تعیین وضعیت سدهای پایتخت

گروه صنعت و معدن: با وجود گذشت ۲۰ روز از شروع سال آبی جدید (۹۴-۹۳) در حوزه استان تهران به طور متوسط ۹/۱ میلی‌متر بارندگی ثبت شده است؛ میزانی که به گفته مقامات مسوول در وزارت نیرو اگر در دو ماه آینده پاییز نیز وضعیت بارندگی‌ها به همین روال باشد، تامین آب پایتخت با مشکل روبه‌رو خواهد شد. بر اساس جدیدترین آماری که اعلام شده، در حال حاضر سد امیرکبیر ۱۰۲ میلیون مترمکعب، سد لتیان ۳۴ میلیون مترمکعب، سد لار ۲۸ میلیون مترمکعب، سد طالقان ۱۵۷ میلیون مترمکعب و سد ماملو ۹۷ میلیون مترمکعب آب ذخیره دارند. این در حالی است که از ذخایر مذکور بخشی از حجم سد، حجم مرده است که نمی‌توان از آب آن استفاده کرد؛ حجم مرده سد در امیرکبیر ۲۰ میلیون مترمکعب، در لتیان ۱۵ میلیون مترمکعب،‌ در سد لار ۱۰ میلیون مترمکعب، در سد طالقان ۱۰۰ میلیون مترمکعب و در سد ماملو ۳۰ میلیون مترمکعب است. وضعیت نگران‌کننده سدهای پایتخت به‌گونه‌ای است که مسوولان معتقدند اگر پاییز امسال بارندگی بیش از نرمال داشته باشیم هم جبران دو سال خشکسالی تهران نمی‌شود. بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور میزان بارش‌ها در پاییز امسال نرمال خواهد بود که در صورت تحقق این پیش‌بینی تنها بخشی از کمبود آب در پایتخت جبران خواهد شد. در همین حال، وزیر نیرو نیز از حاکم بودن وضعیت سخت و قرمز در زمینه آب در استان‌های تهران، کرمان و اصفهان خبر داده و خواستار مدیریت مصرف آب در کشور شده است. به گفته حمید چیت‌چیان، مصرف آب در حوزه‌های مختلف به خصوص مصرف آب شرب باید به صورت جامع و هدفمند با مشارکت مردم، کشاورزان و صنعتگران مدیریت شود.

کاهش ورودی آب سدها

بر اساس این گزارش، خشکسالی متوالی در کشور و اثر آن روی ذخایر آبی در حالی است که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران روز گذشته در نشستی در جمع خبرنگاران با تعیین وضعیت آب ذخیره شده در سدهای پایتخت، اعلام کرد: ذخایر سدهای تهران به‌گونه‌ای است که تنها ۲۰ درصد از آب این سدها را می‌توانیم ذخیره و در سال آینده استفاده کنیم؛ بنابراین باید اعلام کنم که میزان ورودی آب به سدهای استان تهران به دلیل کمبود بارش‌ها کاهش زیادی داشته است.

خسرو ارتقایی افزود: حجم ورودی آب به سدهای استان تهران در سال آبی گذشته ۹۳-۹۲ یک میلیارد و ۳۹ میلیون مترمکعب ثبت شده که این میزان معادل مصرف یک سال تهران است، البته این میزان آب ورودی به این معنی نیست که ۱۰۰ درصد آن سهمیه شرب باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: در سال آبی ۹۲-۹۱ معادل یک میلیارد و ۲۹۴ میلیون مترمکعب ورودی آب به سدهای تهران ثبت شده و در سال آبی ۹۱-۹۰ که سال نرمالی از بابت بارندگی داشتیم، ورودی آب سدهای تهران ۲ میلیارد و ۲۷۴ میلیون مترمکعب ثبت شده است. وی تاکید کرد: این روند نزولی ورودی آب به سدها نشان می‌دهد که چه خطری مخازن سدهای تهران را تهدید می‌کند.

ارتقایی گفت: سطح مخازن آب سدهای تهران در سال آبی جدید حدود ۴۲۰ میلیون مترمکعب است، در حالی که این حجم در سال آبی گذشته ۴۷۰ میلیون مترمکعب ثبت شده و این نشان می‌دهد که حجم آب سدهای تهران نسبت به سال گذشته ۵۰ میلیون مترمکعب کاهش داشته است. به گفته وی، حجم مخازن سدهای تهران در سال آبی نرمال ۷۶۰ میلیون مترمکعب بود.

مجوز حفر ۷۴ حلقه چاه جدید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه در حال حاضر ۴۶ درصد از چاه‌ها و ۵۴ درصد از سدها برای آب شرب تهران برداشت می‌شود، گفت: تعداد چاه‌های تهران به بیش از ۵۰۰ حلقه رسیده است و به تازگی با صدور مجوز برای حفر ۷۴ حلقه چاه موافقت شده و تاکنون ۲۰ حلقه چاه حفاری شده و ۱۰ حلقه نیز در حال حفاری است. وی ادامه داد: اگر این ۷۴ حلقه چاه حفر شود و به بهره‌برداری برسد ۴۰ میلیون مترمکعب آب از این چاه‌ها وارد مدار می‌شود که کمک بزرگی به بخشی از شمال شرق تهران خواهد کرد.

هزینه سنگین تفکیک آب شرب و بهداشتی

ارتقایی با اشاره به اینکه باید مدیریت مصرف آب را جدی بگیریم، گفت: تفکیک آب شرب از آب بهداشتی اقدام مناسبی است که می‌تواند مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، اما این اقدام هزینه سنگینی خواهد داشت. به گفته وی، در یک یا دو سال آینده باید مصرف آب مدیریت شود تا به وضعیتی که در دو سال گذشته داشتیم، برگردیم و اگر چنانچه بارندگی‌ها نرمال نباشد، برای تامین آب تهران با مشکل مواجه خواهیم شد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در مورد نگرانی‌های موجود پیرامون نفوذ فاضلاب به سفره‌های زیرزمینی نیز گفت: سفره زیرزمینی تهران همچنان پاک است، چرا که چاه‌های آب شربی که وجود دارند در عمق بیش از ۲۰۰ متر حفاری شده‌اند، اما چاه‌های جذبی فاضلاب بین ۱۵تا ۲۰ متر عمق دارند. وی تصریح کرد: حتی اگر فاضلاب به دلیل بافت خاصی در زمین نفوذ پیدا کند لایه‌های خاص به صورت طبیعی آن را تصفیه می کنند. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران همچنین با اشاره به اینکه با توجه به ساخت وسازها و بتن کردن کانال‌ها، آب پاکی که به آبخوان وارد می‌شود بسیار کاهش پیدا کرده است، گفت: برای فضای سبز نیز بهتر است از قنات‌ها و پساب‌ها استفاده شود. در این زمینه همکاری‌هایی با شهرداری شروع شده و در مناطق مختلف به جای استفاده از چاه از پساب تصفیه خانه استفاده می‌شود.

تعیین وضعیت سدهای پایتخت