نوبل برای دختر 17 ساله

دنیای اقتصاد: دختر ۱۷ ساله پاکستانی که در سال ۲۰۱۲ توسط نیروهای طالبان به شدت مجروح شده بود، روز گذشته توانست نوبلیست شود. او جایزه صلح نوبل را به‌طور مشترک با کایلیش ساتیارتی به‌خاطر تلاش‌ها برای آموزش کودکان دریافت کرد. ملاله یوسف‌زی در مناطقی که تحت سیطره طالبان پاکستان بود، اقدام به آموزش دختران می‌کرد. او پیش از ترور چندین بار با تهدید جانی مواجه شد؛ اما به راه خود ادامه داد.

جایزه صلح به هند و پاکستان رسید

حسین موسوی: جایزه صلح نوبل سرانجام به دختر نوجوانی رسید که تا آستانه مرگ پیش رفته بود.

دختری که تنها جرمش آموزش به دیگر دختران پاکستانی بود و در نهایت برای چند صباحی صدای او را خاموش کردند اما او روز گذشته به پاس اقداماتش به جایزه صلح نوبل رسید.

روز گذشته هم عنوان نخست بیشتر خبرگزاری‌ها به همین موضوع اختصاص داشت. جایی که ملا‌له‌ یوسف‌زی پاکستانی و کایلیش ساتیارتی هندی‌تبار توانستند به طور مشترک این جایزه را از آنِ خود کنند.

سی‌ان‌ان در این‌باره گزارش داد که کایلیش ساتیارتی و یوسف ملاله‌زی صبح جمعه توانستند که جایزه صلح نوبل را از رقبای خود بربایند. به گفته اعضای کمیته صلح نوبل، آنها به این دلیل شایسته این جایزه بودند که برای حق آموزش کودکان تلاش فراوانی کرده‌اند.

توربیورن جاگلند، رئیس نروژی کمیته صلح نوبل پس از تخصیص جایزه به این دو فعال حقوق بشری گفت: «کودکان حق دارند که از آموزش بهره‌مند باشند و نباید مانع حقوقی و مالی برای آن ایجاد شود.»

ملاله‌ یوسف‌زی پس از اینکه توسط افراطیون طالبانی زخمی شد، مورد توجه جهانی قرار گرفت. او در مناطقی که تحت سیطره طالبان پاکستان بود اقدام به آموزش دختران کرده بود. او پیش از ترور توسط این گروه افراطی چندین بار با تهدید جانی مواجه شده اما به راه خود ادامه داده بود.

یاگلند می‌گوید که ملاله پس از اینکه گلوله در سرش جا گرفت، توانست مرگ را شکست دهد و تبدیل به سخنگوی دخترانی شد که از حق آموزش برخوردار نیستند.

او جوان‌ترین فردی است که تاکنون توانسته به این جایزه دست پیدا کند. در شرایطی که سال گذشته حدس زده می‌شد که وی جایزه صلح نوبل را برنده شود، در میان تعجب همگان جایزه صلح نوبل به بنیادی تعلق گرفت که موسوم به سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی است.

با این وجود در سال جاری، این جایزه به تنهایی به وی تعلق نگرفته و فعال هندی‌تبار «حقوق کودکان» نیز در این جایزه با ملاله شریک شده است. کایلیش ساتیارتی ۶۰ساله است و بیشتر عمر خود را صرف دفاع از حقوق کودکان در زمینه آموزش کرده است.

گفته می‌شود اهدای جایزه به یک هندو و یک مسلمان در واقع نشانگر این است که آموزش برای همگان مهم است و هر دو در یک راستا تلاش ‌کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز اما در گزارشی که در این مورد تهیه کرده است، نوشت که در حدود ۱۶۸ میلیون کودک کار در سراسر دنیا وجود دارد و این رقم مدام در حال افزایش است.

این کودکان از حقوق اولیه خود مبنی بر آموزش بی‌بهره و مجبور به کار کردن در شرایط نامساعد هستند. جاگلند می‌گوید که این کودکان در سال ۲۰۰۰ نزدیک به ۷۸ میلیون نفر بودند، اما در این چند سال رشد بی‌سابقه‌ای داشته‌اند و به رقم ۱۶۸ میلیون نفری رسیده‌اند.

او تاکید دارد که دنیا باید به نقطه‌ای برسد که دیگر کودک کار وجود خارجی نداشته باشد و همه کودکان از حق تحصیل و بازی برخوردار باشند.

ملاله‌زی کیست؟

دختری که بیشتر از اینکه ۱۷ ساله باشد ۱۱ ساله به نظر می‌رسد. او در کودکی شب‌ها کابوس می‌دید و از ترس پدرش را بیدار می‌کرد. ملاله در خواب هیولاهایی را می‌دید که چهره‌شان برایش واضح نبودند. چندین سال بعد اما او این هیولاها را در بیداری دید و به دست همین هیولاها مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

او هم‌اینک به خوبی می‌داند که موجودات ترسناک چه کسانی هستند و چهره‌شان برایش پیدا است. ملاله دختری که تلاش می‌کرد تا به دخترانی که به دلایل مختلف از آموزش بازمانده‌اند کمک کند، به همین دلیل با واکنشی سخت روبه‌رو و توسط یکی از تندروها ترور شد. هر چند که او پس از عمل جراحی زنده ماند و هم‌اینک در لندن زندگی می‌کند اما آرزو دارد که به موطن خود بازگردد تا آموزش به دختران را از سربگیرد.

ملاله در جایی زندگی ‌کرده است که وهابیون تندرو و افراطی اعتقاد دارند که دختران نباید از حق تحصیل برخوردار باشند یا اینکه حتی از خانه پا به بیرون بگذارند. ملاله می‌گوید با تاسیس «بنیاد ملاله» قصد دارد حق آموزش را برای کودکان، به‌ویژه دخترها فراگیر کند. او در این‌باره می‌گوید که قصد دارد صدای خود را بلندتر کند؛ زیرا اعتقاد دارد اگر او صدای خود را بلند نکند، چه کسی محق است صدایش را بلند کند؟

نوبل برای دختر 17 ساله