سرخس؛ قطب ذخیره سازی گاز خاورمیانه
دنیای اقتصاد، حسین میرشاهی- همزمان با هشتمین سفر استانی‌ هیات دولت به خراسان رضوی، بزرگ‌ترین مخزن ذخیره‌سازی گاز طبیعی خاورمیانه با حضور وزیر نفت و مدیران عامل شرکت ملی نفت و گاز ایران در سرخس به بهره‌برداری رسید و با افتتاح این طرح، ایران از نظر توان ذخیره‌سازی گاز در رتبه اول خاورمیانه و رتبه پنجم جهان قرار گرفت. بیژن نامدار زنگنه طی جلسه‌ای با مسئولان شرکت گاز و در جمع خبرنگاران به میدان‌های مشترک ایران و ترکمنستان اشاره کرد و گفت :این میدان‌ها برای ما در اولویت قرار دارند که پس از اکتشاف، نفت مرکزی ورود پیدا می کند . همچنین این میادین در شمال و شمال شرق شبکه ارزش بیشتری دارد ، چرا که در این نقاط کمبود تولید داریم و ما به بیش از2000 کیلومتر شبکه انتقال گاز در خراسان نیاز داریم که هزینه زیادی خواهد داشت. اگر بتوانیم در خراسان شمالی و گرگان اقدام به تولید کنیم با ارزش خواهد بود، چرا که تولیدات ما به بازار مصرف نزدیک می‌شود.
زنگنه همچنین در رابطه با جذب نیرو در صنعت نفت گفت:سیاست ما جذب نیروی بومی است اما در حدی که نیاز به نیرو داریم. در طول هشت سال گذشته ۸۰ هزار نفر به نیروهای شرکت نفت افزوده شده‌اند. ۲۰ هزار نفر نیروی قراردادی و پیمانکاری داشته‌‍‌‌‌ایم که در حال حاضر به ۲۰۰ هزار نفر رسیده‌اند. این در حالی است که صنعت نفت ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر نیروی مازاد دارد.
وزیر نفت همچنین در جلسه شورای اداری شهرستان سرخس که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با استفاده از امکانات، پتانسیل‌ها، ظرفیت‌ها و اتکا به توانمندی‌های خود در توسعه کشور گام برداریم چرا که اکنون گاز تولید می‌کنیم اما آن را با قیمت ارزان ارائه می‌کنیم. این در حالی است که وزارت نفت روزانه 130 میلیارد تومان معادل سالانه 47 تا 48 هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه‌ها به خزانه دولت واریز می‌کند.
بیژن نامدار زنگنه در حاشیه مراسم افتتاح رسمی مخزن ذخیره‌سازی گازشوریجه به سوالات خبرنگار دنیای اقتصاد پاسخ گفت.
لطفا درباره چگونگی ذخیره گاز و کارکرد این پروژه توضیح دهید؟
پروژه ذخیره سازی گاز در میدان گازی تخلیه شده شوریجه در منطقه عمومی سرخس اجرایی شده است.در نهایت قرار است در ۸ ماه اول سال ۱۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین از پالایشگاه شهید هاشمی نژاد گرفته و به میدان تزریق شود و در چهار ماه آخر سال که ما در آن ایام کمبود داریم ،۲۰ میلیون متر مکعب گاز برداشت و به شبکه تزریق شود. امیدواریم امسال برای فاز اول ۱۰ میلیون متر مکعب در زمستان برداشت کنیم که این رقم تا سال بعد به ۲۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید. در سه سال گذشته بیش از ۴۰۰ میلیون دلار برای حفر چاه و تاسیسات جمع آوری و هزینه شده‌است.
برنامه زمستان برای تولید گاز چه خواهد بود؟
به امید خدا بالای ۶۰ میلیون خروجی از این پالایشگاه خواهیم داشت ولی باید یادآور شوم ما در زمستان بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز نیاز داریم.
به نظر شماتوسعه میادین گازی چه تاثیری بر توسعه استان دارد؟
توسعه گاز نه تنها برای کشور بلکه برای مناطق هم اهمیت دارد، زیرا امکان توسعه را به وجود می آوردوبرای صنایعی که به گاز احتیاج دارند امکان توسعه را فراهم می کند.
لطفا درباره ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس و برنامه‌های شرکت نفت برای استفاده از آن توضیح دهید؟
اگر بتوانیم واحد پتروشیمی بزرگی در منطقه ویژه احداث کنیم و اگر از جانب مقامات محلی از نظر زیر بنا و تامین نیازهای پایه کمکی صورت پذیرد، می‌تواند حرکت بسیار بزرگی برای منطقه باشد و تغییری پایه‌ای در ماموریت منطقه دهد و صنایع پایین دستی را برایشان ایجاد کند.این پروژه ۵۰ هزار شغل ایجادکرده است و نیازمند ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است. در کل برپایی یک واحد پتروشیمی بر پایه خوراک گاز می‌تواند چهره منطقه را تغییر دهد .
همزمان با افتتاح پروژه ذخیره سازی گاز طبیعی شوریجه ، 96 واحد سازمانی درفاز دو شهرک نفت و یک استخر سر پوشیده در شهرک نفت این منطقه افتتاح شد.