کارنامه یک‌ساله شهرداری مشهد

دنیای اقتصاد، مشهد، فاطمه آرمان: مشاور و رئیس حوزه شهردار مشهد گفت: با تلاش‌های صورت گرفته طی یک‌سال گذشته توانستیم طلسم پروژه‌های شهری بر زمین مانده شهر را بشکنیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، مجید پیراسته در نشستی که با موضوع ارائه گزارش عملکرد یکساله شهرداری مشهد و با حضور مدیران مناطق برگزار شد، با بیان اینکه مسوولیت درحوزه شهرداری پیچ و خم‌های فراوانی دارد، گفت: افرادی که مسوولیت حوزه شهرداری را می‌پذیرند باید در عین اینکه امور را هماهنگ کنند، وظیفه راهبری و تدبیر را نیز بر عهده بگیرند. راه‌اندازی شورای برنامه‌ریزی و توسعه

مشاور و رئیس حوزه شهردار مشهد در ادامه به ارائه گزارش عملکرد یکساله این دوره مدیریت شهری پرداخت و بیان کرد: در اواخر مهرماه سال جاری سکان مدیریت اجرایی شهرداری مشهد به تیم جدیدی سپرده شد، اما برای اینکه بتوانیم سخن از اقدامات انجام شده در این دوره یکساله به میان آوریم باید در ابتدا از آنچه که در اوایل دوره تحویل گرفتیم، بگوییم.

پیراسته ادامه داد: از مهم‌ترین مسائل در زمان تحویل شهرداری در دوره جدید موضوع درآمد بود، به‌گونه‌ای که بودجه شهرداری در سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان بود که بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان آن اقتصادی و مابقی بودجه عمرانی و جاری بود.

وی اضافه کرد: تا ۶ ماه اول سال گذشته ۴۰ درصد از بودجه عمرانی و جاری محقق شد، به این منظور با تلاش‌های صورت گرفته در ۶ ماه دوم سال ۹۲ این رقم به ۸۰ درصد رسید.

مشاور و رئیس حوزه شهردار مشهد با بیان اینکه سال گذشته ۲۰ درصد از بودجه محقق نشد، تصریح کرد: با توجه به این مهم، طبق دستور شهردار مشهد برای اولین بار شورای برنامه‌ریزی و توسعه در شهرداری مشهد راه‌اندازی شد که در آن معاونان، مدیران، شهرداران مناطق و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد به عنوان ناظر به بررسی پروژه‌های مورد نیاز برای تخصیص بودجه می‌پردازند.

وی گفت: از دیگر برکات راه‌اندازی این شورا می‌توان به این مهم اشاره کرد که طی آن تمام مدیران شهر با شرکت در جلسات این شورا در جریان تمام پروژه‌های سطح شهر قرار می‌گیرند.

تغییر رویه درآمدزایی

مشاور و رئیس حوزه شهردار مشهد در ادامه با اشاره به اینکه در زمان تحویل مدیریت جدید این تفکر وجود داشت که ساخت و ساز باید منبع اصلی درآمدزایی شهرداری باشد، تصریح کرد: ما با ساخت‌وساز قانونی در شهر مشهد مخالف نیستیم، بلکه معتقدیم نباید از طریق تخلفات ساختمانی درآمدزایی کرد از این رو در این مورد تغییر رویه دادیم.

پیراسته اضافه کرد: قصه ما قصه بودجه ملی کشور و اتکای آن به درآمدهای نفتی است، به‌گونه‌ای که ۲۰ سال است همه شعار می‌دهند باید اتکای خود را بر محور دیگری غیر از نفت استوار کنیم اما هنوز این امر محقق نشده است؛ این موضوع در بحث درآمدزایی شهرداری مشهد از ساخت و ساز صدق پیدا می‌کند.

وی گفت: در بحث تغییر رویه شهرداری مشهد برای درآمدزایی به این موضوع کاملا معتقدیم و براساس آن فعالیت می‌کنیم که نباید شهروندان را به انجام تخلفات برای افزایش درآمدهای شهرداری تشویق کرد.

شفاف‌سازی در شهرداری

پیراسته همچنین گفت: از دیگر اقداماتی که در مسیر اجرایی شدن آن گام برداشتیم شفاف‌سازی برنامه‌های شهرداری است تا کسی به خودش اجازه ندهد دیگران را مورد تهمت قرار دهد. وی گفت: در این راستا تمام مناقصات شهرداری به صورت شفاف از طریق جراید اطلاع‌رسانی عمومی می‌شود. مشاور و رئیس حوزه شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین در انتخاب مدیران تمام نیروی خود را به‌کار بستیم تا مدیرانی پاسخگو انتخاب شوند.

پیراسته در ادامه به توسعه متوازن شهر اشاره کرد و در این خصوص گفت: یکی از اقداماتی که طی یکسال به جد پیگیر آن بودیم توسعه متوازن شهر بود؛ به‌گونه‌ای که در بخشی از تلاش‌هایمان ارائه خدمات را به نقاط مختلف شهر متوقف نکردیم، بلکه خدمات شهری در مناطق کم‌برخوردار تقویت شد.

به گفته وی تقویت مرکز ارتباطات مردمی شهرداری مشهد (۱۳۷) و شورای اجتماعی محلات به عنوان حلقه اتصال شهرداری و شهروندان از دیگر اقدامات انجام شده طی یک سال گذشته است.

شکستن طلسم پروژه‌های برزمین مانده

مشاور و رئیس حوزه شهردار مشهد در بخش دیگری با بیان اینکه تمام تلاش ما در این مدت از سرگیری و اتمام پروژه‌های بر زمین مانده بود، گفت: به این منظور تمام تلاش ما شکستن طلسم پروژه‌های چندین ساله مشهد بود که بارزترین آن خط ۲ قطارشهری است.

پیراسته ادامه داد: اختصاص زمین به باغ موزه دفاع مقدس بعد از ۱۷ سال، اجرای راستگرد پل نوغان مشهد بعد از ۸ سال، تصویب طرح جامع و.. از جمله این پروژه‌ها است.

وی همچنین به حاشیه شهر مشهد اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه حاشیه شهر مشهد یکی از اصلی‌ترین مشکلات این شهر است که شایسته پایتخت معنوی ایران نیست، تمام تلاش خود را به‌کار بستیم تا بتوانیم مشکلات آن را رفع کنیم که در این راستا در ارتباطات با مسوولان کشوری، نمایندگان مجلس و... و دعوت از آنها برای بازدید از حاشیه شهر اقداماتی

انجام شد.