چگـونه 3G ایرانسـل وهمراه اول  را فعال کنید؟
با تمام اما و اگر‌های ارائه خدمات نسل سوم همراه و بالاتر از آن، اپراتورهای همراه کشور در تلاش هستند با توجه به قوانین در نظر گرفته شده موجود، به کاربرانشان خدمت‌رسانی کنند تا آنها بتوانند با چند سال تاخیر بالاخره طعم شیرین اینترنت پرسرعت روی گوشی‌های همراهشان را بچشند. اگر نگاهی به تبلیغات در خیابان‌ها یا بزرگراه‌ها بیندازید، اکثر بیلبوردها پر از شعارهای گوناگون اپراتورهایی‌ است که در حال ارائه تکنولوژی نسل سوم و بالاتر از آن به کاربرانشان هستند. اگر از کاربران سیم‌کارت‌های همراه اول و ایرانسل هستید و تا‌کنون اقدام به استفاده از تکنولوژی نسل سوم گوشی خود نکرده‌اید در ادامه راه‌های اتصال گوشی شما به این فناوری را نشان می‌دهیم. ایرانسلی‌ها و 3G
ایرانسل اپراتور دوم کشور با پوشش سراسری است که تابه‌حال موفق به اخذ «پروانه ارتقای شبکه به نسل‌های بالاتر» شده است.
پیش از این و در سیزدهم مردادماه، «موافقت‌نامه ارتقای پروانه» بین مدیرعامل ایرانسل و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مبادله شده بود و از چهارم شهریور‌ماه سال جاری، پس از یک دوره راه‌اندازی آزمایشی، شبکه نسل 3 و 4 ایرانسل با اعطای «پروانه ارتقای شبکه» راه‌اندازی شد.
تمامی مشترکان سیم‌کارت‌های ایرانسل، بدون نیاز به تعویض سیم‌کارت یا پرداخت هرگونه هزینه راه‌اندازی یا فعال‌سازی یا خرید بسته‌ای خاص، تنها با حضور در مناطق تحت پوشش، می‌توانند از تکنولوژی ۳G استفاده کنند. بعد از فعال کردن بخش ۳G گوشی خود که در قسمت ستینگ قرار دارد، اگر علامت‌های H، H+ یا ۳G و حتی ۴G یا LTE روی نمایشگر تلفن همراه نمایان است، یعنی شما در منطقه ارائه اینترنت با پهنای باند بالا قرار دارید.
هم‌اکنون خدمات اینترنت نسل سوم و بالاتر، در شهرهای تهران، کرج، مشهد، اهواز، تبریز، رشت، ارومیه، کرمانشاه، همدان، خرم‌آباد، سنندج، بندرعباس، اراک، اردبیل، قزوین، قم، زنجان، ایلام و اسدآباد ارائه می‌شود و آن طور که مسوولان اپراتور دوم اعلام کرده‌اند ارائه این تکنولوژی در کشور در حال گسترش است.
تنظیمات لازم: اکثر گوشی‌های استاندارد موجود در بازار ایران بدون نیاز به انجام تنظیمات دستی، قابلیت اتصال به شبکه اینترنت همراه ایرانسل را دارند و مشترکان برای استفاده از خدمات ۳G کافی‌است گزینه مربوط به فعال‌سازی سرویس (WCDMA یا ۳G) را در تلفن همراه خود انتخاب کنند. در صورتی که تلفن همراه مشترک به‌صورت خودکار به شبکه اینترنت متصل نشد، لازم است تنظیمات به‌صورت دستی انجام شود.
به‌عنوان مثال، در گوشی‌هایی با سیستم‌های عامل iOS، اندروید و ویندوز می‌توانید با فعال‌سازی گزینه‌های 3G /WCDMA در قسمت Cellular Data/ mobile network، از شبکه اینترنت همراه ایرانسل استفاده کنند.
نحوه تنظیمات دستی: اگر به‌صورت خودکار سرویس ۳G گوشی شما فعال نشد می‌توانید به‌صورت دستی و با انجام تنظیمات مشخص این سرویس را در گوشی خود فعال کنید.
تنظیمات اینترنت برای گوشی‌های سیستم عامل Android نسخه 4 و بالاتر:
۱- از طریق دکمه منو (Menu) یا گزینه برنامه‌های کاربردی (Apps)،گزینه تنظیمات (Settings) را انتخاب کنید.
2- گزینه بیشتر... (More…) را انتخاب کنید.
۳- قسمت شبکه‌های تلفن همراه (Mobile networks) را کلیک کنید.
4- با باز شدن پنجره جدید، در این بخش باید گزینه «داده‌ها فعال شد»
(Date enabled) تیک داشته باشد سپس روی گزینه دسترسی به نام نقاط یا نام‌های نقطه دستیابی (Access Point Names ) کلیک کنید.
5- در صفحه جدید باز شده، از طریق دکمه منو APN جدید (New APN) را انتخاب کنید.
۶- در پنجره باز شده در قسمت نام (Name کلمه Irancell-GPRS) و در قسمت APN کلمه mtnirancell را تایپ کنید.
7- به کمک دکمه منو گزینه ذخیره (Save) را انتخاب کنید.
۸- سپس به صفحه تنظیمات شبکه‌های تلفن همراه (Mobile networks setting) برگردید و گزینه حالت شبکه (Network mode) را در حالت WCDMA/GSM قرار دهید.
با انجام این تنظیمات گوشی اندروید (نسخه 4 وبالاتر) به شبکه نسل سوم و بالاتر متصل خواهد شد.
تنظیمات اینترنت برای گوشی‌های سیستم عامل Android نسخه‌های قدیمی:
1- گزینه برنامه‌ها (Application) و سپس تنظیمات (Settings) را انتخاب کنید.
۲- بخش بی‌سیم و شبکه (Wireless & Network) را انتخاب کنید.
3- در صفحه باز شده منوی شبکه‌های موبایل (Mobile Networks) را انتخاب کنید.
۴- حالا گزینه نام‌های نقطه دستیابی (Access Point Names) را انتخاب کنید.
5- در پنجره باز شده در قسمت نام (Name) کلمه Irancell-GPRS و در قسمت APN کلمه mtnirancell را تایپ کنید و از طریق دکمه منو گزینه ذخیره (Save) را بزنید.
۶- سپس به صفحه تنظیمات شبکه موبایل (Mobile Network setting) برگردید و در قسمت حالت شبکه (network mode) را در حالت WCDMA/GSM را انتخاب کنید.
تنظیمات اینترنت برای گوشی‌های سیستم عامل iOS
۱- وارد بخش Settings گوشی خود شوید.
2- در این قسمت گزینه Cellular را انتخاب کنید.
۳- گزینه Cellular Date را روشن (on) کنید.
با انجام این تنظیمات می‌توانید از اینترنت سیم‌کارتتان استفاده کنید. توجه داشته باشید برای استفاده از اینترنت پهن باند ایرانسل گزینه Enable 3G را نیز باید روشن کنید.
تنظیمات اینترنت برای گوشی‌های سیستم عامل Windows Phone ۸:
1- گزینه تنظیمات را انتخاب کنید.
۲- در برنامه ی تنظیمات، روی گزینه access point کلیک کنید در برخی از گوشی‌های در این قسمت Mobile Network وجود دارد.
3- در صفحه access point فهرستی از نقاط دستیابی که قبلا ساخته شده است را مشاهده می‌کنید. برای ساخت یک نقطه دستیابی جدید روی دکمه add در پایین صفحه کلیک کنید.
۴- در صفحه جدید باید مشخصات نقطه دستیابی جدید را تنظیم کنید. از میان این مشخصات فقط دو گزینه Connection name و Access Point Name را تکمیل کنید. برای گزینه name Connection کلمه Irancell- GPRS و برای Access Point Name عبارت mtnirncell را وارد کنید و روی گزینه تایید (save) کلید کنید.
5- حالا دکمه OK را بزنید.
۶- نقطه دستیابی جدید (Access point Name) ساخته شده اما فعال نیست و همان‌طور که مشاهده می‌شود وضعیت آن در حالت inactive قرار دارد.
برای فعال‌سازی این بخش، نام APN را چند لحظه با انگشت نگه دارید تا منویی ظاهر شود و از منوی ظاهر شده گزینه activate را انتخاب کنید.
۸- برای فعال شدن اینترنت پهن باند ایرانسل در صفحه Mobile Network در گزینه Highest connection speed کلمه ۳G را انتخاب کنید.
9- با وارد کردن تنظیمات فوق، شما می‌توانید از اینترنت پهن باند ایرانسل روی گوشی ویندوزی خود استفاده کنید.
همراه اولی‌ها و ۳G
همراه اول به‌عنوان اولین اپراتور تلفن‌همراه در کشور در چهارم شهریور ماه سال جاری و طی مراسمی در وزارت ارتباطات، مجوز ارائه پایلوت خدمات نسل سوم و بالاتر موبایل را دریافت کرد. امضای موافقت‌نامه برای ارائه سرویس‌های پایلوت به‌نوعی پیش‌زمینه برای اعطای پروانه به این اپراتور است. طبق اعلام مدیران همراه‌اول نسل سوم و بالاتر این اپراتور در تعدادی از نقاط کشور به‌صورت پایلوت در اختیار کاربران قرار گرفته است و در صورت دریافت پروانه نهایی، همراه اول این وعده را داده که از هفته آینده تکنولوژی 3G را به‌صورت سراسری در اختیار مشترکانش بگذارد.
همراه اول برای تکنولوژی نسل سوم و بالاتر خود نام تجاری «نوترینو» را انتخاب کرده است. همراه اول در سایت خود در تعریف این نام‌ آورده است: نوترینو یک ذره بنیادی با جرمی بسیار اندک است که با سرعتی نزدیک به سرعت نور حرکت می‌کند. افزایش پهنای باند دسترسی به اینترنت برای کاربران نسل سوم تا ۲۱ مگابایت بر ثانیه و نسل چهارم تا ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه، افزایش کیفیت و تنوع خدمات قابل ارائه، استفاده بهینه از طیف فرکانسی و کاهش تاخیر ارتباطی، از جمله ویژگی‌ها و مزایای نوترینو معرفی شده است.
تنظیمات لازم
همراه اولی‌ها هم مانند ایرانسل برای اتصال به شبکه ۳G‌ نیاز به انجام تنظیمات خاصی ندارند و با فعال کردن بخش ۳G از قسمت ستینگ خود می‌توانند به این تکنولوژی دسترسی داشته باشند.
همراه اول با اعلام اینکه تنظیمات 3G و GPRS یکسان بوده و در صورت وجود این تنظیمات نیازی به تنظیم مجدد نیست، اعلام کرده علامت‌های H+، H، 3G یا 4G روی نمایشگر گوشی تلفن همراه نشان می‌دهد مشترک در محدوده پوشش 3G یا 4G قرار دارد. در واقع در صورتی که سرویسGPRS در تلفن همراه شما فعال باشد، نیازی به تنظیمات اضافه نداشته و تنها در برخی از گوشی‌های تلفن همراه ضروری است 3G روشن شود. در غیر این صورت می‌توانید با ارسال نوع و مدل گوشی یا شماره سریال گوشی (IMEI) از طریق پیام کوتاه به شماره 8008، تنظیمات مربوطه را دریافت کنید. در صورتی که به شماره سریال 10 رقمی گوشی خود دسترسی ندارید، با وارد کردن کد میانبر #06# * آن را مشاهده کنید. همراه اول شرایط استفاده از نوترینو را حضور در محدوده پوشش 3G یا 4G، استفاده از گوشی‌هایی که تکنولوژی 3G یا 4G را پشتیبانی می‌کنند و فعال‌سازی بسته هوشمند اینترنت ماهانه اعلام کرده است.
مشترکان دائمی و اعتباری سیم‌کارت‌های همراه اول در صورتی می‌توانند از خدمات نوترینو بهره‌مند شوند که یک بسته هوشمند اینترنت ماهانه فعال داشته باشند.
براساس اعلام اپراتور اول، به زودی بسته‌های نوترینو در دو نوع آلفا (با سرعت 128 Kbps) و آلفا+ (با سرعت 1 Mbps) ارائه می‌شود و مشترکان می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. همچنین سرویس اینترنت نوترینو در مدت زمان محدود (تا پایان تابستان)، بدون پرداخت وجه اضافی، برای کاربران فعلی بسته هوشمند اینترنت قابل استفاده است. اپراتور اول اعلام کرده با پایان مهلت زمانی و حجمی بسته‌های هوشمند، این بسته‌های 30 روزه به‌صورت خودکار تمدید می‌شود.