مهر: سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو گفت: استفاده از کپسول آتش نشانی در خودروهای سواری از ابتدای سال ۱۳۹۴ به‌صورت اجباری خواهد بود. ساسان قربانی با اشاره به نشست شورای سیاست‌گذاری خودرو که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیران عامل گروه‌های خودرو سازی، قطعه ساز و انجمن‌های خودروساز وقطعه ساز برگزار شد،افزود: این مهم به اطلاع تمامی خودروسازان رسیده است تا اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم را در این راستا اعمال کنند. وی در ادامه به دیگر موضوعات مطرح شده دراین نشست اشاره کرد و گفت: اجرای بند ق تبصره ۲ قانون بودجه مبنی‌بر جایگزینی اتوبوس‌های درون‌شهری و مینی‌بوس و تاکسی‌ها از مواردی بود که مورد بررسی قرار گرفت. قربانی اضافه کرد: بر این اساس چند نکته مورد توجه قرار گرفت از جمله اینکه تمامی خودروها باید براساس پایه گازسوز ارائه شوند و مشخصات فنی خودروهای ارائه شده از سوی خودروسازان با نظر اعلامی از سوی کارفرمایان مطابق و به بیان دیگر کیفیت تاکسی‌ها نباید از خودروهای سواری کمتر باشد. وی در ادامه با اشاره به جایگزینی ۱۴۰ هزار تاکسی و ون و ۱۷ هزار اتوبوس طبق برنامه‌ریزی انجام شده اظهار کرد: براین اساس نصب GPS و تاکسیمتر دراین خودروها نیز باید توسط شرکت‌های خودروسازی صورت بگیرد از این رو از خودروسازان خواسته شده تا در زمینه تامین این نیازها سریعا اقدام کنند. عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو در ادامه به ارائه گزارش ۶ ماهه تولید خودرو اشاره کرد و گفت: بنابر آمارها، تولید محقق شده دراین مدت بیش از ۹۵ درصد برنامه بوده و تولید خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۷۴ درصدی اتفاق افتاده است. قربانی ضمن اشاره به تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تحقق وعده تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری افزود: باید تلاش‌ها در رسیدن به این مهم مضاعف شود و در کنار تولید، توجه به کیفیت از اساسی‌ترین محورهایی است که همواره باید مدنظر قرار گیرد. وی همچنین یادآور شد: در این جلسه گزارشی از نحوه اقدامات انجام شده در‌خصوص برگزاری همایش بین‌المللی صنعت خودرو که قرار است دهم آذرماه مصادف با اول دسامبر در محل برج میلاد تهران برگزار شود ارائه شد. قربانی همچنین از برپایی نمایشگاه قطعات خودرو در تاریخ هشتم و نهم آذرماه خبر داد و گفت: برپایی این نمایشگاه که با برگزاری دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو کامل خواهد شد، فرصت لازم را برای علاقه‌مندان و شرکت‌های داخلی و خارجی فراهم می‌کند تا هر چه بیشتر با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنعت قطعه‌سازی کشور آشنا شوند. سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی، طراحی و پیاده‌سازی سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی توسط سازمان گسترش نوسازی و صنایع ایران اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی این سامانه که ارتباط بین خودروها با یکدیگر و ارتباط بین خودرو و مسیر را برقرار می‌کند می‌توان شاهد دستاورد مهمی در ارتقای ایمنی حمل‌ونقل در کشور بود.

وی، نقش مهم این سامانه را در کنترل خودرو حائز اهمیت دانست و افزود: این طرح که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در حال اجراست توسط ایدرو و با همکاری جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف در مرحله تجاری‌سازی قرار دارد و می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش تصادفات و ایمن‌سازی در جابه‌جایی‌ها به‌دنبال داشته باشد.

قربانی همچنین گفت: مقرر شد برای تجاری‌سازی این طرح از توانمندی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده شود.

قربانی همچنین یادآور شد: با توجه به اهمیت مساله ایمنی در جابه‌جایی‌ها، خوشبختانه در این خصوص کشور ما از دنیا عقب نیست و اقدامات انجام شده نوید بخش عملیاتی شدن به موقع این سیستم در کشور خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر این سیستم به‌صورت آزمایشی روی ۱۵۰ دستگاه خودرو حمل‌ونقل عمومی عملیاتی شده و بررسی‌های اولیه نشان‌ از کارآمدی و اثربخشی مناسب در کاهش تصادفات و ایمن‌سازی دارد.