رشد اقتصادی؛ مطلوب اما ناکافی
دنیای اقتصاد-جلسه شورای استانی برنامه ریزی و توسعه در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد و علیرضا رشیدیان در این جلسه به تشریح دستاوردهای سفر اخیر رئیس جمهوری و هیات دولت به استان پرداخت. ارائه آمارهایی از آمادگی سرمایه گذاران بخش خصوصی برای اجرای طرح های کلان اقتصادی در استان،تامین اعتبار طرح های عمرانی دارای اولویت در سال های 93 و 94، کاهش تورم خراسان در مقایسه با تورم کشور، اعلام خبر آغاز طرح سرشماری عمومی کشاورزی و همچنین غیررضایت‌بخش خواندن حرکت اقتصادی استان از جمله محورهای صحبت های استاندار خراسان رضوی در این نشست بود.
به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، رشیدیان ضمن تشریح دستاوردهای سفر رییس جمهوری به استان از سفر خود به تهران برای پیگیری مصوبات سفر هیات دولت به مشهد خبر داد و افزود: این هفته به منظور تبادل موافقت نامه های ابلاغات مصوبات سفر رییس جمهور در مورد ۱۲۹ پروژه عمرانی به تهران مسافرت خواهم کرد.وی ادامه داد:همچنین در این سفر تامین اعتبار برای تکمیل پروژه خط یک قطار شهری مشهد، راه آهن خواف-هرات و احداث بزرگراه در استان پیگیری می شود.


آمادگی بخش خصوصی
برای اجرای ۹۰ طرح کلان اقتصادی
pic1
علی رضا رشیدیان با بیان اینکه طرح سرشماری کشاورزی از پنجم مهر ماه تا ۱۸ آبان ماه سال جاری در سراسر استان برگزار می شود، گفت: با توجه به اهمیت نقش کشاورزی در توسعه استان جمع آوری آمار دقیق و برگزاری موفقیت آمیز این طرح باید با همکاری تمام نهادهای دولتی دست اندرکار صورت گیرد.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به آمادگی سرمایه گذاران بخش خصوصی برای اجرای 90 طرح کلان اقتصادی گفت: حجم سرمایه گذاری مورد تعهد برای این پروژه ها حدود 67 هزار میلیارد ریال است.


حرکت اقتصادی استان مطلوب است
اما رضایت‌بخش نیست
همچنین به گزارش ایسنا استاندار خراسان رضوی حرکت اقتصادی استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این حرکت چندان رضایت بخش نیست.
علیرضا رشیدیان با بیان اینکه وضعیت حرکت اقتصادی استان براساس آمار مطلوب است، تصریح کرد: این وضعیت حاصل تلاش تمامی دست‌اندرکاران حوزه اقتصادی و صنعتی استان در کنار بخش خصوصی بوده است، اما با وجود اینکه حرکت اقتصادی استان خوب و مطلوب بوده است اما چندان رضایت بخش نیست.وی همچنین از اختصاص 722 میلیارد تومان اعتبار برای 129 پروژه دارای اولویت در استان توسط معاون رئیس جمهوری خبر داد و گفت: این میزان اعتبار برای سال‌های 93 و 94 توافق شده است که 550 میلیارد تومان از آن برای تکمیل پروژه‌ها در سال 93 و 172 میلیارد تومان برای شش ماهه نخست سال 94 تعیین شده است.
رشیدیان تصریح کرد: برای ابلاغ این مقدار اعتبار باید اقدام کنیم و توافقات مصوبات باید در قالب کاری که انجام شدنی است، صورت بگیرد تا از ارائه وعده‌های غیر عملی و غیر اجرایی جلوگیری کنیم.استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به شروع فصل سرما بودجه‌های مربوط به ساخت‌وساز پروژه‌ها نیز باید هر چه سریعتر اختصاص یابد تا کارها و اقدامات لازم برای تکمیل پروژه‌ها انجام شود.


تورم کمتر استان در مقایسه با کشور
استاندار خراسان رضوی یادآور شد: تورم ۱۲ ماهه اخیر کشور تا مرداد ماه جاری ۲۲.۳ درصد بوده است که براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران میزان تورم در خراسان رضوی در این مدت ۱۹.۸ درصد بوده است که این آمار نسبت به تورم کشوری و با وجود حجم مسافرت و گردش اقتصادی و مالی در استان در سطح نسبتا خوبی است.وی تاکید کرد: پایین‌تر بودن میزان تورم استان نسبت به کشور به معنای کاهش کمتر بودن قیمت‌ها نیست، بلکه ما توانسته‌ایم سرعت افزایش قیمت‌ها را مدیریت کنیم.
رشیدیان با بیان اینکه آب، برق و گاز هیچ یک از مدارس استان نباید بر اثر عدم پرداخت بدهی قطع شود، اظهار کرد: هیچ کودکی در مدرسه نباید دغدغه‌ای جز درس خواندن داشته باشد.وی افزود: تامین و پرداخت برخی از بدهی‌های مدارس به دستگاه‌های خدمات‌رسان باید در اولویت کار سازمان‌های مربوطه باشد و ما هم برای تامین این بدهی پیگیری‌های لازم را خواهیم داشت.رشیدیان ادامه داد: دستگاه‌های زیربنایی نباید آب، برق و گاز هیچ یک از مدارسی که کودکی در آن مشغول به تحصیل است را قطع کنند.


آخرین وضعیت اعتبارات استان
معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری خراسان رضوی هم در این نشست به تشریح آخرین وضعیت اعتبارات استان پرداخت و گفت: تا پایان شهریور ماه، 838 میلیارد تومان اعتبار برای خراسان رضوی در نظر گرفته شده که از این میزان 370 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.
رضا جمشیدی افزود: از کل اعتبارات تخصیص یافته ۳۰۸ میلیارد تومان مربوط به اعتبارات هزینه ای و ۵۲۹ میلیارد تومان آن نیز مربوط به اعتبارات عمرانی و تملک دارایی بوده است.
معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری خراسان رضوی اعتبارات استان از محل تبصره 22 ماده 180 را 209 میلیارد تومان دانست و گفت: در قالب این ماده علاوه بر تکمیل پروژه های نیمه تمام، 402 پروژه جدید تعریف شده و همچنین پنج درصد این اعتبارات نیز باید به تربیت بدنی اختصاص یابد.
رشیدیان از اختصاص ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از بودجه زیارت به استان خبر داد و اظهار کرد: در همین راستا دو میلیارد تومان از این بودجه به منظور راه اندازی شبکه ملی زیارت و ۲۰۰ میلیون تومان نیز برای تکمیل پروژه نیمه تمام مصلی فریمان اختصاص خواهد یافت.