اشد مجازات برای جنایتکار اسیدپاشی

گروه خبر: با گذشت حدود سه هفته از رسانه‌ای شدن اخباری مبنی‌بر اسیدپاشی روی زنان در اصفهان در فضای مجازی و مطبوعات، این موضوع همچنان یکی از اصلی‌ترین عناوین خبری کشور را به خود اختصاص می‌دهد؛ رسانه ملی نیز پنج‌شنبه شب به بررسی این موضوع مبادرت کرده و در برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» به بررسی ابعاد مختلف آن پرداخت. ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور که به همراه الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهوری، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس و ابراهیم سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، میهمان این برنامه بود، با تاکید بر اینکه «شناسایی عامل یا عوامل اسیدپاشی همچنان ادامه دارد»، اراده همه مسوولان را در این موضوع، در برخورد جدی و عبرت‌آموز با عوامل این جنایت خواند.

همزمان محمدرضا باهنر در واکنش به اقدام اسیدپاشی در اصفهان و فضاسازی‌های حاشیه‌ای آن با تاکید بر اینکه این موضوع درصدد القای رعب و وحشت در جامعه است، یادآوری کرد: «فعل انجام شده مرعوب کردن جامعه اسلامی است و اگر جنایتکار و مرتکب جنایت اسیدپاشی دستگیر شود، حتی بر فرض رضایت مضروب از جانی نیز یک حق حکومتی در این قضیه وجود دارد؛ بنابراین جانی حتما به سزای اعمال ناشایست خودش خواهد رسید و باید اشد مجازات را تحمل کند.»

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری نیز از همکاری قوه‌های مجریه و قضائیه برای تشدید مجازات اسیدپاشی خبر داد. از سوی دیگر امام جمعه موقت تهران نیز در خطبه‌های نمازجمعه این هفته، با اشاره به موضوع اسیدپاشی در اصفهان آن را عملی خلاف وجدان، قانون و شرع و منکر به معنای واقعی کلمه خواند و تاکید کرد: «مردم از نیروهای اطلاعاتی، امنیتی، ماموران انتظامی و دستگاه‌های قضایی انتظار دارند عاملان این جنایت شناسایی شوند.» با رسانه‌ای شدن اخباری مبنی‌بر اسیدپاشی روی زنان در اصفهان، دولت وزرای سه وزارتخانه اطلاعات، کشور و دادگستری را مامور بررسی این ماجرا کرده و از سوی دیگر قوه‌قضائیه نیز با انتصاب غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول این قوه به‌عنوان مامور ویژه برای رسیدگی به این پرونده وارد عمل شد. در همین راستا چهارشنبه گذشته محسنی‌اژه‌ای گزارش خود از بررسی‌های به عمل آمده را ارائه کرد. او در این گزارش اعلام کرد که عامل اصلی هنوز بازداشت نشده است.

هدف تحت‌الشعاع قرار دادن امر به معروف و نهی از منکر است

امام جمعه موقت تهران دیروز در خطبه‌های نمازجمعه اسیدپاشی روی زنان در اصفهان را «یک توطئه» خواند که با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن قانون امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفته است.

به گفته او عده‌ای می‌خواهند در جامعه چنین القا کنند که امر به معروف و نهی از منکر در جهت برهم زدن امنیت عمومی است. آیت‌الله صدیقی در این باره با بیان اینکه برخی این جریان را به راه انداخته‌اند تا قانون عزت‌ساز امر به معروف و نهی از منکر را مخدوش کنند، گفت: «در مقابل عده‌ای هم به دنبال فضاسازی هستند و می‌خواهند چنین القا کنند که امر به معروف و نهی از منکر امنیت عمومی را بر هم زدن است، اما نمی‌دانم اینها غافلند یا به جایی وابسته هستند.» از سوی دیگر دادستان کل کشور در برنامه «دیروز، امروز، فردا» از مرتبط کردن موضوع اسیدپاشی با مقوله «امر به معروف و نهی از منکر » انتقاد کرده و در حالی که از سوء‌استفاده ضد انقلاب و دشمنان نظام از فضاهای ایجاد شده برای ضربه به نظام جمهوری اسلامی سخن می‌گفت، تاکید کرد: «متاسفانه آنها این قضیه را به مساله امر به معروف و نهی از منکر گره زده‌اند و حال آنکه امر به معروف یک اصل قانونی است که ریشه در مبانی انقلابی و دینی ما دارد و همواره یک اصل ضمانتی برای اجرای قانون است چرا که ما معتقدیم احساس مسوولیت در مردم امر بسیار پسندیده‌ای است.»

او درباره گمانه‌زنی‌های مطرح شده مبنی بر زنجیره‌ای بودن یا تشکیلاتی بودن این ماجرا نیز تاکید کرد: «آنچه مسلم است یک نیروی حزب‌اللهی ارزشمدار چنین عملی را مرتکب نمی‌شود و قطعا چنین عملی از یک جنایتکار قانون‌شکن سر می‌زند.» محمدرضا باهنر نیز در این برنامه با بیان اینکه رسانه‌های خارجی در این قضیه بسیار پرشتاب حرکت کردند، گفت: این حرکت رسانه‌ای تا جایی است که انسان متصور می‌شود شاید این قضیه یک طراحی روشن بوده است؛ آن هم با همزمانی این قضیه با بررسی طرح امر به معروف و نهی از منکر که از احکام مسلم دینی و روشن قانون اساسی است. بنابراین همزمانی این دو قضیه این ظن را قوی می‌کند که شاید این موضوع( اسیدپاشی) با توجه به هجمه عظیم رسانه‌های خارجی، از پیش طراحی شده باشد.

انتقاد از برخی رسانه‌ها

دادستان کل کشور که برای بررسی موضوع اسیدپاشی در اصفهان در یکی از برنامه‌های رسانه ملی حضور یافته بود، از برخی رسانه‌های داخلی نیز انتقاد کرد. رئیسی با بیان اینکه این قضیه منشأ بگومگوهایی در سطح رسانه‌ها شده است و بعد هم ضد‌انقلاب به سرعت سوار این موج شده است، تاکید کرد: باید از غفلت برخی‌ها در داخل نیز گله‌مند شد که چطور مراقب این قضیه نبودند. رئیسی در این باره به برخی تیترهای رسانه‌های داخلی درباره حادثه اسیدپاشی اشاره کرد و در شرایطی که این تیترها را متناسب با نیروی با بصیرت ندانست، گفت: «چرا برخی متوجه نیستند که این امر، موج‌آفرینی انجام شده از سوی دشمن بوده است.» به گفته دادستان کل کشور، در این قضیه تا پیگیری‌ها به یک مرحله جدی نرسد پیش‌داوری‌ها، زودهنگام است.

علاوه بر دادستان کل کشور که از روش برخی رسانه‌ها در پوشش اخبار اسیدپاشی انتقاد کرد، احمد سالک نماینده مردم اصفهان دیگر میهمان برنامه «دیروز، امروز، فردا» نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت: «متاسفانه برخی جریان‌های رسانه‌ای باعث شده‌اند این جنایت در سطح ملی و بین‌المللی مطرح شود و رسانه‌های بیگانگان نیز بیش از حد سوء‌استفاده کردند.» این گلایه از سوی محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس نیز مطرح شد؛ او هم که از میهمانان برنامه «دیروز، امروز، فردا» بود در این باره گفت: «من فکر می‌کنم دراین میان اتفاق دیگری افتاده که روان جامعه را مکدر کرده است و آن هم به اصطلاح آقایان رسانه‌ای، درشت کردن و بزرگنمایی خبر است.» همه این انتقادها از رسانه‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که با گذشت حدود سه هفته از رسانه‌ای شدن ماجرای اسیدپاشی در اصفهان هنوز عاملان اصلی این ماجرا شناسایی و دستگیر نشده‌اند. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای که هفته گذشته از سوی صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه مامور رسیدگی به این پرونده شده بود، در گزارشی که از سفر به این شهر و اقدامات انجام شده ارائه داد، اعلام کرد که عامل اصلی هنوز بازداشت نشده است.

تشدید مجازات اسیدپاشی

الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری نیز در برنامه تلویزیونی «دیروز، امروز، فردا» از همکاری قوه‌های مجریه و قضائیه برای تشدید مجازات اسیدپاشی خبر داد و گفت: بر اساس قانونی در ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی مجازات جرم اسیدپاشی به هیچ عنوان قابل تعلیق نیست و این؛ یعنی مجرم باید مجازاتش را تحمل کند.

به گزارش «ایرنا»، معاون امور حقوقی رئیس‌جمهوری در این باره با بیان این پرسش که آیا در قانون مجازات اسلامی این مجازات به صراحت آمده است یا خیر، گفت: «ما صراحتا آن را نداریم.» امین‌زاده با بیان اینکه در ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی برای کسانی که صدمات جدی به مردم وارد کنند و از این عملشان هدف خاصی را دنبال کنند از جمله انتقام و تنبیه، مجازاتی پیش‌بینی شده است، تاکید کرد: با قوه‌قضائیه در حال همکاری هستیم تا اگر بشود به ماده ۶۱۴ تبصره‌ای بزنیم و در صورتی که اسیدپاشی به صورت شدید انجام شود بتوان آن را با ماده ۲۸۶ قابل مجازات دانست و اگر قضات تشخیص و صلاح بدانند، شاید بتوانند با همان ماده ۲۸۶ آن را بررسی کنند. امین‌زاده همچنین در مورد عملکرد رسانه‌ها گفت: رسالت رسانه انتقال واقعی اخبار به مردم است، مسلما هرگونه قضاوت قبل از اینکه بررسی‌ها به نتیجه نهایی برسد، می‌تواند باعث تشویش افکار و اذهان مردم شود.

به گفته او باید اطلاعات صحیح در این زمینه به‌منظور آرامش و وحدت بیشتر مردم جمع‌آوری شود و رسانه‌ها در این مورد بسیار تاثیرگذار خواهند بود. معاون امور حقوقی رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به طرح امر به معروف و نهی از منکر گفت: من به‌طور کامل این طرح را نخوانده‌ام؛ اما بعضی مواد آن همچون مواد ۷ و ۸ را دیده بودم، خوشبختانه مجلس محترم هم این ماده را به کمیسیون اعاده کرد. امین‌زاده در این باره تاکید کرد: من احساس می‌کنم این مواد اگر بخواهد دخالتی در قوه‌مجریه داشته باشد و پاسخگویی در قوه‌مجریه لحاظ شود، مسلما باید اطلاق شوند تا هم در اصول قانون اساسی و هم اصل ۱۱۰ قانون اساسی و هم در وظایفی که بر عهده قوه‌مجریه و به‌خصوص وزارت کشور است، خدشه‌ای وارد نشود.

پرونده اسیدپاشی از حدود سه هفته گذشته با اسیدپاشی روی صورت یک بانوی اصفهانی در افکار عمومی مطرح شد و بر اساس آماری که از سوی مراجع رسمی اعلام شده تاکنون چهار مورد اسیدپاشی در این شهر رخ داده است.