گروه بورس، حمید محمدی: شاخص کل بورس تهران در اولین روز کاری هفته در حالی یک واحد رشد کرد که ارزش معاملات باز هم پایین آمد و بدون احتساب معاملات بلوکی به ۵۴ میلیارد تومان رسید. گمانه‌زنی درخصوص برخی سهم‌ها و مذاکرات ایران با گروه۱+۵ همچنان مشخص‌کننده روند حرکتی شاخص کل است. معاملات کم ارزش بورس تهران گویای انتظار بازار برای مشخص شدن مسائل سیاسی است. در این راستا طی معاملات روز شنبه شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین در حالی ۱۷ میلیون و ۶۸۶ هزار سهم در نماد «تیپیکو» را از سبد سهام خود خارج کرد که روز گذشته در نقش خریدار در این نماد ظاهر شده بود. شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا (سهامی خاص) روز شنبه ۱۸ میلیون و ۳۱۰هزار سهم از «تیپیکو» را خریداری کرد. در نماد «وگردش» دو شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان (سهامی خاص) و شرکت توسعه امید افق گردشگری (سهامی خاص) همچون روزهای معاملاتی قبل به ترتیب در نقش‌های فروشنده و خریدار ظاهر شدند. سرمایه‌گذاری فرهنگیان عرضه‌کننده ۳ میلیون و ۴۸۷ هزار سهم از «وگردش» و توسعه امید خریدار ۴ میلیون و ۱۰ هزار سهمی در معاملات روز شنبه بود. شرکت سرمایه‌گذاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به حمایت از سهام در نماد «حخزر» پرداخت و ۱۳۲هزار سهم از این نماد را خریداری کرد.

شرکت پتروشیمی مبین (سهامی خاص) که روز چهارشنبه فروشنده ۲۳۳ هزار سهم از «پترول» بود، روز شنبه ۸۱۱ هزار سهم از این نماد را خریداری کرد. شرکت مدیران اقتصاد (سهامی خاص) در ادامه خرید ۳ میلیون و ۷۸۶ هزار سهمی خود در نماد «پترول»، طی معاملات روز شنبه نیز ۳۴۲ هزار سهم دیگر از این نماد را به سبد سهام خود افزود. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ۲میلیون و ۶۷ هزار سهم از نماد «فملی» را از سبد سهام خود خارج کرد. طی هفت روز معاملاتی اخیر «فملی» روند نزولی داشته است و حدود ۵/۲ درصد افت قیمتی را تجربه کرده است. شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی به همراه شرکت صبا تامین و شخصی حقیقی به ترتیب ۵۰ هزار، ۲۷۶ هزار و ۴۵۰ هزار سهم در نماد «خاهن» را خریداری کردند. شرکت سرمایه‌گذاری سمند در ادامه حمایت‌های خود از نمادهای شرکت‌های زیرمجموعه‌اش، ۱۶۲ هزار سهم از «ختوقا» را در درصدهای منفی به سبد سهام خود افزود.

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه در ادامه خرید روز چهارشنبه خود در نماد «خساپا»، یک میلیون و ۳۷۷هزار سهم دیگر از این نماد را خریداری کرد. شرکت خدمات مالی ومدیریت معین آزادگان(سهامی خاص) در حالی ۹۰ هزار سهم در نماد «غمینو» را خریداری کرد که شرکت صنعتی مینو سهامدار ۲۷ درصدی این نماد، ۲۵۰ هزار سهم از این نماد را عرضه کرد. شرکت تامین آتیه سرمایه انسانی گروه مالی پاسارگارد، ۲۰۰ هزار سهم از «پخش» را در درصدهای مثبت خریداری کرد. صندوق بازنشستگی کشوری که روز چهارشنبه فروشنده ۲۰۳هزار سهمی در نماد «وصندوق» بود، ۱۳۶ هزار سهم از این نماد را در معاملات روز شنبه عرضه کرد.