پیش‌بینی آمریکایی از نتایج مذاکرات

گروه دیپلماسی- با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل سوم آذر و در آستانه دور تازه و نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت که مذاکرات هسته‌ای با ایران به نقطه مهمی رسیده است که به اعتقاد ما، می‌توانیم تا ضرب‌الاجل تعیین شده در ۲۴ نوامبر (سوم آذر) نتیجه خاصی را برای آن پیش‌بینی کنیم. همزمان وزیر خارجه آمریکا نیز گفت که در حال مذاکرات رودررو و مستقیم با وزیرخارجه ایران است و نسبت به توافق با ایران امیدوار است موضوعی که معاون امنیت ملی اوباما نیز با اذعان به آن گفته است که دستیابی به توافق هسته‌ای بزرگترین اولویت سیاست خارجی آمریکا است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، «جنیفر ساکی» سخنگوی وزارت خارجه این کشور در جمع خبرنگاران گفت: «ما از ابتدای مذاکرات هسته‌ای با ایران و حتی پیش از آن اعلام کرده‌ایم که نتیجه‌گیری از این مذاکرات کار چندان آسانی نخواهد بود، اما امروز این مذاکرات به چنان نقطه مهمی رسیده است که به اعتقاد ما می‌توانیم تا ضرب‌الاجل تعیین شده در ۲۴ نوامبر نتیجه خاصی را برای آن پیش‌بینی کنیم.» او گفت نمی‌تواند بیش از این اطلاعات جدیدی در اختیار خبرنگاران قرار دهد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا خبرنگاران را به سخنان جدید «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا ارجاع داد و گفت: «تردیدی نیست که پیش‌بینی نتیجه چند هفته زودتر مذاکراتی که در مرحله مهمی نیز قرار دارد، کار چندان آسانی نخواهد بود، اما با علم به دشواری کار، ما روی این موضوع کار می‌کنیم و معتقدیم که این کار می‌تواند تا ۲۴ نوامبر نتیجه دهد.» ساکی در پاسخ به خبرنگاری درباره خوش‌بینی یا بدبینی به توافق نهایی با ایران، البته با در نظر گرفتن مخالفت کنگره آمریکا نیز گفت: «چنانچه کارها خوب پیش رود، اعضای کنگره احساس خوبی خواهند داشت.» او افزود: «تا آن زمان مذاکراتی با ایرانی‌ها خواهیم داشت، چرا که معتقدیم این کار بهترین روش برای پیگیری مذاکرات تا زمان ۲۴ نوامبر است.» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: «براساس آخرین خبری که در اختیار است، کارشناسان فنی کشورهای عضو گروه ۱+۵ برای ارائه گزارش نشست هفته گذشته با نمایندگان ایران از وین به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند.» ساکی ادامه داد: «کارشناسان سیاسی عضو گروه ۱+۵ با یکدیگر در تماس هستند و امیدواریم تا پایان نشست مشترک بعدی این کارشناسان در هفته آینده، بتوان اخبار مهمتری را به اطلاع عموم رساند.»

مذاکرات مستقیم با ایران

همزمان جان کری وزیر خارجه آمریکا در نشستی موسوم به «مجمع ایده‌های واشنگتن» درباره مسائلی نظیر عراق، سوریه، مذاکرات اسرائیل-فلسطین و مذاکرات هسته‌ای ایران سخنرانی کرد. به گزارش «فارس»، کری در سخنرانی خود درباره روند مذاکرات هسته‌ای و در واکنش به اظهارات سوزان رایس مشاور امنیت ملی این کشور که گفته شانس توافق هسته‌ای با ایران ۵۰ درصد یا کمتر است، گفت: «من در حال مذاکرات رودررو و مستقیم با آقای ظریف هستم و نسبت به توافق با ایران امیدوارم اما ابراز خوش‌بینی نمی‌کنم.» کری درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران همچنین گفت: «اگر ما بتوانیم به توافق برسیم، جهان مکان امن‌تری خواهد بود؛ این موضوع نباید به موضوعی برای تصمیم‌گیری از منظر ایدئولوژیک بدل شود.» جان کری در ادامه افزود: «ایران چهار مسیر برای رسیدن به بمب اتمی دارد و ما جلوی هر چهار مسیر را خواهیم بست؛ فردو، نطنز، (آب سنگین) اراک و اقدام مخفیانه.» او تاکید کرد: «ما در هر توافق احتمالی با ایران بسیار دقت خواهیم کرد و هر اقدام ما براساس توصیه‌ها و نظرات کارشناسان خواهد بود.»

تقدیر از نقش کلیدی اشتون

همچنین جان کری پس از دیدار با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واشنگتن، در حساب توییتر خود از او به خاطر اقدامات برجسته‌اش در این مقام و نیز ایفای نقش کلیدی در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران قدردانی کرد. به گزارش «ایرنا»، به نقل از صدای آمریکا، اشتون که از سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸) هدایت سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به عهده داشته است، در جریان گفت‌وگوهای هسته‌ای ۶ قدرت جهانی با ایران به ویژه از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون به عنوان نماینده گروه ۱+۵، نقش کلیدی ایفا کرده است. دوران مسوولیت این سیاستمدار

۵۸ ساله در این مقام در ماه جاری میلادی که دیروز آخرین روز آن بود، به پایان رسید؛ با این حال او اعلام کرده که به ایفای نقش خود در مذاکرات اتمی با ایران تا پایان مهلت تعیین شده ۳ آذر ماه (۲۴ نوامبر) ادامه خواهد داد. به گفته خبرگزاری رویترز، نقش او ایجاب می‌کند که با کشورهای عضو گروه ۱+۵ همکاری نزدیک داشته باشد تا یک موضع واحد و مشخص را در این گفت‌وگوها دنبال کنند؛ از طرف دیگر تلاش می‌کند در طرف ایرانی هم اعتمادسازی کند تا این مذاکرات حساس، رو به جلو پیش رود.

توافق هسته‌ای بزرگ‌ترین اولویت سیاست خارجی آمریکا

در همین ارتباط، معاون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد دستیابی به توافق هسته‌ای با تهران بزرگ‌ترین اولویت سیاست خارجی دولت واشنگتن در دور دوم زمامداری باراک اوباما است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در نشستی با تشبیه گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با برنامه بیمه خدمات درمانی عمومی اوباما، دستیابی به توافق هسته‌ای برای کاخ سفید را یکی از اولویت‌های اصلی دولت واشنگتن نامید.

او در اوایل ماه جاری در نشستی که نوار صوتی آن در اختیار وب‌سایت «واشنگتن فری بیکون» قرار گرفته است، می‌گوید: «مساله اصلی این است که اکنون بهترین فرصت برای حل دیپلماتیک موضوع ایران از زمان روی کار آمدن باراک اوباما و احتمالا از زمان آغاز جنگ عراق فراهم آمده است. بنابراین این توافقی بزرگ است نه یک فرصت کوچک. این احتمالا بزرگ‌ترین کاری خواهد بود که باراک اوباما در دور دوم زمامداری‌اش در حوزه سیاست خارجی انجام خواهد داد. این مساله مانند طرح بیمه خدمات درمانی عمومی برای ما است.»

گفت‌وگوی رایس و کوهن

از سوی دیگر، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا و مشاور امنیتی نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی روز پنج‌شنبه در دیداری که در کاخ سفید برگزار شد، در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران و ائتلاف تحت رهبری آمریکا در خاورمیانه، گفت‌وگو کردند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رسمی کویت، در این دیدار که در کاخ سفید برگزار شد، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا ریاست هیات آمریکایی و «یوسی کوهن» مشاور امنیتی نتانیاهو ریاست هیات صهیونیست را بر عهده داشتند. پس از این نشست، «برنادت میهان» سخنگوی شورای امنیت ملی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مسائل امنیتی منطقه‌ای و دوجانبه و همچنین تلاش ایالات متحده و هم‌پیمانانش برای تضعیف و نابودی داعش، از جمله موارد طرح شده در این نشست بوده است؛ براساس گزارش خبرگزاری کویتی، بیشتر وقت این جلسه به بررسی مسائل مربوط به ایران اختصاص یافته است.