ایسنا: قیمت خودروهای لوکس با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰سی‌سی به‌طور میانگین ۱۰ درصد افزایش یافته‌ است. در اواسط کار دولت دهم با هدف صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا، واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع شد. با این حال در آن زمان مجوزهای موردی به برخی افراد از جمله ورزشکاران برای واردات این خودروها اعطا شد که با استفاده از همین مجوزها تعداد زیادی خودروی خارجی با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی وارد کشور شدند. البته با آغاز به کار دولت یازدهم، انتقادها به واردات خودروهای لوکس و گران قیمت خارجی افزایش یافت و به دنبال آن حدود یک ماه پیش، هیات دولت در مصوبه‌ای هر گونه واردات خودروهای خارجی با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی را ممنوع کرد. علاوه‌بر ممنوعیت واردات، دولت اعلام کرد که حتی خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی که وارد گمرکات کشور شده‌اند نیز حق ترخیص را نداشته و به‌عنوان کالای مرجوعی محسوب می‌شوند و باید به خارج از کشور مرجوع شوند.

همین اقدام افزایش قیمت به‌طور میانگین ۱۰ درصدی خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی در حدود یک‌ماه اخیر را به دنبال داشته است. به گفته فعالان بازار خودرو قیمت خودروی لندکروز از ۴۸۰ میلیون تومان در حدود یک‌ماه گذشته با افزایش ۷۰ میلیون تومانی به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است. قیمت لکسوس نیز با رشد ۳۰ میلیون تومانی از ۴۹۰ میلیون تومان به ۵۲۰ میلیون تومان رسیده است.

تویوتا اوریون نیز رشد قیمت ۱۵ میلیون تومانی را تجربه کرده و قیمت آن از ۲۰۲ میلیون تومان در یک ماه گذشته به ۲۱۷میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت هیوندای جنسیس نیز با رشد ۲۰ میلیون تومانی از ۲۳۰ میلیون تومان به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است. در این میان فعالان بازار خودرو از افزایش تخلفات در بازار خودروهای لوکس و گران قیمت نیز خبر می‌دهند؛ به گفته آنها، برخی از فروشندگان خودروهای کار کرده با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی را دست‌کاری کرده و به‌عنوان خودروی صفر کیلومتر به خریداران می‌فروشند. به دنبال ممنوعیت واردات، تعداد خودروهای صفر کیلومتر با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰سی‌سی موجود در بازار نیز به‌شدت کاهش یافته است.