۲ نیز با معامله توافقی ۱۱ میلیون سهم، ۶۸ میلیارد ریال ارزش خلق کرد و در جایگاه دوم قرار گرفت. به غیر از این موارد، نماد خودرو در جابه‌جا‌یی ۲۴ میلیون سهم تقریبا ۵۸ میلیارد ریال ارزش ایجاد کرد و پر‌معامله‌ترین سهم بازار هم بود. در بین بیشترین حجم معاملات، ۲۰ میلیون سهم بانک تجارت نیز در جایگاه دوم قرار گرفت. این معاملات نشان می‌دهد که با وجود هدف‌گیری بانک‌ها و موسسات مالی در تحریم‌های جدید، همچنان سرعت عمل حقوقی‌ها در تجمیع سهام منفی خورده، قابل توجه است.

در بازار دیروز بیشترین افزایش قیمت به سیمان کردستان اختصاص یافت که با بیش از ۴ درصد افزایش قیمت روبه‌رو‌ شد. بیشترین کاهش قیمت نیز به نماد حفارس اختصاص یافت که به نوعی از فشارهای تازه بر صنعت حمل‌و‌نقل تاثیر می‌گیرد. در بازار دیروز همچنین بیشترین عرضه به نماد بشهاب اختصاص یافت و بیشترین عرضه در اختیار چکاوه (صنایع کاغذ‌سازی کاوه)

قرار گرفت.