اپوزیسیون نیستم؛ دلسوزم

حسین علیزاده گفت: متاسفانه برخی مسوولان درک و شناخت کافی نسبت به موسیقی ندارند و نمی‌دانند همان‌طور که باید از اماکن تاریخی نگهداری کرد، باید از موسیقی نیز نگهداری کرد. به گزارش «ایسنا»، این هنرمند پیشکسوت موسیقی شامگاه یکشنبه در نشست خود با بیان اینکه ۳۵ سال است که اهل هنر برای توجه به موسیقی درخواست دارند، ادامه داد: این درخواست دارد قدیمی می‌شود، اما اگر مسوولان به موسیقی توجه و از آن نگهداری نکنند باید در مقابل تاریخ پاسخگو باشند.

او با تاکید بر اینکه مسوولان باید به مشکلات هنر رسیدگی کنند، اظهار کرد: مهم‌ترین بخش هر کاری در دنیا حفظ امنیت آن است. زمانی که جامعه ایران به تفاوت‌گذاری‌ها معترض باشد موانع این معضل برداشته می‌شود.

این هنرمند پیشکسوت موسیقی افزود: امنیت را ادارات مسوول تامین می‌کنند. اگر در مورد یک موضوع نظرات یکدست باشد می‌توان خوب عمل و احساس امنیت کرد. ولی در کشور ما در موضوعاتی همچون نوازندگی زنان موضع یکدستی وجود ندارد. حتی قانون مشخص نیز وجود ندارد و ممکن است حرفی بزنید و متهم شوید.

او با تاکید بر حرمت و احترام به زنان اظهار کرد: در قانون نظام جمهوری اسلامی ایران نوازندگی زنان ممنوع نیست. اینکه یک زن ایرانی برنده جایزه ریاضی می‌شود افتخار است همان‌طور که یک زن نوازندگی می‌کند. این دو فرقی با هم ندارند. چرا فکر می‌کنید موسیقی زشت است و هرکس نوازندگی می‌کند آدم بدی است؟

این استاد موسیقی ادامه داد: صدا و سیما بیشتر از همه از موسیقی استفاده می‌کند. این درست نیست که از یکسو در هر برنامه‌ای از موسیقی استفاده کند ولی هیچ کجا نوازنده را نشان ندهد. در این سال‌ها تلاش کردیم تا از موسیقی نگهداری کنیم. این استاد موسیقی افزود: هنوز در مکان‌های قدیمی اصفهان می‌توان اصول شهرسازی را دید. زمانی که کسایی و شهناز فوت کردند فکر کردم سی و سه پل یا چهلستون از بین رفت زیرا این دو بسیار بزرگ بودند. همچنین در نگاه مردم اصفهان یک طنز خاص وجود دارد که در ساز کسایی و شهناز می‌توان آن را دید.

این استاد موسیقی افزود: نقش اپوزیسیون را بازی نمی‌کنم بلکه نقش هنرمند دلسوزی را برعهده دارم که نگران موسیقی است. خیلی‌ها از ایران رفتند و هیچ کاری نکردند اما من و بسیاری دیگر در ایران ماندیم تا بتوانیم حداقل کاری را که می‌توانیم انجام دهیم.

علیزاده با تاکید بر حفظ حد و مرزهای موسیقی سنتی گفت: درخواست دارم تا موسیقی سنتی را با سایر موسیقی‌ها آمیخته نکنید. صد نوع موسیقی را به نام موسیقی سنتی عنوان می‌کنند، بعد یک روز می‌بینیم که نوشته‌اند از موسیقی سنتی استقبال شده و یک روز می‌بینیم نوشته‌اند که از موسیقی سنتی استقبال نشده است. بسیاری از این موسیقی‌ها پاپ هستند. به‌عنوان نمونه همایون شجریان پاپ اجرا می‌کند. اینکه فرزند محمدرضا شجریان است که به معنای اجرای سنتی نیست. با بسیاری از سازهای قدیمی مثل کمانچه نیز می‌توان موسیقی پاپ اجرا کرد.

این هنرمند موسیقی خاطرنشان کرد: در بسیاری از شهرها بسیار راحت به موسیقی پاپ مجوز داده می‌شود و دلیل آن نیز درآمدزایی آن است.