گرو ه بنگاه‌های اقتصادی- زهرا مسافر: بی‌نظمی در واردات کلاف به کشور طی روزهای اخیر آن هم در شرایط رکود حاکم بر بازار فولاد و نبود تقاضا، ضررهای هنگفتی را متوجه تولیدکنندگان داخلی این محصول کرده است، به گونه‌ای که خطوط تولید برخی از این واحدها به حالت نیمه‌تعطیل درآمده‌اند. تولید‌کنندگان، وزارت صنایع را مسوول این نابسامانی در بازار می‌دانند که نیاز بازار را به درستی رصد نکرده و مجوز چنین وارداتی را به تجار داده است از این رو معتقدند دولت برای جلوگیری از بی‌نظمی ایجاد شده و حمایت از صنعت فولاد کشور باید با استفاده از ابزارهای حمایتی از جمله وضع تعرفه‌ نسبت به رفع این چالش اقدام کند.

توکلی، مدیرعامل شرکت فولاد نطنز، یکی از تولید‌کنندگان کلاف میلگرد با انتقاد از واردات گسترده این محصول طی روزهای اخیر از سوی برخی تجار گفت: متاسفانه تولیدکنندگان کلاف با وجود حجم زیاد سرمایه‌گذاری در خطوط تولید خود با اتخاذ سیاست اشتباه مسوولان ذی‌ربط در زمینه واردات این محصول با مشکل زیادی مواجه شده‌اند.

وی گفت: هم‌اکنون حدود ۲۰۰ هزار تن کلاف ۵/۶ نیز وارد گمرکات کشور شده که در انتظار ورود به بازار داخل است.

جواد توکلی با اشاره به اینکه هر کیلو کلاف وارداتی به نرخ ۱۷۰۰ تومان در بازار داخل به فروش می‌رسد، افزود: با واردات

بی رویه و ارزان قیمت کلاف به کشور، تولید‌کنندگان این محصول نیز به ناچار مجبور شدند نرخ تولید داخل را کاهش دهند و این امر موجب ضرر هنگفتی به واحدهای تولید‌کننده کلاف ۵/۶ شده است.

مدیر عامل شرکت فولاد نطنز با اشاره به اینکه به علت واردات اخیر کلاف میلگرد، خط کلاف این شرکت خوابیده است، خاطرنشان کرد: این درحالی است که در خطوط ما کلاف ۵/۶ با کیفیت بالا تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون واحدهای تولید‌کننده با مشکل نقدینگی مواجه‌اند، تصریح کرد: آهن اسفنجی به میزان کافی وجود ندارد و از این رو با ظرفیت کامل نمی‌توان تولید کرد.

توکلی افزود: متاسفانه طی ۴ سال گذشته تولیدکنندگان اصلی محصولات فولادی به علت عدم گشایش ال سی ورشکست شدند و برخی از تجار بازار با قیمت‌های نازلی این کارخانه‌ها را خریداری کردند و با ارتباطات قوی که داشتند، توانستند با تامین ارز مبادلاتی نسبت به واردات محصول فولادی مشابه داخلی اقدام کنند که هم اکنون نتیجه آن را می‌بینید.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر واحدهای تولیدی آهن اسفنجی برای عرضه این ماده اولیه هزینه را قبل از تحویل محصول دریافت می‌کنند اما بار خود را با تاخیر ارائه می‌کنند، از آنجا که ما به ناچار تولیدات خود را به‌صورت فله‌ای می‌فروشیم، این امر خط تولید را با مشکل مواجه کرده است.

در این میان مدیر عامل فولاد نطنز خواستار حل هرچه سریع‌تر مشکلات ناشی از تامین سرمایه درگردش تولیدکنندگان داخلی شد و افزود: درصورت حمایت دولت کارخانه‌های بخش خصوصی حتی در شرایط رکود قادرند تقاضای بازار را پوشش دهند.

توکلی تاکید کرد: دولت با ابزار تعرفه‌ای باید مانع واردات بی‌رویه محصولات فولادی به کشور شود و از تولیدکننده داخلی حمایت کند.

جلوی واردات بی‌رویه کلاف به کشور را بگیرید

غلام عباس جعفری، مدیر‌عامل فولاد ملایر نیز درخصوص واردات بی‌رویه کلاف ۵/۶ به کشور که اخیرا از سوی برخی از تجار صورت گرفته، گفت: به علت واردات صورت گرفته خط تولید واحدهای کلاف اغلب خوابیده است.

وی افزود: واحدهای تولید‌کننده داخلی کلاف قادرند علاوه بر تامین کل نیاز کشور به این محصول حتی به میزان قابل توجهی صادر کنند.

مدیر عامل فولاد ملایر تاکید کرد: کلاف وارداتی به قیمت شمش مصرفی کارخانه‌ها در بازار داخل به فروش می‌رسد و تداوم این رویه کارخانه‌های تولیدی را به ورطه ورشکستگی خواهد کشاند.

وی ادامه داد: با حذف ارز مبادله‌ای از واردات فولاد، برخی از تجار با رانت اطلاعاتی نسبت به واردات زیاد این محصول اقدام کرده‌اند که به همین دلیل از مسوولان مربوطه و حتی انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور می‌خواهیم از بروز نابسامانی‌های این‌چنینی جلوگیری کنند.

جعفری نیز به مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی فولاد اشاره و تصریح کرد: به دلیل رکود بازار فولاد در حال حاضر تنها با ۱۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنیم؛این درحالی است که به دلیل قابلیت‌های موجود در این واحد علاوه بر تامین نیاز داخل حتی می‌توانیم نیاز کشورهای منطقه را نیز تامین کنیم.