عراقچی: توافق در نیویورک بعید است

گروه دیپلماسی: در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‎ای ایران و ۱+۵ در نیویورک، عباس عراقچی می‎گوید بعید است بتوان در نیویورک به توافقی دست پیدا کرد. در شرایطی که اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به سرپرستی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه امروز سه‎شنبه عازم نیویورک می‎شوند تا دور جدید گفت‌وگوهای سرنوشت‌ساز هسته‏ای این بار در آمریکا پیگیری شود، عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه در رابطه با مذاکرات پیش‌رو تاکید کرد با توجه به حجم موضوعاتی که باید مورد مذاکره قرار بگیرد، بعید است بتوان در نیویورک به توافقی دست پیدا کرد. از دیگر سو مجید تخت‌روانچی نیز می‎گوید انتظار جمهوری اسلامی ایران از کشورهای غربی در این مذاکرات این است که براساس توافقات به عمل آمده و پس از امضای توافق جامع، «تمام تحریم‌ها علیه ایران لغو شود». عراقچی که در حاشیه پنجاه و سومین اجلاس سالانه سازمان حقوقی مشورتی آسیایی - آفریقایی (آلکو) در جمع خبرنگاران صحبت می‎کرد در رابطه با احتمال دیدارها در سطح وزرا گفت: «ایده ملاقات با وزرا وجود دارد اما تا زمانی که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در مذاکرات نباشد، نیازی به دیدار وزرا نیست.» مذاکره‌کننده ایرانی با بیان اینکه مذاکرات روز چهارشنبه با ناهار کاری آقای ظریف و خانم اشتون، هماهنگ کننده سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا آغاز می‌شود، تاکید کرد: «در این دیدار نحوه ادامه مسیر مشخص خواهد شد اما اگر احساس کنیم که حضور سایر وزرا هم لازم است در این باره تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»

اختلافات جدی است

به گزارش «ایرنا»، همچنین عراقچی با اشاره به مذاکرات چهارشنبه و پنج‌شنبه این هفته در نیویورک گفت: «ما مذاکرات را به صورت دوجانبه و با ۱+۵ خواهیم داشت اما اختلافات‎مان جدی است. امیدواریم با توجه به مشورت‎هایی که با آمریکا، روسیه و چین داشته‎ایم و مجموع اقداماتی که در جلسه چهارشنبه و پنج‌شنبه این هفته خواهیم داشت بتوانیم به پیشرفتی دست پیدا کنیم.» به گفته معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه، آنچه مسلم است حفظ حقوق ایران و دستاوردهای هسته‎ای مردم ایران و دانشمندان است که خطوط قرمز است و به هیچ وجه برگشت‌پذیر نخواهد بود. در این خصوص مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران اظهار امیدواری کرد با راه‌حل‎های ابتکاری بتوان به توافق جامعی دست یافت که هم برنامه هسته‎ای ایران حفظ و هم نگرانی‎های احتمالی از صلح‌آمیز بودن ماهیت فعالیت هسته‏ای فراهم شود.

روانچی: تمام تحریم‎ها باید لغو شود

از دیگر سو، مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه در دیدار با خانم پاتریشیا آدام رئیس کمیسیون دفاعی مجلس ملی فرانسه که در راس هیاتی به ایران سفر کرده است، تاکید کرد: «در صورت وجود اراده سیاسی در کشورهای ۱+۵، جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد مذاکرات به نتیجه برسد و توافق جامع میان طرفین امضا شود.» این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‎ای افزود: «انتظار جمهوری اسلامی ایران از کشورهای غربی در این مذاکرات این است که براساس توافقات به عمل آمده و پس از امضای توافق جامع، تمام تحریم‌ها علیه ایران لغو شود.»

شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران

در عین حال، یکشنبه عصر وزیر امور خارجه ایران در دیدار ری سو یونگ وزیر امور خارجه جمهوری دموکراتیک کره که برای شرکت در پنجاه و سومین اجلاس سالانه سازمان حقوقی - مشورتی آسیایی و آفریقایی آلکو در تهران به‌سر می‏برد، تاکید کرد: «اگر در طرف مقابل اراده واقعی برای حل مشکل هسته‌ای ایران باشد، می‌توان در اسرع وقت به نتیجه رسید.» ظریف با بیان این موضوع که هیچ‌کس در ایران حاضر نیست به‌خاطر تحریم‌های ناعادلانه از حقوق مسلم مردم ایران صرف نظر کند، گفت: «در عین حال جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد کشورهای غربی از ایران مخالف سلاح هسته‌ای، تصویری نادرست ترسیم کنند.» او همچنین با اشاره به تحریم‎های وضع شده علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: «شدیدترین تحریم‎های تاریخ معاصر علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده که با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست.» وزیر امور خارجه کره نیز تحریم‎های وضع شده علیه هر دو کشور را ناعادلانه توصیف کرد و گفت: «به رغم خواست قدرت‎های زورگو، این تحریم‌ها به اعتماد به نفس و توسعه درونی کشورها کمک کرده است.»

گزارش آمانو به شورای حکام

تنها دو روز پیش از آغاز دور جدید مذاکرات، گزارش آمانو درباره برنامه هسته‌ای ایران به شورای حکام ارائه شد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه آغازین خود به مناسبت برگزاری سومین نشست شورای حکام گفت: «ایران سه گام از پنج اقدام عملی مورد توافق با آژانس را اجرایی کرده و رایزنی در مورد دو گام باقیمانده را آغاز کرده است.» به گزارش «ایسنا»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در وین پایتخت اتریش محل برگزاری سومین نشست شورای حکام در سال ۲۰۱۴ در مورد اجرای پادمان‌های آژانس در جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: «آژانس به نظارت بر انحراف نداشتن مواد هسته‌ای اعلام شده از سوی ایران تحت موافقت‌نامه پادمان جامع ادامه می‌دهد. اگرچه آژانس در موضعی نیست که بتواند به طور کامل در مورد نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران اطمینان دهد، بنابراین نمی‌تواند اعلام کند که تمام مواد هسته‌ای ایران در فعالیت‌های صلح‌آمیز مورد استفاده هستند.» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین به سفر ماه گذشته‎اش به تهران و دیدارهایی که با حسن روحانی، رئیس‌جمهور و دیگر مقامات ارشد ایران داشت، اشاره کرد و گفت: «طی این دیدارها، گفت‌وگوهایی در راستای تلاش‌هایم برای پیشبرد رایزنی‌های ایران و آژانس داشتم و بر اهمیت اجرای به موقع چارچوب همکاری‌ها با آژانس تاکید کردم.» آمانو همچنین در بیانیه خود اعلام کرد: «ایران سه گام از پنج اقدام عملی مورد توافق در چارچوب همکاری‌ها با آژانس را اجرایی کرده و رایزنی‌ها در مورد گام‌های باقیمانده را آغاز کرده است. آژانس از ایران خواست تا پیشنهاد خود را برای اقدامات عملی جدید تا دوم سپتامبر ارائه کند. این کشور تاکنون پیشنهادی در این باره ارائه نداده است.» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه یادآور شد: «آژانس به نظارت و راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران طبق برنامه اقدام مشترک که میان ایران و گروه ۳+۳ به توافق رسیده است ادامه می‌دهد. ادامه فعالیت‌های ما نیازمند بودجه بیشتر یعنی یک میلیون یورو است که تاکنون حدود ۳۰۰ هزار یوروی آن تامین شده است. من از کشورهای عضو می‌خواهم که در صورت تمایل کمک‌های خود را ارائه کنند.» سومین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در وین با حضور ۳۵ کشور عضو آغاز شد که انتظار می‌رود یک هفته به طول بینجامد. براساس گزارش پایگاه اینترنتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کشورهای عضو قرار است در این دور از نشست‌ها در مورد مسائل مختلفی مانند اقدامات لازم برای تقویت همکاری‌های بین‌المللی در زمینه انرژی هسته‌ای، انتقال و ایمنی زباله‌های هسته‌ای و ... گفت‌وگو کند. این در شرایطی است که بهروز کمالوندی، معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به پاسخ ایران در خصوص چاشنی‎های انفجاری و دو سوال باقی مانده دراین باره می‎گوید: «ایران اطلاعات اولیه در مورد دو سوال باقی مانده را در اختیار آژانس قرار داده و معمولا بعد از ارائه اطلاعات آژانس توضیحات بیشتری می‌خواهد که این توضیحات بیشتر ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده مطرح می‌شود و امیدواریم مثل موضوعات دیگر بسته شود.»

عراقچی:

مذاکرات را به صورت دوجانبه و با ۱+۵ خواهیم داشت اما اختلافات‎مان جدی است. امیدواریم با توجه به مشورت‎هایی که با آمریکا، روسیه و چین داشته‎ایم و مجموع اقداماتی که در جلسه چهارشنبه و پنج‌شنبه این هفته خواهیم داشت بتوانیم به پیشرفتی دست پیدا کنیم