مگاپروژه «مادر» در پارلمان پایتخت
گروه مسکن، بهشاد بهرامی: اختلاف حل نشده بین شهرداری تهران و شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور بر سر مگاپروژه بوستان مادر باعث شد دیروز در اقدامی کم‌سابقه محمدباقر قالیباف برای ادای توضیح در صحن علنی پارلمان محلی حاضر شود.







شهردار تهران سرانجام حاضر شد درباره «تغییر کاربری بوستان مادر» توضیح دهد
ساخت مگاپروژه با مجوز نامرئی

پس از سومین تذکر شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای توقف عملیات ساختمانی در زمین 1/7 هکتاری موسوم به بوستان مادر در منطقه پنج و اجرایی نشدن این دستور از سوی شهرداری تهران، از ماه گذشته قوه قضائیه برای تعیین تکلیف نهایی وارد میدان شد. این نهاد برای روشن شدن موضوع از شورای شهر تهران خواست تا اظهار نظر نهایی خود را در این خصوص ارائه دهد.
از این رو شورای شهر تهران دیروز محمدباقر قالیباف را به صحن علنی شورا برای ارائه توضیح دعوت کرد. روز گذشته شهردار تهران از «مجوز نامرئی» برای تغییر کاربری زمین بوستان مادر سخن گفت که به گفته عالی‌ترین مقامات شورای‌عالی شهرسازی و محمدحقانی به‌عنوان طراح تذکر به شهردار، وجود عینی ندارد.
اگرچه قالیباف و شهردار منطقه پنج در دفاعیات خود کاربری فضای سبز زمین بوستان مادر را به دهه 70 و تغییر کاربری آن به پهنه تجاری را از طریق مجوز شورای‌عالی شهرسازی، در سال 92 عنوان کردند اما به گفته مقامات شورای‌عالی شهرسازی تغییر کاربری رخ داده فاقد سند یا صورتجلسه مکتوب در کمیسیون ماده پنج و آرشیو شورای‌عالی شهرسازی است.
محمدحقانی عضو شورای شهر تهران توضیحات ارائه شده توسط قالیباف را دارای ۲۰ ابهام دانست و اعلام کرد: به دلیل قانع نشدن از توضیحات، ارائه طرح سوال از شهردار تهران کلید خواهد خورد.

فقط قانون را اجرا کردم
روز گذشته دومین حضور شهردار تهران در صحن علنی در دوسال گذشته بود. او از سال گذشته که بدون دعوت و به دلیل اظهار نظرهای صریح وزیر راه به صحن شورا آمده بود جلسه دیگری به صحن علنی شورا دعوت نشده بود. البته این بار با سه تن از معاونان و جمع زیادی از مدیران آمده بود تا بگوید از موضع خود در پروژه بوستان مادر عقب‌نشینی نخواهد کرد. به همین خاطر در گزارش خود که شهردار منطقه پنج به نمایندگی از وی ارائه کرد مستندات قطع درختان این زمین به دهه 70 رسید. پشم‌چی‌زاده گفت: مجوز قطع و انتقال 488 اصله درخت این زمین در دهه 70 صادر شده و پس از آن دوره هیچ درختی در این زمین وجود ندارد.
به گفته پشم‌چی‌زاده مجوز تغییر کاربری این پروژه که از ابتدای امسال زیر ذره بین شورای شهر قرار گرفته در سال ۹۲ به دلیل تامین بیش از استاندارد سرانه فضای سبز در منطقه پنج از سوی شورای‌عالی شهرسازی صادر شده است.
شهردار تهران نیز با حضور در پشت تریبون گفت: از سال 84 تاکنون که در شهرداری تهران حضور دارم یک درخت هم در این زمین وجود نداشته است. حتی ردیف بودجه‌ای هم برای ایجاد بوستان در این زمین اختصاص داده نشده است.
او ادامه داد: این در حالی است که از زمان تصویب طرح جامع و تفصیلی دستور داده شده تا تمامی پهنه‌های سبز حتی اگر مالک شخصی داشته یا درختی در آن وجود ندارد، تثبیت شود.
قالیباف به هزار و400 مورد تدقیق طرح تفصیلی اشاره کرد و افزود: در جریان تدقیق طرح تفصیلی در قطعه زمین منطقه پنج در کمیسیون ماده پنج تصمیم گرفته شد چون در این زمین درختی وجود ندارد و سرانه فضای سبز منطقه تامین شده است از مسیر قانونی تغییر کاربری این پلاک انجام شد.
شهردار تهران اظهار کرد: براین اساس در اردیبهشت ماه سال ۹۲ کاربری سبز این زمین به کاربری تجاری تغییر پیدا کرد.
او اضافه کرد: همه می‌دانند که بنده خط مشی آقای احمدی‌نژاد را قبول ندارم، اما من به قانون احترام می‌گذارم.
قالیباف تصریح کرد: امروز با تغییراتی که کمیسیون ماده پنج داده است، ما به میزان ۱۰ درصد بیشتر از طرح جامع به فضای سبز شهر اضافه کرده‌ایم. این زمین مورد بحث تنها یک پلاک هفت هکتاری بوده است، اما در همان جا ۱۰۰ هکتار را به فضای سبز تبدیل کردیم. بنابر این بی‌انصافی است که مردم را نسبت به این کار بی‌اعتماد کنیم.



شهر را برای کسب درآمد تعریف نکردند
توضیحات شهردار تهران اگرچه به گفته خود آنها مستند و قانونی به نظر می‌رسید، اما از دیدگاه برخی از اعضای شورا پاسخی به ابهامات آنها و اعضای شورای‌عالی شهرسازی نبود.
در پایان جلسه دیروز با وجود توضیحات شهردار هنوز هم یک سوال باقی ماند که: چه زمانی، چه نهادی و چه کسی با چه ادله‌ای مجوز تغییر کاربری زمین 1/7 هکتاری از پهنه سبز به پهنه مسکونی- تجاری تغییر داده است؟ محمدحقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورا و اولین تذکردهنده بوستان مادر با تاکید بر اینکه بنا ندارد موضوع به شکل سیاسی دنبال شود، اظهار کرد: شهر را نباید برای کسب درآمد تعریف کرد. او گفت: اصل موضوع یک نکته است و آن اینکه این زمین حتی در نقشه‌های
یک ده هزارم طرح تفصیلی تهران کاربری فضای سبز داشته است.
او تاکید کرد: توضیحات ارائه شده به‌گونه‌ای نیست که بتوان نتیجه گرفت تغییر کاربری قانونی بوده است. تاکید می‌کنم تغییر کاربری به‌هیچ‌وجه قانونی نبوده است.
حقانی ادامه داد: اگر می‌گویند تغییر کاربری با مجوز شورای‌عالی شهرسازی و معماری انجام شده است مستندات و صورتجلسه آن را به شورا ارائه کنند. او تصریح کرد: اگر هم به گفته مدیران شهرداری مجوز شورای‌عالی شهرسازی و معماری در این خصوص وجود دارد چون در این دوره شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور دستور توقف را صادر کرده است باید شهرداری به دستور آن عمل کند.
به گفته وی شورای‌عالی شهرسازی و معماری عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری در مسائل مربوط شهر است. علاوه بر این قانون ناسخ و منسوخ دارد، بنابراین شورای‌عالی شهرسازی می‌تواند مصوبه گذشته خود را لغو کند.
او در پایان جلسه به دلیل آنکه رئیس شورای شهر وقتی را برای ارائه ابهامات اعضای شورا در این خصوص اختصاص نداد در جمع خبرنگاران حاضر شد و اعلام کرد: توضیحات شهردار تهران به هیچ عنوان قانع‌کننده نبود.
او گفت: اینکه آقای قالیباف می‌گویند در اردیبهشت ماه سال گذشته مجوز تغییر کاربری از سوی شورای‌عالی شهرسازی ارائه شده پس چرا صورتجلسه‌ای در این خصوص وجود ندارد؟
حقانی افزود: دوم اینکه مگر شورای‌عالی شهرسازی طی چندین نامه به شهرداری دستور توقف را صادر نکرده است؟ پس چرا این بخش دستور شورای‌عالی شهرسازی را قبول ندارند. رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران اظهار کرد: امروز (دیروز) بنایی برای طرح سوال از شهردار نبود، اما به دلیل قانع نشدن از توضیحات، سوال خود را به صورت قانونی در خصوص مسائل قانونی و فنی بوستان مادر مطرح خواهم کرد.
او عنوان کرد: امروز (دیروز)نامه‌ای را برای رئیس شورای شهر تهران تنظیم خواهم کردم و اعلام می‌کنم تذکر خود را به طرح سوال از شهردار تهران تبدیل می‌کنم.
او تاکید کرد: بنا ندارم شهرداری را به چالش بکشم و مقابل آن قرار بگیرم ولی از تخلفات چشم‌پوشی نمی‌کنم.

پاسخ به توضیحات شهردار تهران
توضیحات شهردار تهران مبنی بر صدور مجوز تغییر کاربری از سوی شورای‌عالی شهرسازی در حالی است که به گفته مقامات ارشد این نهاد تاکنون هیچ سندی در این خصوص به دست آنها نرسیده است، بلکه در سال 92 و بعداز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری 450 شیت نقشه به امضای اعضای کمیسیون ماده پنج رسیده است که مصوبه‌ای برای این تغییرات وجود ندارد و شورای‌عالی شهرسازی نیز بر این موضوع صحه نخواهد گذاشت.

قالیباف از مصوبه‌ای دردولت قبل می‌گوید که صدور پروانه برج‌سازی در زمین «مادر» را مجاز برشمرده اما اعضای شورای عالی شهرسازی با رد این ادعا خواستار رویت مصوبه هستند