محمدحسین باقی: یازده سرباز عراقی در حالی که سرگیجه و حالت تهوع داشتند و برای نفس کشیدن بسیار تقلا می‌کردند به بیمارستانی در ۵۰ مایلی شمال پایتخت منتقل شدند. علت این وضعیت: مسمومیت با گاز کلورین. عاملین: داعش. حمله با گاز کلورین اولین مورد تایید شده از کاربرد تسلیحات شیمیایی از سوی داعش در میدان نبرد است. یک مقام وزارت دفاع عراق این حادثه را تایید کرد و پزشکان اعلام کردند که نشانه‌های این مسمومیت در میان آنها که جان به در بردند کاملا با مسمومیت کلورین منطبق است. نیروهای عراقی می‌گویند دو مورد دیگر از حمله با گاز کلورین از زمانی که نیرهای داعش در تابستان جاری بخش‌های زیادی از عراق را اشغال کردند اتفاق افتاده، اما جزئیات این مساله همچنان مورد تردید است. یورش‌های مکرر داعش این نگرانی را برانگیخته که نیروهای داعش با پیشروی‌های خود می‌کوشند قابلیت‌های‌شان را در کاربرد تسلیحات شیمیایی هم افزایش دهند.

حضور کارخانه‌های قبلی تولید سلاح‌های شیمیایی در مناطقی که از سوی داعش تسخیر شده این ترس را بیشتر دامن زده و کارشناسان تسلیحات شیمیایی و برخی مقام‌ها می‌گویند حدود ۲۵۰۰ موشک که دارای گاز عامل اعصاب است هنوز در این کارخانه‌ها وجود دارد و احتمال می‌رود اینها به دست داعش بیفتد و مورد استفاده قرار بگیرد. بازرسان تسلیحاتی می‌گویند این سلاح‌ها را در پناهگاه‌های بتنی زیرزمینی حدود ۲۰ سال پیش مهر و موم کرده‌اند. حملات مکرر داعش با گاز کلورین ظاهرا بیهوده به نظر می‌رسد. حمله آنها به ماموران پلیس در ماه گذشته تنها مورد رسما مستند شده است.

کلورین ترکیبی متداول در صنعت است که به صورت قانونی فروخته می‌شود اما استفاده از آن به عنوان سلاح در مخالفت با کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی است. این گاز در جنگ جهانی اول در بلژیک به‌کار گرفته شد جایی که نیروهای آلمانی بیش از ۱۶۰ تُن گاز کلورین را بر سر مردم ریخته و صدها سرباز فرانسوی و سربازان متفقین را کشتند.

ساعت ۲۰/۴ عصر ۱۵ سپتامبر بود که ۱۱ افسر پلیس عراقی به بیمارستانی در شهر «بلد» آورده شدند. برخی تقلا می‌کردند بایستند؛ اشک از چشمانشان جاری بود. «قاسم‌حاتم» مدیر بیمارستان می‌گوید: «آنها ترسیده بودند. ما هم ترسیده بودیم. ابتدا فکر می‌کردیم شاید گازی جدی‌تر و مضرتر باشد؛ گاز اعصاب یا چیزی مثل آن.» آنها از شهر «الضلوعیه» آورده شده بودند؛ شهری که چند روز بود به شدت مورد حمله داعش قرار گرفته بود.

ماموران پلیس که همگی از طایفه جبوری بودند می‌گویند داعش را تاحدودی عقب راندند. اما این عقب‌نشینی ظاهرا تاکتیک داعش بود، چرا که گروهبان «خیرالله الجبوری» ۳۱ ساله (یکی از بازماندگان) می‌گوید ناگهان صدای «بوووممم» شنیده شد: «صدای انفجار بود. دود زردی را در آسمان دیدیم.» الجبوری می‌گوید: «احساس خفگی می‌کردیم. به شدت سرفه می‌کردم و نفسم داشت بند می‌آمد.» پزشکان معالج تردید را کنار زده و قطعیت استفاده از گاز کلورین را اعلام کردند.

یکی از پزشکانی که این آسیب‌دیدگان را درمان می‌کرد «حسنین محمد» نام داشت که با مواردی مشابه مواجه شده بود. در سال ۲۰۰۷- ۲۰۰۶ «القاعده در عراق»- همان گروهی که به داعش تبدیل شد- از مجموعه‌ای از حملات کلورین در عراق استفاده کرد. محمد در بیمارستان بغداد بود همان روزی که این حمله رخ داد. این حمله در منطقه تاجی در شمال پایتخت رخ داده بود و او شاهد کامیونی مسلح به مواد انفجاری و دو مخزن یک تنی کلورین بود. یک مقام وزارت دفاع عراق به شرط فاش نشدن نام می‌گوید: «داعش با استفاده از این روش به دنبال رعب‌آفرینی است. اما در عین حال ما هم به شدت نگرانیم.»

بیانیه وزارت دفاع عراق هم ضمن تایید این مساله اعلام کرد که هدف داعش «تخریب روحیه مردم عراق به‌طور اعم و نیروهای مسلح ما به‌طور اخص است.» وزارت دفاع عراق اعلام کرد که گزارش دیگری غیر از همان ماجرای ۱۵سپتامبر در مورد حملات با گاز کلورین را در دست ندارد و مقام‌های آمریکایی هم اعلام کردند که گزارشی از استفاده داعش از این گاز در دست ندارند. کارشناسان می‌گویند ساخت بمب‌های حامل گاز کلورین آسان است. آنچه مسلم است استفاده قطعی داعش از این مواد است. باید از آینده‌ای نگران بود که این گروه افراطی از این گازها در حملات آینده خود در عراق و سوریه استفاده کنند.