گروه مسکن: مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اعلام کرد: با اتمام پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نسیم، موسسان این صندوق با دریافت مجوز آغاز فعالیت ساخت، از امروز می‌توانند با اتکا بر سرمایه موجود در صندوق نسیم، ساخت این پروژه را شروع کنند. ایوب باقر تبار به «دنیای اقتصاد» گفت: صندوق سرمایه‌گذاری نسیم به‌عنوان اولین صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، از تاریخ ۸ شهریور برای تامین سرمایه‌ای به ارزش ۱۵ میلیارد تومان از هزینه ساخت پروژه نسیم، عملیات پذیره‌نویسی را آغاز کرد که با اتمام این عملیات، با مجوز سازمان بورس می‌تواند از امروز نسبت به برداشت سرمایه از صندوق و شروع پروژه اقدام کند.

وی افزود: بیش از ۱۰۰ نفر از اشخاص حقوقی و ۱۷ شخص حقوقی، در صندوق نسیم سرمایه‌گذاری کرده‌اند که در لیست اشخاص حقوقی سرمایه‌گذار، چندین شرکت ساختمانی فعال هم دیده می‌شود که با توجه به پیش‌بینی‌های موجود و ارزیابی توجیه اقتصادی پروژه در این صندوق سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

به گفته باقر تبار، زمان در نظر گرفته شده برای اتمام این پروژه سه‌سال در نظر گرفته شده است که با توجه به جذب و تامین سرمایه مورد نیاز برای اجرای پروژه، احتمال تاخیر در ساخت و آماده‌سازی واحدها بسیار ضعیف است.

معاملات ثانویه نسیم از هفته آینده

وی تصریح کرد: با توجه به صدور مجوز آغاز ساخت‌و‌ساز در پروژه نسیم، در صورت طی روال عادی، معاملات ثانویه این صندوق برای خرید‌و‌فروش یونیت‌های سرمایه‌ای، در قالب اوراق سهام، از هفته آینده در فرابورس آغاز می‌شود و دارندگان یونیت‌ها یا متقاضیان خرید آن می‌توانند نسبت به خرید و فروش سهام صندوق سرمایه‌گذاری نسیم اقدام کنند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، صندوق سرمایه‌گذاری نسیم وابسته به بانک مسکن قرار است با سرمایه تامین شده در منطقه ۲۲ تهران یک برج ۶۰ واحدی احداث کند که برای تامین ۴۲ درصد از کل هزینه‌های ساخت و اجرای پروژه، حدود دو هفته پیش، عملیات پذیره‌نویسی برای جذب سرمایه را آغاز کرد.

ارزش کل پروژه نسیم با احتساب زمین، عوارض ساخت و هزینه‌های احداث، حدود ۳۶ میلیارد تومان برآورد شده است که ۱۵ میلیارد تومان آن از طریق اشخاص حقیقی و شرکت‌های حقوقی جذب سرمایه شد.

به گفته باقرتبار، دومین صندوق سرمایه‌گذاری با نام صندوق سرمایه‌گذاری آویشن نیز هم اکنون در حال طی مراحل مقدماتی پذیره‌نویسی است و پس از دریافت مجوز از سازمان بورس طی روزهای آینده عملیات پذیره‌نویسی این صندوق نیز آغاز می‌شود.