گروه بورس- زهرا رحیمی: خرید و فروش‌ها در بورس توسط دو دسته از بازیگران بازار سهام یعنی حقیقی‌ها و حقوقی‌ها انجام می‌شود. رصد رفتار این دو گروه همواره برای فعالان بازار حائز اهمیت بوده است. علت این امر شاید قدرت سهامداران حقوقی در تعیین مسیر بازار است. به گزارش «دنیای اقتصاد» در مهرماه ۹۳ بیش از ۵۷ درصد از خریدهای انجام شده در بورس توسط حقیقی‌ها به ثبت رسیده و بر این اساس باید گفت حقیقی‌ها در مهر ماه نقش فعال‌تری داشته‌اند.

بررسی پیشین «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد رابطه نزدیکی میان تغییر مالکیت میان سهامداران حقیقی و حقوقی وجود دارد. به عبارت دقیق‌تر، هنگامی که شاخص کل تغییرات مثبتی را طی می‌کند، سهامداران حقوقی در نقش فروشنده حضور بیشتری پیدا می‌کنند (تغییر مالکیت به نفع سهامداران حقیقی)؛ اما در شرایط عکس (افت شاخص)، سهامداران حقوقی در نقش خریدار فعالیت بیشتری پیدا می‌کنند.

بر این اساس، بررسی حضور سهامداران حقیقی و حقوقی در مهرماه سال جاری به تفکیک هر صنعت بررسی شده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» در مهرماه ۹۳ بیشترین مشارکت در بورس توسط حقیقی‌ها به ثبت رسیده است. از تعداد ۳۹ صنعت موجود، ۲۷ صنعت تغییر مالکیت به نفع سهامداران حقیقی را تجربه کردند که این امر نشان می‌دهد استقبال سهامداران حقیقی از بازار افزایش یافته است؛ این در حالی است که در شهریور‌ماه در ۲۵ صنعت نقش حقوقی‌ها بیشتر بوده است. در صدر بیشترین میزان تغییر مالکیت به نفع حقیقی‌ها، بانک‌ها و موسسات مالی، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی قرار داشتند.

بر این اساس در مجموع ۳/۵۷ درصد از خرید‌ها متعلق به حقیقی‌ها و ۲/۵۱ درصد از فروش‌ها نیزبه این دسته از معامله‌گران تعلق داشت. آمار خرید و فروش حقیقی‌ها و حقوقی‌ها نشان می‌دهد که بازار همچنان عمده معاملات خودرا توسط حقیقی‌ها به انجام می‌رساند.

افزایش مالکیت حقیقی‌ها در 27 صنعت بورسی