وزیر کشور: با اقدامات غیر‌قانونی برخورد قانونی می‌شود

گروه خبر: یک روز پس از آنکه دبیر کل حزب‌الله از بازگشت رسمی گشت‌های ارشادی به خیابان‌های شهر تهران خبر داد، وزارت کشور نیز برای چندمین بار مخالفت خود را با این اقدام اعلام و آن را غیر‌قانونی دانست. به گزارش «ایسنا»، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور روز گذشته در حاشیه برگزاری شصت و هفتمین جلسه شورای اجتماعی کشور، درباره اظهارنظر انصار حزب‌الله به‌منظور فعالیت ۴۰۰۰ ناهی منکر در تهران از هفته آینده گفت: «هر فعالیت اجتماعی باید مبتنی‌بر قانون باشد. در حوزه اجتماعی متولی وزارت کشور است و با این مباحث به‌صورت قانونی رفتار می‌شود.» واکنش وزیر کشور به سخنان روز یکشنبه عبدالحمید محتشم، دبیرکل انصار حزب‌الله برمی‌گردد که در گفت‌وگو با «آریا»، از آغاز فعالیت «طرح گشت‌های ارشادی انصار حزب‌الله» خبر داده بود. او همچنین از اجرای «تمام‌عیار» این طرح از «هفته آینده» سخن گفته و افزوده است که نیروهای عملیاتی انصار حزب‌الله برای اجرای این طرح «از خواهران، سه‌هزارنفر و از برادران تقریبا هزارنفر هستند.» او نحوه جذب این افراد را از طریق توزیع فرم عنوان کرده و گفته «مربیان آنها ائمه‌جماعات مساجد و روحانیون بوده‌اند.» به گزارش «الف» به نقل از خبرگزاری آریا، محتشم با تاکید بر اینکه نیروهای انصار حزب‌الله، کارت‌شناسایی هم ندارند، دلیل نداشتن کارت شناسایی را نیز اینگونه بیان کرده است: «ما برای خودمان امتیاز خاصی قائل نیستیم. کارت و این‌جورچیزها برای کارهای حکومتی است.» او همچنین درباره نحوه برخورد این افراد با مردم گفت: «گرفتن و بردن، کار ما نیست. این مسائل از وظایف حکومتی است. ما تذکر زبانی می‌دهیم، اما این تذکر حتما جدی و موثر خواهد بود. بهتر است کار عملیاتی ما آغاز شود تا شما ببینید ما چگونه عمل خواهیم کرد.» دبیرکل انصار حزب‌الله همچنین درباره اظهارات اخیر وزیر کشور که اقدامات خودسرانه و بدون مجوز را غیرقانونی دانسته است، گفت: «در مورد آقای رحمانی‌فضلی ما با ایشان مکاتبه داشتیم و تلاش کردیم دغدغه ایشان را برطرف کنیم. امیدواریم که اینچنین شده باشد.» این در حالی است که روز شنبه، حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزیر کشور گفته بود: «تاکنون هیچ درخواستی مبنی بر صدور مجوز فعالیت آمران‌به‌معروف و ناهیان‌ازمنکر از سوی هیچ حزبی به وزارت کشور نداشته‌ایم. هرگونه فعالیتی در زمینه امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر بدون مجوز قانونی است حتی اگر با نیت خیر انجام شود.»

اولین زمزمه‌های بازگشت گشت‌های ارشادی

این اولین بار نیست که وزارت کشور با فعالیت گشت‌‌های ارشادی و آنچه گشت‌های موتوری ارشاد می‌نامند مخالفت می‌کند. مخالفت وزارت کشور با فعالیت این گروه‌ها که خود را دلواپسان حجاب و عفاف در جامعه توصیف می‌کنند از اردیبهشت سال‌جاری آغاز شد. ۱۷ اردیبهشت سال‌جاری گروهی از نیرو‌های حزب‌الله در اعتراض به وضعیت حجاب و عفاف با وجود مخالفت استانداری و فرمانداری تهران در میدان «فاطمی» و «فلسطین» تهران تجمعی اعتراض‌آمیز برگزار کردند. پس از آن اول تیرماه ماجرای اعزام گشت‌های لسانی انصار حزب‌الله بر سر زبان‌ها افتاد و این گروه اعلام کرد که با پایان ماه رمضان، نیروهای خود را به خیابان‌ها اعزام خواهد کرد.

موضوعی که روح‌الله جمعه‌ای رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور همان زمان در واکنش به آن به «تدبیر» گفت: «تا به‌حال مجوزی برای اجرای چنین طرحی از وزارت کشور درخواست نشده است. او تاکید کرد برای انجام کارهای سازمان‌یافته و تشکلی باید مجوز وزارت کشور وجود داشته باشد.» رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور همچنین گفت: «تذکرهای لازم به انصار حزب‌الله درباره تذکر دادن به مردم داده شده است. انصار حزب‌الله مجوز ایجاد و اعزام گشت‌های موتوری ارشاد برای تذکردادن به مردم در خیابان را ندارد. نهادهای انتظامی کشور به اندازه کافی قدرت دارند که بتوانند قانون رسمی را اجرا کنند.» تذکری که البته از سوی روابط عمومی انصار حزب‌الله بی‌پاسخ نماند و در جوابیه‌ای از عملکرد وزارت کشور در حوزه حجاب و عفاف انتقاد کردند. چند هفته پس از جوابیه انصار حزب‌الله، رحمانی فضلی وزیر کشور در گفت‌وگویی اعلام کرد: «اینکه هر کسی و هر روزی احساس تکلیف کرد، بخواهد بیاید در جامعه و احساس تکلیفش را عملیاتی کند، قانون این اجازه را نمی‌دهد. در این خصوص هم ما محترمانه و مودبانه پیغام فرستادیم که اگر چنین نیتی دارید، لطف کنید و از ما مجوز درخواست کنید. نه آنها از ما مجوز خواستند و نه ما رد کردیم، ولی از نظر ما قابل بررسی است.»

مخالفت دولت با گشت‌های ارشاد

اما این تنها وزارت کشور نیست که با نوع برخورد برخی جریان‌ها در کشور با پدیده حجاب مخالف است. چندروز پیش نیز حسن روحانی رئیس‌جمهوری بابیان اینکه «با ون و مینی‌بوس و سرباز نمی‌توان فرهنگ را درست کرد» به‌نوعی از برخورد با زنان انتقاد کرده بود. هر چند که این سخنان واکنش اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی را دربرداشت، اما نوع واکنش انصار حزب‌الله به سخنان رئیس‌جمهوری متفاوت بود.

تا آنجا که تنها دو روز بعد از صحبت‌های رئیس‌جمهور، عبدالحمید محتشم دبیرکل انصار حزب‌الله در سایت خبری انصار حزب‌الله اعلام کرد: «با عملیات گسترده مفسدان را منکوب و حامیانشان را حذف می‌کنیم.» در واکنش به این سخنان بود که حسینعلی امیری قائم مقام و سخنگوی وزارت کشور در گفت‌وگویی اعلام کرد: «هر تجمع بدون مجوزی از نظر ما غیرقانونی است و با برخورد نیروی انتظامی مواجه خواهد شد و نیروی انتظامی آن را جمع می‌کند.»

امیری همچنین تاکید کرد: «هیچ اغماضی وجود ندارد و اصلا هم مهم نیست که چه گروهی با چه شعاری دست به اقدامات بدون مجوز می‌زنند. برای ما انصار حزب‌الله و هیچ گروه دیگری بالاتر از قانون و نظم جامعه نیست.» در حالی که بحث برخورد گشت‌های موتوری ارشاد و آغاز فعالیت گشت‌های ارشادی حزب‌الله هر روز داغ‌تر می‌شود، روز شنبه علی لاریجانی رئیس مجلس نیز به صف مخالفان با نوع برخورد انصار حزب‌الله با حجاب تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر شد. به گزارش خبر آنلاین، او که در مشهد به سر می‌برد، د‌ر تالار اجتماعات بنیاد‌ پژوهش‌‌های اسلامی آستان قد‌س رضوی د‌ر این باره تاکید‌ کرد‌: «رفتارهای تند‌روها به عنوان امر به معروف و نهی‌از‌منکر را به عینه می‌بینیم.» او د‌ر عین حال نگرانی خود‌ را از این رفتارهای غلط نیز اعلام کرد‌. در این میان هر چند دبیرکل انصار حزب‌الله در گفت‌وگو با خبرگزاری آریا از مکاتبه با وزیر کشور در این خصوص خبر داده است، اما یک مقام آگاه در گفت‌وگو با تدبیر اعلام کرده است که تاکنون درخواست مجوزی از طرف این گروه به وزارت کشور داده نشده است. پیام برازجانی دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان تهران نیز در گفت‌وگو با تدبیر می‌گوید: «انصار حزب‌الله تاکنون درخواستی مبنی‌بر دریافت مجوز برای حضور در خیابان‌ها به استانداری تهران ارائه نکرده است.» او درادامه می‌افزاید: «تنها مرجع اعطای مجوز به گروه‌ها استانداری و نهادهای مرتبط ازجمله فرمانداری هستند. در صورتی که انصارحزب الله تقاضای کتبی خود را به این نهادها ارائه کند، پس از طی فرآیند اداری و بررسی صلاحیت‌ها به درخواست آنها رسیدگی خواهد شد.» از سوی دیگر علی‌اصغر ناصر بخت معاون سیاسی انتظامی فرمانداری تهران به تدبیر اعلام کرد: «فرمانداری تا به حال مجوزی به گروه انصار حزب‌الله نداده و از طرف این گروه هم تا به حال هیچ درخواست مجوزی برای اجازه ورود به خیابان به فرمانداری داده نشده است.» با وجود این، انصار حزب‌الله بر خواسته خود که همان فعالیت گشت‌های ارشادی در جامعه است پافشاری می‌کند و کشمکش میان وزارت کشور و این جریان بر سر متولی امر عفاف و حجاب در کشور ادامه دارد.