کارنامه تجارت دریایی هرمزگان

دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تخلیه و بارگیری بیش از ۳۰میلیون تن کالاهای غیرنفتی و ۱۷ میلیون تن فرآورده‌های نفتی طی نیمه نخست سال‌جاری خبر داد. ابراهیم ایدنی طی نشستی ضمن تشریح عملکرد مجموعه کل بنادر استان هرمزگان طی ۶ ماه نخست سال‌جاری، اظهار کرد: از آغاز سال‌جاری تا ابتدای مهرماه، در مجموع ۴۸ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۱۱۳ تن کالای نفتی و غیرنفتی از طریق بنادر تجاری استان تخلیه و بارگیری شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۵درصدی داشته است. به گفته وی، از کل عملیات انجام شده در سطح بنادر استان طی این مدت، ۳۰ میلیون و ۹۷۹ هزار و ۷۸۵ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۱۷ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۳۲۸ تن نیز به مواد نفتی اختصاص دارد که به ترتیب ۶ و ۳۳ درصد رشد داشته است. ایدنی اضافه کرد: این کالاها با استفاده از ۵۱۵ هزار و ۶۲۸ دستگاه کامیون و دو هزار و ۶۲۹ واگن قطار به اقصی نقاط کشور و منطقه جابه‌جا شده است.

رشد ۶۱۸ درصدی ترانزیت غیرنفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان حجم ترانزیت کالاهای غیرنفتی طی ۶ ماه نخست سال‌جاری را سه میلیون و ۱۱۴ هزار و ۵۰۰ تن عنوان کرد و از هفت برابر شدن این بخش از فعالیت‌های بندری و رشد چشمگیر ۶۱۸ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

وی حجم کاپوتاژ (حمل‌ونقل ساحلی) این‌گونه کالاها را افزون بر ۵ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۹۱۸ تن عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن ۲۹ درصد رشد داشته است.

رونق ۳۰ درصدی ترانشیپ غیرنفتی

عالی‌ترین مقام حوزه دریایی و بندری هرمزگان ضمن اعلام این مطلب که طی نیمه نخست سال‌جاری بالغ بر ۹۵۳ هزار و ۶۵۳ تن کالای غیرنفتی از طریق این بنادر ترانشیپ شده است، از رشد ۳۰ درصدی این بخش از فعالیت‌های تجاری خبر داد.وی گفت: طی مدت یاد شده، بیش از ۱۴میلیون تن از چنین کالاهایی، به خارج از کشور صادر شد.

ایدنی اضافه کرد: در همین مدت، همچنین بیش از ۶ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۶۵۱ تن کالایغیر نفتی وارد کشور شد که این رقم نشانگر کاهش ۲۰ درصدی است.

صادرات ۴/۵ میلیون تن کالای نفتی

عالی‌ترین مقام حوزه دریایی و بندری هرمزگان در بخش دیگری از اظهارات خود از صادرات پنج میلیون و ۴۶۸ هزار و ۲۰۴ تن انواع مشتقات و فرآورده‌های نفتی از طریق پایانه‌های نفتی بنادر این استان به خارج از کشور طی

۶ ماه سال‌جاری سخن به میان آورد که رشد ۹۲ درصدی داشته است. به گفته این مقام مسوول، همچنین ۶۷۱ هزار و ۱۱۸ تن مواد نفتی از طریق بنادر این استان، وارد کشور شد. وی میزان ترانزیت مواد نفتی در این بنادر را ۲۸۷ هزار و ۳۷۲ تن با رشد ۶۱ درصدی و حجم کاپوتاژ (حمل و نقل ساحلی) این‌گونه مواد را ۱۰ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۶۳۱ تن با افزایش ۱۱ درصدی عنوان کرد.

ثبت جابه‌جایی ۹/۸ میلیون نفر- سفر

وی همچنین از جایگاه هرمزگان در کشور به‌عنوان پایتخت مسافرت‌های دریایی یاد کرد و گفت: طی مدت یاد شده، حدود ۸میلیون و ۹۱۷ هزار و ۲۶۱ نفر- سفر در بنادر مسافری و چندمنظوره این استان به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۵درصدی داشته است.

میزبانی ۹/۱۴ هزار فروند انواع کشتی

وی تعداد شناورهای ورودی به بنادر تجاری این استان از ابتدای سال‌جاری تا ابتدای مهرماه جاری را ۱۴ هزار و ۹۴۳ فروند اعلام کرد و افزود: از این میزان، دوهزار و ۲۲۰ فروند شناور بالای هزار تن

(رشد۱۹ درصدی) و ۱۲ هزار و ۷۲۳ فروند از کشتی‌های پهلو گرفته در بنادر تجاری هرمزگان، زیر هزارتن(رشد ۳۸۴ درصدی) وزن داشته‌اند. ایدنی ضمن اشاره به رونق تردد شناورها در بنادر تجاری این استان طی ۶ ماه گذشته گفت: پهلوگیری کشتی‌ها در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در مجموع ۲۳۲درصد رشد داشته است.

تخلیه و بارگیری ۹۰۰ هزار TEU کانتینر

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان از تخلیه و بارگیری ۹۰۳ هزار و ۷۱۵ TEU کانتینر در پایانه‌های بنادر تجاری استان خبر داد. یادآور می‌شود، اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان راهبری بیش از ۷۰ بندرکوچک و بزرگ را برعهده دارد که بندر شهید رجایی، بندر شهید باهنر و بندر لنگه به‌عنوان مطرح‌ترین بنادر تجاری کشور تحت نظر این اداره کل مدیریت می‌شوند.