آن روی مقصدها!

مهدیس مدنی کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توریسم می‌گوید به هر محله پاریس که نقل‌مکان کنی دیگر دلت نمی‌خواهد از آنجا بروی از بس همه چیزش دم دست است و با محیطش اخت می‌شوی. هر محله شبیه به یک روستای کوچک است با همان فضاها و همان آدم‌ها. اینها چیزهایی است که تنها کسانی که در پاریس زندگی کرده‌اند می‌دانند. اگر ده بار هم پاریس رفته باشید و هر بار در نزدیکی‌های برج ایفل یا اپرا هتلی رزرو کرده باشید و مثل یک گردشگر تنها در همان محدوده‌های همیشگی که اغلب گشت‌های شهری به گردشگران توصیه می‌کنند تردد کنید، از این اشل فضایی و زندگی شهری در پاریس چیزی دستگیرتان نمی‌شود؛ مگر آنکه پا را از فعالیت‌های روتین و کلیشه‌ای منسوب به یک گردشگر فراتر بگذارید و برای چند ساعت یا چند روز در هیات یک پاریسی زندگی کنید. نیازی نیست همه چیز را عوض کنید. مهم نیست شب را در یک هتل بگذرانید یا در یک خانه یا آپارتمان در یک محله مسکونی و به دور از فضاهای گردشگری. چون گاهی پیدا کردن و اجاره کردن چنین خانه‌هایی در بعضی مقصدها دشوار است. اما می‌توانید در انتخاب محل قرار گرفتن هتلتان قدری نوآور و سنت‌شکن باشید. در انتخاب مسیرهای گشت شهری نیز خلاقیت به خرج دهید. واقعا شهر را بگردید و کشف کنید. خیابان‌ها تنها گذرگاهی برای رفتن از یک جاذبه به جاذبه دیگر نیستند. آدم‌ها، معابر، فروشگاه‌ها و هرچه پیرامون آنهاست داستان شهر را روایت می‌کنند. مطمئن باشید در این گشت و گذار به پدیده‌های جالبی برمی‌خورید. تجربه یک بار خرید از یک بازار یا فروشگاهی محلی را از دست ندهید. از آدم‌های دور و اطرافتان درباره چیزهای ناشناخته سوال بپرسید تا اطلاعاتی ده برابر بیشتر از آنچه پاسخ پرسش شما بوده در اختیارتان قرار دهند.

دوستی می‌گفت: «بارها برای کار به ونکوور سفر کرده بودم، ولی این بار فرصتی دست داد تا به دور از مشغله‌های کاری، شهر را بگردم. رفتم و خودم را در شهر گم کردم و می‌دانید بعد از یک روز گم شدن در ونکوور چه یافتم؟ یزد را. بله من یزد خودمان را در ونکوور دیدم. برایم خیلی جالب بود. همان کوچه‌ها با دیوارهای بلند، همان محله‌ها، همان آدم‌ها ... دیگر خود یزد هم اینقدر یزد نیست.»

شاید این توصیه بیشتر به کار کسانی بیاید که فرصت این را می‌یابند تا بیش از یک بار به یک مقصد سفر کنند. بدیهی است که به عنوان یک گردشگر اولویت شما این است که آنچه را از مقصدها شنیده‌اید و گفته‌اند با چشمان خود ببینید و از نزدیک لمسش کنید. اما اگر فرصتی دوباره حاصل شد تا به برخی از مقصدها بازگردید یا فرصت اقامت بیشتری یافتید در جست‌وجوی آنی باشید که نه گفته‌اند و نه شنیده‌اید تا شما راوی داستانی شوید ناخوانده، از شهری که آن رویش را کسی ندیده است.