در میان شرکت‌های کارگزاری، طی مهرماه امسال، بیشترین ارزش معاملات به نام شرکت کارگزاری مفید ثبت شد. به گزارش «سنا»، طی مهرماه امسال، تعداد ۱۶۵ هزار و ۴۷۲ دفعه معامله در این کارگزاری انجام شده که ارزش این معاملات از سه هزار و ۸۳۷ میلیارد و ۸۱۵ میلیون ریال گذشته است. بنابر اطلاعات منتشرشده اداره آمار و اطلاعات بازار، خرید و فروش‌های انجام شده در کارگزاری مفید، ۶۳/۷ درصد کل معاملات کارگزاری‌ها را تشکیل می‌دهد. در عین حال، یک هزار و ۹۰۵ میلیارد و ۵۴۶ میلیون ریال از معاملات این کارگزاری مربوط به خرید‌ها و یک هزار و ۹۳۲ میلیارد و ۲۶۹ میلیون ریال مربوط به فروش بوده است. کارگزاری بانک پاسارگاد هم ۲۴/۵ درصد ارزش خرید و فروش‌ها را در مهرماه به نام خود ثبت کرد و در رتبه دوم قرار گرفت. جایگاه سوم هم به کارگزاری آراد ایرانیان اختصاص یافت. سهم این کارگزاری از خرید و فروش‌های مهرماه ۸۹/۴ درصد بود. این در حالی است که کارگزاری بانک پاسارگاد رتبه نخست را از نظر ارزش معاملات عادی به نام خود ثبت کرد. در این شرکت طی مهرماه امسال ۴۹ هزار و ۹۳۲ دفعه معامله انجام شد و ارزش خرید و فروش‌ها به دو هزار و ۶۳۳ میلیارد و ۵۷۶ میلیون ریال رسید. کارگزاری‌های آراد ایرانیان و امین آوید هم دومین و سومین جایگاه را از نظر ارزش معاملات عادی میان سایر کارگزاری‌ها به خود اختصاص دادند. ارزش معاملات الکترونیکی کارگزاری مفید هم در نخستین ماه پاییز از سایر کارگزاری‌ها بیشتر بود. کارگزاری آگاه و بانک کشاورزی هم بر جایگاه دوم و سوم نشستند. کارگزاری مفید ۶۳/۷درصد، آگاه ۵۴/۴ درصد و بانک کشاورزی ۷۵/۱درصد معاملات الکترونیک را در اختیار داشتند.

عملکرد هفت ماهه کارگزاری‌ها

طی هفت ماه نخست امسال، تعداد پنج شرکت کارگزاری حدود ۴۶ درصد کل ارزش معاملات بورس را انجام دادند. در این مدت از میان ۱۰۰ کارگزار فعال در بورس، ۹۲ کارگزار در معاملات آنلاین فعال بوده‌اند. در معاملات الکترونیک هم به ترتیب کارگزاری‌های مفید با ۲۲/۲۳ درصد، آگاه با ۳۱/۶درصد، بانک کشاورزی با ۶۳/۳ درصد، امین آوید با ۶۲/۲ و حافظ با ۱۵/۲ درصد رتبه‌های اول تا پنجم را به خود اختصاص دادند. همچنین از کل معاملات، بیش از ۱۱۶ هزار میلیارد ریال به‌صورت الکترونیکی معامله شده که ۴۰۸/۱۶ درصد کل خرید و فروش‌ها است. بنابراین گزارش ارزش کل خرید و فروش ۱۰۰ کارگزار فعال بورس تهران در هفت ماه امسال، بیش از ۷۱۰ هزار میلیارد ریال بود. این دادو‌ستدها در هفت میلیون و ۳۶۳ هزار دفعه انجام شد. بر این اساس ارزش خرید و فروش خرد و بلوک معادل

۶۰ درصد کل معاملات بوده است. همچنین ارزش خرید و فروش عمده و سایر ۳۹ درصد از معاملات را به خود اختصاص داده است. در عین حال، تعداد پنج شرکت کارگزاری حدود ۴۲/۴۶ درصد کل ارزش معاملات را در هفت ماه امسال به خود اختصاص دادند. شرکت‌های کارگزاری صبا تامین با ۰۹/۱۶ درصد، بانک ملی با ۹۱/۱۴ درصد، کارگزاری امین آوید با ۳۹/۵ درصد، کارگزاری حافظ با ۳۲/۵ درصد و کارگزاری مفید با ۷۱/۴ درصد در رتبه‌های اول تا پنجم این جدول قرار دارند.