دنیای اقتصاد: دومین دیدار غیر‌منتظره دیپلمات‌های ایران و آمریکا پس از پایان مهلت ۶ ماهه توافق ژنو، روز پنج‌شنبه در شهر ژنو سوئیس برگزار شد؛ مذاکراتی که دیروز هم ادامه یافت. عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی از سوی ایران و از سوی آمریکا ویلیام برنز و وندی شرمن حضور داشتند. محور اصلی این مذاکرات «میزان غنی‌سازی» و «مدت زمان توافق جامع» اعلام شده ‌است. دور بعدی مذاکرات هسته‌ای قرار است ۲۷ شهریور در نیویورک برگزار شود. عراقچی گفت‌وگو با آمریکایی‌ها را مفید ارزیابی کرد. پس از پایان مهلت 6 ماهه توافق ژنو انجام می‌شود

دومین مذاکره غیرمنتظره ایران و آمریکا در ژنو

گروه دیپلماسی: سپتامبر داغ هسته‌ای در حالی آغازین روزهای خود را با دومین دیدار غیرمنتظره مقامات بلندپایه هسته‌ای ایران و آمریکا در هتل ویلسون شهر ژنو سوئیس استارت زده است که در روزهای آینده نیز، شاهد ترافیک گفت‌وگوها و رایزنی‌های دیپلماتیک خواهیم بود. سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه ایران و وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد آمریکا و جوزف برنز معاون ارشد وزیر خارجه آمریکا در شرایطی روزهای پنج‌شنبه و جمعه چهار دور گفت‌وگوهای سطح بالا را برگزار کردند که به گفته برخی رسانه‌ها، قرار است امروز شنبه سومین روز این مذاکرات نیز ادامه پیدا کند.نمایندگان ایران و آمریکا از روز پنج‌شنبه (۱۳ شهریور) مذاکرات دو‌جانبه خود را در سطوح سیاسی و کارشناسی در شهر ژنو سوئیس آغاز کردند تا از اختلافات خود در راه رسیدن به توافق نهایی بکاهند. میزان غنی‌سازی، مدت زمان توافق جامع، رآکتور آب سنگین اراک و تحریم‌ها موضوعات اصلی این دور از مذاکرات است که به‌نظر می‌رسد مقدمه‌ای برای ورود به مذاکرات ۲۷ شهریور (۱۸ سپتامبر) وزرای خارجه هفت کشور در نیویورک باشد. موضوعی که ماری‌هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به آن اشاره کرد و گفت احتمال می‌رود که این دور از گفت‌وگوها تا پایان جلسات نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سطح وزرا ادامه داشته باشد و انتظار داریم مذاکرات به مدت چند روز در نیویورک برگزار شود. پیش از نشست نیویورک هم گفت‌وگوهای چندجانبه هیات‌های سیاسی ایران و سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان، ۲۰ شهریور (۱۱ سپتامبر) در وین اتریش برگزار می‌شود. این دومین بار است که نمایندگان ایران و آمریکا پس از مذاکرات وین ۶ در اواخر تیر، با یکدیگر به‌طور دوجانبه دیدار و گفت‌و‌گو می‌کنند. دور پیشین گفت‌وگوها مرداد ماه در ژنو برگزار شده بود. در کنار گفت‌وگو های سیاسی، کارشناسان دو طرف نیز به ریاست حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران و نیز جیم تیمبی رایزنی و مذاکره کردند. در مجموع نمایندگان ایران و آمریکا روزهای پنج‌شنبه و جمعه چهار دور با یکدیگر گفت‌وگو کردند. عراقچی دیروز در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر درباره این مذاکرات گفت: «گفت‌وگوها مفید و خوب بود و به هر حال به درک بیشتر کمک می‌کند.»

پیش‌تر هم روز دوشنبه (۱۰ شهریور) محمدجواد ظریف، رئیس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار و گفت‌و‌گو کرد. طرفین در این دیدار آخرین وضعیت مذاکرات را ارزیابی و نحوه پیگیری این مذاکرات را بررسی کردند. ظریف پس از بروکسل عازم رم پایتخت ایتالیا شد و با فدریکا موگرینی همتای ایتالیایی خود و جانشین کاترین اشتون در اتحادیه اروپا دیدار کرد. موگرینی در این گفت‌وگو ابراز امیدواری کرد مذاکرات هسته‌ای تا زمان تعیین شده در ماه نوامبر (آذرماه) به نتیجه مثبت برسد. به گزارش «ایرنا»، سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر خارجه ایران پیش از برگزاری مذاکرات با آمریکا، در پاریس با نخست‌وزیر پیشین این کشور و نیز نیکولاس دوریویر، نماینده پاریس در مذاکرات با ۱+۵ به‌طور دوجانبه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. عراقچی در گفت‌و‌گو با رسانه‌های فرانسوی درباره دستیابی ایران و ۱+۵ به توافق جامع ابراز خوشبینی کرد و با انتقاد از اقدام اخیر آمریکا مبنی‌بر وضع تحریم‌ها گفت: «ما تا آخرین لحظه پای میز مذاکرات خواهیم بود.» عراقچی درباره تاثیر تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران گفت: «ما بر این باوریم که تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران با روح توافق موقت ژنو کاملا در تضاد است.» او افزود: «اقدام‌هایی از این دست، آن هم در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای در جریان است، آشکارا در تضاد با حسن نیت طرف آمریکایی است. اگر ما می‌خواهیم در ظرف زمانی تعریف شده به توافقی دست یابیم، حسن نیت میان طرفین کاملا لازم و ضروری است.» عراقچی تاکید کرد: «ما هم می‌توانیم اقداماتی نظیر آنچه آمریکا انجام داد، انجام دهیم. نکات فنی در قرارداد ژنو وجود دارد که به ما اجازه می‌دهد اقداماتی انجام دهیم که آمریکایی‌ها را دلخور کند.» مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای افزود: «ما تاکنون از انجام کارهایی که به مذاکرات آسیب وارد می‌کند خودداری کرده‌ایم. ما هنوز هم در دور میز مذاکره حضور داریم و تا آخرین لحظه باقی خواهیم ماند.»

همچنین تخت‌روانچی دیگر عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران که با ظریف عازم بروکسل شده بود پس از آن راهی جمهوری چک شد و با مقامات اقتصادی و سیاسی پراگ دیدار و گفت‌و‌گو کرد. روانچی در دیدار با مقامات پراگ گفت که در صورت حسن نیت و رویکرد سازنده ۱+۵ می‌توانیم این مذاکرات را تا قبل از ۲۴ نوامبر (۳ آذرماه) به نتیجه مطلوب برسانیم.

آزادسازی یک میلیارد دلار دیگر

همزمان با گفت‌وگوهای ایران و آمریکا، اقساط اول و دوم از محل ۸/۲ میلیارد دلار منابع مسدود شده به حساب بانک مرکزی واریز شد. در چارچوب مرحله دوم توافقات ژنو مبنی‌بر انتقال ۸/۲ میلیارد دلار از منابع مسدود شده بانک مرکزی، اقساط اول و دوم معادل یک میلیارد دلار از حساب بانک مرکزی در کشور ژاپن به حساب بانک مرکزی در کشور عمان واریز شد. با دریافت این یک میلیارد دلار، با مجموع دریافتی از توافق اول تاکنون ۲/۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شده است.

در آخرین گزارش مطرح شد

تاکید آژانس بر عدم انحراف مواد و تاسیسات هسته‌ای ایران

ایرنا : گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران روز گذشته منتشر شد که در آن برعدم انحراف در مواد و تاسیسات هسته‌ای تهران تاکید شده است. این گزارش می‌افزاید که ایران دو مورد از تدابیر مورد توافق را نیز پس از مهلت مزبور اجرا کرده و بحث‌هایی را با آژانس درباره دو اقدام عملی دیگر آغاز کرده است. آژانس در بخش دیگری از این گزارش تصریح کرده به کار نظارت و راستی آزمایی در ایران طبق «طرح اقدام مشترک» (JPA) ادامه داده است. این گزارش در ادامه بر عدم انحراف مواد و تاسیسات هسته‌ای ایران تاکید می‌کند اما می‌افزاید: آژانس در موقعیتی نیست که اطمینان معتبری مبنی بر نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران بدهد. گزارش فصلی آژانس روز گذشته در حالی منتشر شد که برخی رسانه‌های غربی در روزهای اخیر گزارش‌های منفی هدف‌داری با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب منتشر کردند.