مهدیس مدنی کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توریسم از این همایش به آن همایش. سخنرانی پشت سخنرانی. شعار و طرح و برنامه. در این یک هفته اگر هیچ از وضعیت گردشگری کشور ندانی و به یکباره در معرض بمباران اطلاعاتی و تبلیغاتی این سازمان و آن مسوول و فلان استاد قرار بگیری، با خود می‌پنداری با این تحولی که در بینش و ادراکات ایجاد شده است و این اضطراری که مسوولان در پرداختن به گردشگری احساس کرده‌اند امسال سال گردشگری ایران است و همه چیز جور خواهد شد. گویی پشت فرمان خودرو ملی نشسته‌ای و داری با سرعتی ملایم در جاده پایداری و سازندگی می‌رانی و فقط اندکی صبر لازم است که سحر نزدیک است! فارغ از اینکه چقدر از این حرف‌ها و گفته‌ها با اعتقاد قلبی بیان می‌شوند یا اینکه چقدر این بزرگواران امکان ایجاد تحولی در این عرصه را دارند یا خیر، بهتر بود این یک هفته برای گردشگران پرحاصل‌تر باشد. هر برنامه‌ریزی در حوزه گردشگری قطعا بدون آگاهی از ادراکات و انتظارات گروه‌های ذی‌نفع برای مخاطبان بالقوه‌اش مقبولیت پیدا نخواهد کرد.

از طرف دیگر اگر انتظار داریم تا پایداری گردشگری در بعد تقاضا نیز نمود پیدا کند باید از مدت‌ها قبل برای ایجاد بینشی منطبق با اصول توسعه پایدار و برانگیختن انگیزه کافی برای بروز رفتاری پایدار از سوی گردشگران برنامه‌ریزی و ظرفیت‌سازی کرده باشیم. تا زمانی‌که تقاضا برای تجربه‌ای سبز و پایدار شکل نگیرد هیچ عرضه‌کننده‌ای رنج تغییرات و تحولات اساسی را که برای عرضه خدمتی سبز لازم و ضروری است بر خود روا نمی‌دارد. حال هرچه بنشینیم و بخوانیم و اندر فواید پایداری و توسعه پایدار گردشگری سخن برانیم و قلم بفرساییم، هرگز آنچه را در ذهن داریم به عین نخواهیم دید.

اما این یک هفته می‌توانست بهانه خوبی باشد برای آنکه بسیاری از گردشگران بالقوه را با مفاهیمی از این دست در عمل آشنا کنیم. برگزاری تورهایی برای آشنایی (شاید هم آشتی) با موزه‌ها، اکران چند فیلم مستند در حوزه گردشگری در سینماهای کشور، برگزاری کارگاه‌های آموزشی که توصیه‌های راهبردی و کاربردی به گردشگران ارائه کنند و حتی ساختن برنامه‌های تبلیغی - آموزشی برای رسانه‌های جمعی می‌تواند برای ایجاد بینشی سبزگرا مفید فایده باشد.

پرواضح است که توسعه پایدار یک مسیر است که تنها با استمرار، دست‌یافتنی است بنابراین نمی‌توان انتظار تحول و معجزه‌ای را در عرض یک هفته‌ داشت و تنها در صورت تداوم این روند است که می‌توان امید داشت این همایش‌ها و بزرگداشت‌ها به درستی در مسیر ایجاد تحولی در بینش شهروندان و تبدیل آنها به گردشگرانی با انگیزه‌های کافی برای بروز رفتاری منطقی و پایدار گام بردارند.