گروه مسکن: نایب‌رئیس شورای شهر تهران نسبت به ساخت هتل در باغ پسیان خیابان ولیعصر تذکر داد و خواستار توقف این ساخت‌وساز از سوی شهرداری تهران شد. مرتضی طلایی نایب رئیس شورا با اشاره به صدور مجوز ساخت هتل در خیابان ولیعصر گفت: مجوزی برای ساخت یک هتل ۱۷ طبقه در خیابان ولیعصر صادر شده، درحالی‌که ما در سال ۹۰ خیابان ولیعصر را ثبت ملی کردیم. اما در سال ۹۱ در منطقه یک مجوزی برای ساخت یک هتل ۱۷ طبقه در باغی تاریخی با وسعت ۲۶۰۰ متر و ۱۰۰ اصله چنار قدیمی صادر شده است. او افزود: کمیسیون ماده ۵ درخواست ساخت هتل ۳۱ طبقه را به ۱۷ طبقه کاهش داده و جالب است که در مجوز کمیسیون ماده ۵ آمده که این مجوز به شرطی است که کمترین قطع اشجار در این ملک رخ دهد، یعنی ما رسما پذیرفته‌ایم که قطع اشجار کنیم! او تصریح کرد: اولا این خیابان ثبت ملی شده است، ضمنا در صورت قبول این درخواست، درخواست‌های دیگری هم مطرح می‌شود و پس از مدتی خیابان مشهور به چنار به خیابان مشهور به برج‌های تجاری و اداری تبدیل می‌شود! طلایی اضافه کرد: اگرچه این مجوز صادر شده، اما از شهردار می‌خواهیم تدبیری کند تا از انجام این کار جلوگیری شود، زیرا نابودی این باغ تاریخی سرآغاز نابودی سایر باغ‌ها می‌شود. او به کاربری تعیین شده برای زمین باغ پسیان در طرح تفصیلی اشاره کرد و گفت: در طرح تفصیلی این ملک در پهنه M۱۱۱ است و حداکثر تراکم مجاز ۴۴۰ درصد (برابر با ۹ طبقه) است.

نیترات موجود در آب تهران زیاد شد

رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران از افزایش میزان نیترات موجود در آب تهران خبر داد و گفت: روزانه سه میلیارد تومان برای تصفیه آب پایتخت هزینه می‌شود؛ درحالی‌که فقط یک درصد این میزان مصرف شرب دارد.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورا با تذکر نسبت به سوءمدیریت در مصرف آب اظهار کرد: سازمان‌های جهانی پیش‌بینی کرده‌اند ایران ۳۰ سال خشکسالی را پیش‌رو دارد؛ اما کسی به این هشدار توجه نکرده است. خشکسالی موضوعی جهانی است که کشورهای بسیاری با آن درگیر هستند؛ اما کشورهایی هستند که وضعیت آب آنها به مراتب بدتر از کشور ماست؛ اما هیچ کدام نگفتند آب پشت سدها در حال اتمام است. حافظی تصریح کرد: در سال گذشته ۷۵ درصد آب مصرفی تهران از طریق سدها و ۲۵ درصد آن از طریق آب چاه‌های عمیق تامین شد، درحالی‌که امسال ۵۸ درصد آب تهران از طریق سدها و ۴۲درصد از طریق چاه‌های عمیق مصرف می‌شود. اگر اوضاع با همین روند طی شود، در سال‌های آینده ۴۰ درصد آب تهران از طریق سدها و ۶۰ درصد از طریق چاه تامین می‌شود. او افزود: ممکن است برخی بگویند مگر آب چاه چه مشکلی دارد؟ اگر شاخص نیترات به تنهایی برای تعیین میزان کیفیت آب در نظر گرفته شود، سازمان جهانی بهداشت می‌گوید میزان مجاز نیترات در آب، ۴۵ میلی گرم در لیتر است؛ اما استاندارد ما ۵۰میلی‌گرم است. این در حالی است که سازمان محیط‌زیست آمریکا ۱۰میلی‌گرم نیترات در لیتر را برای آب مصرفی مجاز می‌داند.