سهم 15 درصدی صنایع غذایی  در اشتغال

گروه بنگاه‌های اقتصادی- نفیسه آفرین‌زاد: در همایش روز جهانی غذا که با حضور بزرگان و فعالان اقتصادی این صنعت و نیز مسوولان حوزه صنایع غذایی، بهداشت و سلامت کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد، آمار تازه‌ای از شرایط فعلی صنایع غذایی کشور اعلام شد. براساس این آمار، هم‌اکنون ۱۶ درصد سرمایه‌گذاری صنعتی در بخش صنایع غذایی بوده که ارزشی معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان دارد و سهم صنعت غذا در تولید ناخالص داخلی را به ۹/۲ درصد (تا پایان سال ۹۲) رسانده؛ این در شرایطی است که صنایع غذایی کشور، بار ۱۵ درصد از اشتغال کشور را به دوش می‌کشد. این همایش یک روزه را، کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران برای دومین بار متوالی ترتیب داد تا با گردهم آوردن مسوولان در کنار تولیدکنندگان برتر این حوزه، علاوه بر مرور عملکرد صنایع غذایی کشور، چالش‌ها و مطالبات پیش روی این صنعت را واکاوی کند و برای برطرف کردن آنها، راهکار ارائه دهد. در این همایش علاوه بر تولیدکنندگان و بنگاه‌های صنعت غذا، نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به عنوان مادر تشکل‌های بخش خصوصی، تعدادی از نمایندگان مجلس همچون رئیس کمیسیون کشاورزی، نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی و شخص وزیر بهداشت که از قضا، برخی بخش‌های صنعت غذا را هم به لحاظ معیارهای بهداشتی و سلامتی، با صراحت زیر سوال برد، حضور داشتند.

آمارهای هشداردهنده وزیر بهداشت

وزیر بهداشت با بیان اینکه سبد غذایی سالم و کافی باید به‌صورت عادلانه در اختیار مردم قرار گیرد و در ابلاغیه سیاست‌های کلی سلامت بر اولویت پیشگیری بر درمان و اصلاح سبک زندگی تاکید شده است، گفت: موضوعات غذا و هوا را به صورت علمی‌و جدی پیگیری می‌کنیم. در این‌باره نباید اجازه دهیم این دو مقوله به نگاه‌های سیاسی آلوده شود؛ به همین دلیل از همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی می‌خواهم که اجازه دهند مباحث مطرح شده در این دو حوزه فقط از طریق مراکز اصلی تحقیقاتی و دستگاه متولی (وزارت بهداشت) اعلام شود که صرفا نگاه علمی‌دارند.

سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی همچنین با ارائه برخی آمارهای نگران‌کننده از وضعیت سلامت غذایی کشور، نسبت به اضافه مصرف ۳۰ درصدی شکر در کشور هشدار داد و گفت: در سال‌های ۸۷ تا ۹۰ مصرف روغن ۲۰۰ درصد افزایش یافته که امید است در ۳ سال آینده ۲۰ درصد آن کاهش یابد.

وزیر بهداشت گفت: بیش از ۱۲ هزار واحد به تولید مواد غذایی و آشامیدنی مشغولند، ۴۵ هزار و ۵۰۰ پروانه صادر شده و این در حالی است که ۲۵ درصد از درآمد خانوار شهری را تامین مواد غذایی تشکیل می‌دهد.‌

کسری تجاری ۸ میلیارد دلاری

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به سهم ۱۵ درصدی صنایع غذایی از اشتغال گفت: این صنعت در حال حاضر ۵ میلیارد دلار صادرات و ۱۳ میلیارد دلار واردات دارد که با توجه به ظرفیت‌ها در کشور به هیچ‌وجه مناسب و قابل قبول نیست.

محسن جلال‌پور با اشاره به شعار امسال که «کشاورزی خانوادگی، تغذیه جهان و مراقبت از زمین» است اظهار کرد: در بحث تغذیه هم‌اکنون بیش از ۸۰۰ میلیون نفر گرسنه در جهان وجود دارد که ۷۰ درصد آنها به خرده‌مالکی مشغول هستند، به همین دلیل شعار «کشاورزی خانوادگی» به دقت تعیین شده است. به گفته، وی در بحث حفاظت از زمین، ایران همانند بسیاری از کشورها عملکرد خوبی نداشته و البته شرایط خوبی در حوزه منابع آبی نیز ندارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: یک سوم اراضی کشور، قابل کشت است؛ اما به دلیل کمبود آب، تنها ۱۲ درصد از آن کشت می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات این صنعت تصریح کرد: مشکل تامین نقدینگی، مالیات و پرداخت بیش از سه برابری مالیات بر ارزش افزوده به‌دلیل ناقص بودن زنجیره مالیات بر ارزش افزوده از مشکلات اصلی صنایع غذایی است؛ به طوری که بخش صنایع غذایی تا سه برابر میزان تعیین شده مالیات بر ارزش افزوده می‌پردازد.

15 درصد اشتغال در اختیار صنعت غذا

دبیرکل کانون صنفی انجمن‌های صنایع غذایی به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل فعال بنگاه‌های صنایع غذایی کشور نیز در این همایش گفت: در حال حاضر صنایع غذایی ایران با بیش از ۱۱ هزار واحد تولیدی و ۳۶ هزار واحد توانمند در یک زنجیره یکپارچه با هدف ارتقای صنعت غذا فعالیت داشته و سهم ۱۵ درصدی در اشتغال کشور دارد.

کاوه زرگران با بیان اینکه صنعت غذای ایران توانسته به یک بلوغ ویژه دست یابد، گفت: صنعت غذای ایران یکی از بزرگ‌ترین منابع برای ایجاد اشتغال و تامین سلامت جامعه در کشور است. وی ادامه داد: این صنعت توانسته ۱۲ درصد کارگاه‌های صنعتی و ۱۵ درصد سهم اشتغال را در اختیار بگیرد؛ به‌طوری که تاکنون ۴۳۰ هزار شغل در این صنعت ایجاد شده است.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی با بیان اینکه رونق این بخش می‌تواند تاثیر زیادی در خروج غیرتورمی از رکود ‌داشته باشد، گفت: این صنعت نقش زیادی در بازار ایران و جهان داشته و امید است با همین اراده همکاری بیشتری با کشور‌های دنیا ایجاد شود. به گفته وی، «تولیدات صنایع غذایی» از بسیاری صنایع یارانه‌بگیر همچون «خودرو» وضعیت بهتر و ارزش افزوده بالاتری برای اقتصاد کشور دارد.

افزایش قیمت خرید تضمینی گندم

همچنین معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه ایران سالانه ۴ میلیارد دلار روغن و دانه‌های روغنی وارد می‌کند، گفت: ایران در زمینه تولید ذرت هرگز به خودکفایی نمی‌رسد و امید است بتوان ۵۰ درصد این محصول را در داخل کشور تولید کرد؛ ضمن اینکه به دولت پیشنهاد شده به قیمت گندم کشاورزانی که کیفیت تولیدات آنها بالاتر است، افزوده شود. بخشنده اظهار کرد: هم‌اکنون میانگین پروتئین گندم تولیدی کشور ۱۱ درصد اما در برخی مناطق پروتئین موجود در گندم تولید شده بیشتر از این میزان و در برخی مناطق نیز کمتر از آن است.

نصب چراغ راهنمایی در موادغذایی

رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این اجلاس با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای برچسب‌گذاری فرآورده‌های غذایی گفت: چراغ راهنمای تغذیه‌ای تا ۱۸ ماه آینده در تمام فرآورده‌های غذایی اجباری خواهد شد. رسول دیناروند در این رابطه گفت: ضابطه جدید برچسب‌گذاری فرآورده‌های غذایی در امر نظارت مردم کمک‌کننده خواهد بود، به این ترتیب میزان شکر، نمک، چربی و اسید چرب ترانس روی محصولات غذایی برای مردم مشخص می‌شود. رئیس سازمان غذا و دارو با هشدار نسبت به تقلب در محصولات غذایی به دنبال پیشرفت‌های علمی گفت: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای را با معاونت علمی‌و فناوری ریاست جمهوری با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان امضا کرده‌ایم و به این ترتیب روش‌های سریع شناسایی تقلب‌ها و آلاینده‌ها در آزمایشگاه‌های مرجع مستقر شد. به گفته دیناروند ایران با استفاده از تجربیات بین‌المللی در دو یا سه سال آینده به توان مناسبی در این حوزه دست خواهد یافت.

هشدار نسبت به آبیاری سبزی با فاضلاب

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی‌ در این مراسم ضمن ابراز نگرانی از تقلب‌ها در حوزه غذا و تغذیه نسبت به آبیاری سبزی‌های تهران با فاضلاب هشدار داد.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در این‌باره گفت: اینکه دستگاه‌های متعددی متولی سلامت هستند و در عین حال هیچ‌کدام‌شان هم پاسخگو نباشند را ایده‌آل نمی‌دانیم. اینکه سازمان استاندارد، دامپزشکی و... هرکدام در مورد یک موضوع نظر خاص خود را داشته باشند، مناسب نیست. ما از وزیر بهداشت می‌خواهیم که در رابطه با تقویت سازمان غذا و دارو کاری انجام دهد تا این موضوع دوباره مورد بازنگری قرار گیرد، چراکه وجود دستگاه‌های متعدد به سلامت جامعه صدمه می‌زند. شهریاری درباره افزایش تولید محصولات ارگانیک به ۲۵ درصد تا پایان برنامه پنجم توسعه گفت: متاسفانه در پایان برنامه پنجم قرار داریم و هنوز این امر محقق نشده است و مشاهده می‌کنیم بسیاری از مواقع عنوان می‌شود که سبزی تهران با آب فاضلاب آبیاری می‌شود و باقیمانده سموم در میوه‌‌ها نیز بالاست. سموم قاچاق نیز متاسفانه زیاد وارد می‌شود. چنین مواردی در تولید صنایع غذایی از جمله مرغ، ماهی قزل‌آلا و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.