ایرنا:رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران بارها ثابت کرده که آماده است اعتماد‌سازی کند، اما طرف‌های مقابل نیز باید در مسیر قانون حرف بزنند و اقدام کنند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روز گذشته، در دیدار جمعی از فرهیختگان، فرهنگیان و دانشگاهیان استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی، فارس، لرستان و کهکیلویه و بویراحمد، به اهمیت مذاکرات در تصمیمات سیاسی اشاره کرد و افزود: تبدیل فضای تهدید و جنگ و تشدید روزافزون تحریم به گفت‌وگو و آوردن همه آنان پای میز مذاکره، دستاوردهای سیاست‌های دولت یازدهم است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به چند دور مذاکره ایران با کشورهای ۱+۵ اظهار کرد: دو طرف می‌دانند فضای سابق، امنیت منطقه و حتی جهان را به خطر می‌اندازد و تاکید آنان بر مذاکره باید برای رسیدن به راه‌حلی مناسب جهت پایان دادن به این مناقشات سیاسی باشد. وی افزود: کسانی که همه اقدامات دولت سابق را با همه رسوایی‌ها و فسادها تقدیس می‌کردند، امروز در مقابل هر برنامه دولت فریاد وا اسلاما سر می‌دهند. هاشمی رفسنجانی با تاکید بر عصبانیت افراطیون و تندروها از مردم ایران، گفت: از صبوری مردم سوء‌استفاده می‌کنند و انتقام مردم را از دولت منتخب آنها می‌گیرند. وی با بیان شرایط کشور در دولت سابق گفت: با همان روحیه‌ای که قطعنامه‌های بین المللی را کاغذ پاره می‌خواندند، قوانین و مصوبات داخلی را زیر پا می‌گذاشتند که آمار رسمی تخلفات آنان تاسف‌برانگیز است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اهمیت تعامل کشورها در دنیای کنونی، گفت: دولت یازدهم به حق کلید حل مسائل را سیاست خارجی تشخیص داد و بر اساس همان در جهت احقاق حق مردم ایران برنامه ریزی و فعالیت می‌کند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری بندهایی از توافق‌نامه صلح حدیبیه و اصرار سران مشرکان بر حذف نام خدا و رسول الله از صدر صلح‌نامه، گفت: عزم پیامبر(ص) برای صلح با مشرکان جدی بود و تا جایی انعطاف نشان دادند که قبول کردند نام خدا و خودشان حذف شود، اما یک سال بعد مسلمانان بدون خونریزی و با سرافرازی مکه را فتح کردند.

هاشمی رفسنجانی با مقایسه اقدام پیامبر اکرم(ص) با تصمیم امام راحل در پایان جنگ عراق علیه ایران، گفت: در این مقطع نیز با قبول قطعنامه ۵۹۸ یک فتح مبین نصیب ایرانیان شد که به مراتب بهتر از فتح بغداد و سرزمین‌های عراق از طریق اشغال نظامی بود.