هم درخانه بمانید، هم کارکنید
تصور اکثریت مردم از «کار کردن از خانه» خوابیدن تا لنگ ظهر، ساعت‌ها در لباس‌خواب ماندن و ناهارهای طولانی خوردن است؛ اما این نکته را نباید فراموش کرد که اگرچه انتخاب چنین کاری می‌تواند بسیار منعطف باشد؛ اما در عین حال هنوز شغلی حرفه‌ای در نظر گرفته می‌شود و باید کاملا حرفه‌ای با آن برخورد کرد. اشخاص باید عادات «کار در خانه» را بیاموزند، یعنی باید یاد بگیرند که محیطی مشابه محیط ادرای یا مثلا یک دفتر کار برای خود به وجود بیاورند، ساعت‌ها پشت میز کامپیوتر خود بنشینند و طوری در خانه لباس بپوشند که انگار واقعا در محل کار خود هستند؛ حتی‌الامکان هم باید از چیزهایی که حواسشان را پرت می‌کند، اجتناب کنند. یادگیری این عادات باعث می‌شود که بتوانند روی کار خود در خانه، هر آنچه که هست، تمرکز داشته باشند.عده‌ای معتقدند کار در خانه بسیار دشوارتر از کار در بیرون است؛ آنهایی که با کار در خانه مشکلی ندارند و در واقع با آن راحت‌ هستند، افراد منظمی‌اند و در طول روز می‌توانند وقت خود را به خوبی تنظیم کنند و نیازی به تعامل فیزیکی با یک همکار هم ندارند و مهم‌تر اینکه نیازی به تسهیلات اداری محل کار ندارند.کار در خانه به شخصیت افراد نیز بستگی دارد؛ افرادی که با کار در خانه می‌توانند کارآمد باشند، حتما از تفکر نقادانه و مهارت‌های سازمانی و ارتباطاتی برخوردارند.
چرا کار در خانه؟
مزیت اول: وقتی یک فرد برای امرار معاش خود گزینه کار در خانه را انتخاب می‌کند، دیگر از مزیت کار در یک محیط کار پررفت و آمد و تعاملی برخوردار نیست؛ بنابراین خودش مجبور به تشخیص نقاط ضعف و مشکلاتش می‌شود. اگر شما فردی هستید که نیاز به تایید و راهنمایی گرفتن از کارفرما دارید یا حواستان به آسانی پرت می‌شود، کار در خانه گزینه مناسبی برایتان نیست. و اگر معاشرتی و اجتماعی هستید، هم این گزینه مناسبتان نیست؛ چرا که ماندن در خانه می‌تواند شما را افسرده کند. بنابراین بهتر است اول خودتان و ویژگی‌های شخصیتی‌تان را بشناسید، بعد گزینه کار در داخل یا بیرون خانه را انتخاب کنید.
مزیت دوم: یکی از مزیت‌های کار در خانه این است که می‌تواند شما را به اعضای خانواده نزدیک نگه دارد و می‌توانید وقت بیشتری را با آنها بگذرانید. همچنین جدای اینکه تقریبا خودتان رئیس خودتان هستید و می‌توانید وقت را به دلخواه خود تنظیم کنید، به لحاظ اقتصادی هم می‌توانید صرفه‌جویی و پس‌انداز داشته باشید و سلامت‌تان تا جایی که امکان دارد، در معرض خطر قرار نمی‌گیرد؛ به عنوان مثال دیگر مجبور نیستید درآمدتان را صرف هزینه‌های رفت و آمد، غذای بیرون و خشکشویی بکنید. اگر متاهل و صاحب فرزند باشید هم مجبور به استخدام پرستار نیستید. در شهرهای شلوغ و پرترافیک هم معضلی مثل آلودگی هوا سلامت‌تان را درمعرض خطر قرار نمی‌دهد.
مزیت سوم: یکی از دلایل دیگری که افراد کار در خانه را انتخاب می‌کنند، این است که دیگر رئیسی نیست که بخواهد به آنها امر و نهی کند یا همکاری که بخواهد در کارشان وقفه بیندازد و حواسشان را پرت کند؛ اما به هر حال این افراد باید در نظر داشته باشند که در این صورت دیگر از حمایت پرسنل و مزایا و تسهیلات اداری برخوردار نخواهند بود و شاید بسیاری از موقعیت‌های حرفه‌ای را از دست بدهند.
چالش‌ها و راه‌حل‌ها
بزرگ‌ترین چالش پیش روی این افراد این است که نمی‌دانند چگونه باید از عواملی که کارشان را مختل یا حواسشان را پرت می‌کند، اجتناب کنند. از جمله مشکلات دیگر این است که ممکن است به لحاظ اجتماعی افسرده و ایزوله شوند و سایرین هم کار آنها را جدی نگیرند. راه‌حل پیشنهادی برای افرادی که در صورت کار در خانه ممکن‌ است با چنین مشکلاتی مواجه شوند، این است که در وهله اول خانواده و دوستان و آشنایان را از این وضعیت خود آگاه نگه دارند و به آنها یادآوری کنند که کار در خانه هیچ فرقی با کار در بیرون ندارد. یا مثلا اگر حس دورافتادگی از جامعه دارند، می‌توانند یک یا دو بار در هفته کارشان را در یک کافی‌شاپ یا رستوران انجام دهند.به‌طور کلی کار در خانه درست به اندازه کار در بیرون می‌تواند دشوار و دردسرساز باشد؛ اما اگر جزو دسته افرادی هستید که به دلایل مختلف تمایل به انتخاب کار در خانه دارید یا اصلا شرایط زندگی‌تان به گونه‌ای است که به غیر از این گزینه هیچ گزینه‌ دیگری را نمی‌توانید انتخاب کنید، نگران نباشید، راه‌هایی است که می‌توانید از طریق آن بر مشکلات سر راهتان غلبه کنید.
سه گام اولیه برای حرفه‌ای شدن
اولین قدم این است که سازمان‌یافته شوید. حفظ تعادل یکی از سخت‌ترین جوانب کار در خانه است، چراکه همیشه کسی یا چیزی حواس شما را پرت خواهد کرد؛ به همین دلیل شما باید به کارتان سازمان بدهید. کارتان را فایل‌ و اولویت‌بندی کنید. هر روز برنامه‌کاری خود را بنویسید.
در قدم بعدی در گوشه‌ای از خانه برای خودتان محیط کاری درست کنید؛ جایی که به شما حس اداره بدهد، نه خانه. تمام مایحتاج کاری و پرونده‌ها و مدارک خود را در آن محیط روی میز کارتان قرار دهید. سعی کنید از تلویزیون و تختخواب دوری کنید. مرحله بعدی این است که برای به حداقل رساندن عوامل اختلال و به حداکثر رساندن ساعات مفید کاری باید برای روز خود برنامه‌ریزی کنید. برای صرف وعده‌های غذایی خود زمان‌بندی کنید. سعی کنید تا جایی که امکان دارد از طولانی کردن این ساعات اجتناب کنید.
متخصص کارهای خانگی شوید
باید خوره کامپیوتر باشید. از آنجا که کار در خانه مساوی است با کار با کامپیوتر، باید سعی کنید تقریبا هر آنچه را که مربوط به کامپیوتر و نرم‌افزارهایش است، یاد بگیرید. طریقه به‌روز کردن برنامه‌های کامپیوتری را یاد بگیرید. یک کامپیوتر خراب یا کم‌سرعت می‌تواند کل کار شما را مختل کند و وقت‌تان را بگیرد.
دوری از حواس پرتی: از هر آنچه ممکن است حواستان را در خانه پرت کند، دوری کنید. هرگز قدرت کشش یخچال و تختخواب را دست‌کم نگیرید. وقتی کار در خانه را انتخاب می‌کنید، اعضای خانواده یا تلویزیون کوچک‌ترین چیزهایی هستند که به محض شروع کار می‌توانند حواس شما را پرت کنند. برنامه‌ریزی پیشاپیش می‌تواند مشکل شما را در این مورد حل کند. مثلا خوراکی‌های بین وعده‌های غذایی را از قبل آماده کنید و در دسترس خود قرار دهید. در صورتی که متاهل و صاحب فرزند هستید برای وقت گذراندن با فرزندان خود زمان مشخص تعیین کنید.
اینترنت‌بازی نکنید: یکی از عادت‌هایی که تمام افراد شاغل، در داخل یا خارج از خانه، دارند، این است که دائما به ایمیل یا صفحه‌های شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی سر می‌زنند. به خاطر داشته باشید که این عادت می‌تواند وقت زیادی از شما تلف کند و کارتان را عقب بیندازد. بنابراین سعی کنید تا جایی که امکان دارد از انجام این کار خودداری کنید. مثلامی‌توانید در زمان استراحت خود این کار را انجام دهید. نگران نباشید از دنیا عقب نمی‌مانید.
ارتباط بگیرید: از آنجا که کارتان را از راه دور انجام می‌دهید، باید از مهارت‌های ارتباطاتی بالایی برخوردار باشید. وقتی در زمان مکالمه حضور فیزیکی دارید، بسیاری از حرف‌ها و مقاصد خود را از طریق نشانه‌های آوایی و حالات صورت و دست می‌توانید انتقال دهید؛ اما وقتی این امکان را نداشته باشید و ارتباط با رئیس‌تان صرفا از راه ایمیل صورت بگیرد، بنابراین باید منظور خود را به صورت نوشتاری واضح و دقیق بیان کنید تا ابهامی به وجود نیاید.
استراحت کنید: به خودتان استراحت بدهید. زمانی که در حال برنامه‌ریزی روزانه برای کارتان هستید، حتما زمانی را به استراحت اختصاص دهید. از پشت کامپیوتر خود بلند شوید. بدن‌تان را کش دهید. وقتی به ذهن خود استراحت می‌دهید، خلاقانه‌تر عمل خواهید کرد.
«خانگی» نشوید: از خانه بیرون بروید. وقتی تقریبا تمام هفته را در حال برقراری ارتباط از راه دور هستید، باید بعضی اوقات پایتان را از خانه بیرون بگذارید. برای قدم زدن از خانه بیرون بروید. یا سعی کنید بعضی اوقات با همکاران یا رئیس‌تان قرار کاری بگذارید. کار کردن در کافی شاپ یا رستورانی که مجهز به وای‌فای باشد هم که بهترین گزینه است.
کار خانگی واقعا یک کار است!
کارهای شخصی‌تان را در حین کار خود انجام ندهید. مثلا به شستن رخت‌چرک‌ها یا گلایه‌های مادرتان فکر نکنید. سعی کنید در حین کار فقط روی کارتان متمرکز باشید. بعضی اوقات تصور سایرین از «کار در خانه» این است که وقت شما آزاد است. نباید بگذارید این تصور اشتباه در کار شما اختلال به وجود بیاورد. بنابراین سعی کنید به درخواست‌ها یا پیشنهادهای دیگران در ساعات کاری خود نه بگویید.
دوستان و اعضای خانواده خود را در جریان ساعات کاری خود قرار دهید. مثلا به آنها بگویید در حین کار با شما تماس نگیرند، مگر اینکه کاری ضروری داشته باشند. طوری با دیگران رفتار کنید که به ساعات کاری و کارتان احترام بگذارند. نباید بگذارید بقیه فکر کنند چون شما رئیس خودتان هستید، پس هر کاری دلتان بخواهد در هر ساعتی می‌توانید انجام دهید.
فوت کوزه‌گری کار خانگی
حواستان به سلامت‌تان باشد. کار در خانه آدم را کرخت و تنبل می‌کند. همین‌که همیشه نزدیک آشپزخانه و یخچال خانه هستید، خطر اضافه وزن بیخ گوشتان است. این مشکلی است که اکثر «شاغلان در خانه» با آن مواجه هستند. برنامه‌هایتان را طوری تنظیم کنید که وقت برای ورزش کردن هم داشته باشید. سعی کنید خوراکی‌های سالم بخورید و آب آشامیدنی را هم فراموش نکنید.از باتجربه‌های این کار درس بگیرید. سراغ افرادی که سال‌هاست کارشان را در خانه انجام می‌دهند و موفق هستند، بروید و از آنها درباره رمز موفقیت‌شان بپرسید و در عین حال به دنبال راه‌های موفقیت خودتان در این مسیر باشید.زیاد با همکاران خود صمیمی نشوید. مکالمه از راه دور با همکاران آن هم درباره زندگی خصوصی شاید بسیار اغواکننده باشد؛ اما سعی کنید حتی‌الامکان از این کار خودداری کنید و روابط خود با همکاران را کاملا حرفه‌ای نگه دارید.از شروع چند کار به‌طور همزمان خودداری کنید. وقتی روز کاری خود را شروع می‌کنید، سعی کنید یک کار یا پروژه را به پایان برسانید و بعد به سراغ دیگری بروید. اگر این کار را نکنید، در آخر روز احتمال اینکه چند پروژه ناتمام روی دست‌تان مانده باشد، بسیار زیاد است.تمام امکانات و تجهیزات لازم برای کار را در خانه داشته باشید. داشتن یک خط اینترنت پرسرعت، پرینتر، اسکنر، دستگاه زیراکس و فاکس و همچنین یک سیستم بک‌آپ برای کار در خانه ضروری است. و باید سعی کنید شناخت کافی از این دستگاه‌ها و طریقه‌ کارشان داشته باشید تا هم در زمان خود و هم به لحاظ اقتصادی صرفه‌جویی کنید. سعی کنید در هر حالتی که هستید، از ابزار ارتباطاتی دور نمانید؛ مثلا تلفن‌تان روشن باشد که بتوانید از طریق تماس یا پیغام، در صورتی که اینترنت در دسترس‌تان نباشد، با رئیس یا همکاران خود ارتباط برقرار کنید. ایمیل، اسکایپ و سایر فناوری‌های ارتباطاتی می‌تواند کارتان را راحت‌تر کند و به راحتی در جریان روند کاری محل کار یا دفتر اصلی قرار بگیرید.وقتی کار در خانه را انتخاب می‌کنید، حتما باید در طول ماه یا هفته با رئیس یا همکاران خود ملاقات داشته باشید تا بتوانید با آنها تعامل فیزیکی داشته باشید و به صورت مستقیم در جریان کارها قرار بگیرید. بازگشت به محل کار برای کسانی که کار در خانه را انتخاب می‌کنند، کار بسیار دشواری است. معمولا کسانی که این راه را انتخاب می‌کنند، تا ابد آن را ادامه می‌دهند. کار در خانه می‌تواند افراد را بدعادت کند. بنابراین باید حواستان باشد که به‌راحتی از مسیر کارتان منحرف نشوید.