گروه بازرگانی: معاون وزیر جهاد کشاورزی از احتمال افزایش نرخ خرید تضمینی گندم خبر داد. معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی طی مراسمی که دیروز به مناسبت روز جهانی غذا در تهران برگزار شد، گفت: دولت برای تامین امنیت غذایی کشور قصد دارد در یک افق ۱۰ ساله تراز منفی هشت میلیارد دلاری بخش کشاورزی را مثبت کند. عبدالمهدی بخشنده در جمع خبرنگاران درباره قیمت خرید تضمینی گندم گفت: دولت در نظر دارد کشاورزان را به تولید کیفی گندم تشویق کند. به گفته وی، وزارت جهاد در حال تهیه یک پیشنهاد به دولت است تا آن دسته از کشاورزان که گندم را با پروتئین بیشتری تولید می‌کنند، مبلغ اضافه‌تری نسبت به نرخ ۱۱۵۵ تومانی گندم به آنها تعلق گیرد. براساس اندازه‌گیری، میزان پروتئین موجود در گندم ۱۱ درصد است و اگر هر کشاورزی گندمی با پروتئین بیشتر ارائه کرد، وجه بیشتری بابت آن گندم به وی پرداخت شود. معاون برنامه‌ریزی اقتصادی تصریح کرد: هدف وزارتخانه، کاهش تدریجی سطح زیر کشت گندم به میزان ۹۰۰ هزار هکتار و افزایش کشت دانه‌های روغنی است. وی در مورد نتایج مذاکرات وزیر جهاد کشاورزی در سفر به روسیه گفت: مذاکرات دوجانبه بین وزرای کشاورزی ایران و روسیه در مورد برخی موضوعات همچون کشت فراسرزمینی در این کشور انجام شده است. به گفته بخشنده مذاکراتی در خصوص کشت فراسرزمینی در آمریکای جنوبی و قزاقستان انجام شده و در این باره تحریم‌ها مانعی برای آن نخواهد بود.

وی با بیان اینکه ۱۰ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای تجهیز زیرساخت‌ها و شبکه‌های آبیاری تخصیص یافته است، گفت: ۸ میلیارد دلار هم به صورت مشترک بین وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی برای اتمام سدهای نیمه‌تمام و اتمام شبکه‌های ۱ و ۲ و شبکه‌های ۳ و ۴ آبیاری مزارع اختصاص یافته که بخشی از این مبلغ هم برای مهار آب‌های مرزی است.

وی با بیان اینکه سالانه ۴میلیارد دلار صرف واردات روغن خام و دانه‌های روغنی می‌شود، گفت: این موضوع نشان می‌دهد ما به واردات دانه‌های روغنی ۹۰درصد وابسته هستیم، ضمن اینکه برنامه دولت در این زمینه این است که در یک بازه ۱۰ساله ۷۰درصد نیاز داخلی را در کشور تامین کند. بخشنده تاکید کرد: سالانه حدود ۲میلیون تن ذرت در کشور تولید می‌شود و ما نیازمند ۶میلیون تن ذرت در سال هستیم.

افزایش 20 درصدی صادرات گوشت مرغ

حسن رکنی، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست با اشاره به اینکه سالانه حدود ۲ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود، افزود: گوشت مرغ مورد نیاز کشور به‌طور کامل در داخل تولید و تامین می‌شود و این بدین معنی است که ماهانه ۱۷۰ هزار تن تولید گوشت مرغ داریم.

وی با بیان اینکه ایران امکان صادرات ماهانه ۱۰ هزار تن مازاد تولید به کشورهای همسایه را دارد، اظهار کرد: در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۰ درصد افزایش صادرات گوشت مرغ به کشورهای همسایه داشته‌ایم. به گفته وی، در حال حاضر در دنیا ۱۰۰ میلیون تن گوشت مرغ تولید می‌شود که نزدیک به ۱۰ میلیون تن آن در تبادلات تجاری قرار دارد که حدود ۳ میلیون تن از این میزان مبادلات مرغ به همسایگان ما مربوط می‌شود. معاون تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی درباره صادرات تخم مرغ نیز گفت: هم اکنون سالانه حدود ۹۰۰ هزار تن تخم مرغ در داخل تولید می‌شود که نزدیک ۱۰ درصد آن مربوط به واحدهای مرغ تخم‌گذار بومی و حدود ۹۰ درصد از واحدهای صنعتی استحصال می‌شود. وی زیرساخت‌های تولید تخم‌مرغ در کشور را مناسب ارزیابی کرد و افزود: ایران قابلیت صدور ماهانه حدود ۱۰ هزار تن مازاد تولید را به کشورهای همسایه دارد. رکنی همچنین از تولید ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشورخبر داد و گفت: سال گذشته ۹۰ هزار تن واردات داشتیم که پیش‌بینی‌ می‌شود طی سال جاری این میزان کمتر هم شود.

نقش کشاورزی خانوادگی در امنیت غذایی

همچنین سرج ناکوزی، نماینده فائو در ایران نیز با اشاره به مراحل تدوین برنامه ششم توسعه گفت: با توجه به اهمیت کشاورزی خانوادگی در ایجاد امنیت غذایی و تغذیه، «مدیریت منابع طبیعی و اقتصاد محلی» در تدوین سیاست‌ها و استراتژی‌های موثر از اهمیت دوچندانی برخوردار است. وی در توضیح نیاز به تغییر الگوی تولید محصولات کشاورزی در جهان تصریح کرد: دیگر نمی‌شود به مدل نهاده محور با هدف افزایش تولید محصولات غذایی تکیه کرد، به همین دلیل نیازمند تغییر جهت به سمت سیستم‌های سالم‌تر و پایدارتر غذایی هستیم.