موج‌سازی مصنوعی در بازار مسکن

گروه مسکن: فردی که ابتدای امسال ادعای «وقوع سونامی ۳۰۰درصدی قیمت مسکن در سال ۹۳» را مطرح کرده بود، هم‌اکنون با مشاهده افت ۳درصدی قیمت مسکن در سال جاری، بدون آنکه گفته‌های قبلی را اصلاح یا از آن عقب‌نشینی کند، سونامی مدنظرش را به سال ۹۴ حواله داد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، تداوم اظهارنظرهای تامل‌برانگیز برخی انبوه‌سازان درباره آینده قیمت مسکن، از موج‌سازی در بازار ملک برای «تحریک مصنوعی» طرف تقاضا به خرید واحدهای رسوب‌شده، حکایت می‌کند. در یک ماه گذشته، برخی خبرگزاری‌ها با انعکاس «تمایل شخصی برخی افراد» درباره وضعیت سال آینده بازار مسکن، اقدام به انتشار انتظارات ذهنی این افراد در قالب پیش‌بینی‌های کارشناسی کرده‌اند و در مطالب خود از وقوع سونامی قیمت مسکن در آینده نزدیک خبر می‌دهند! نیمه مهر ماه امسال، یک خبرگزاری به نقل از یک مسوول در تشکل‌های انبوه‌سازی، رشد ۷۰درصدی قیمت مسکن در سال آینده را پیش‌بینی کرد که البته چند روز بعد، همان انبوه‌ساز در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» و رسانه‌های دیگر، خبری که به نقل از او درباره جهش ۷۰درصدی قیمت مسکن منتشر شده بود را تکذیب کرد. با این حال، دو روز پیش نیز یکی دیگر از انبوه‌سازان به یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرد: «بازار مسکن در سال۹۴ شاهد سونامی ۲۰۰درصدی خواهد بود!»

این فرد برای اثبات ادعای خود، از انباشت ۵ میلیون خانوار متقاضی مسکن در بازار تقاضا گفته است. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» درباره آمار این انبوه‌ساز نشان می‌دهد: در حال‌حاضر مطابق بررسی‌های رسمی صورت گرفته در وزارت راه‌وشهرسازی و تحقیقاتی که نویسندگان طرح جامع مسکن اخیرا انجام داده‌اند، در کل کشور شامل همه شهرها و روستاهای ایران، حداکثر یک میلیون و ۱۶۲ هزار خانوار فاقد مسکن ملکی و اجاره‌ای وجود دارد و کمبود واحد مسکونی یا همان تقاضای انباشت، معادل ۱/۱ میلیون واحد است. به این ترتیب گفته‌های انبوه‌ساز مدعی سونامی درباره تقاضای انباشت حداقل ۳ برابر آمار واقعی است.

از طرفی، آنچه این انبوه‌ساز درباره سونامی ۲۰۰درصدی قیمت مسکن می‌گوید در طول تاریخ بازار مسکن سابقه نداشته است که در فاصله یک‌سال، قیمت مسکن ۳ برابر شود!

این انبوه‌ساز ابتدای امسال نیز «وقوع سونامی ۳۰۰درصدی قیمت مسکن در سال۹۳» را مدعی شده بود و حالا که طبق آمارهای رسمی مشخص شده میانگین قیمت مسکن در تهران در ۷ماه سال۹۳ حدود ۳/۰درصد نسبت به میانگین ۷ ماه مشابه در سال۹۲، کاهش پیدا کرده و قیمت در مهرماه سال جاری ۳ درصد نسبت به ابتدای امسال نزول کرده است، زمان تحقق پیش‌بینی‌اش را درباره سونامی، به سال آینده موکول کرده است! بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» درباره علت طرح چنین اظهارنظرهایی از جانب برخی افراد حاکی است: گروهی از سازنده‌ها که آپارتمان‌های نوساز ساخته شده آنها طی دست‌کم یک‌سال و نیم اخیر به‌خاطر پیشنهاد قیمت‌بالا، فروش نرفته است، تمایل دارند طرف تقاضا را به تحریک مصنوعی وادار کنند. این گروه سعی می‌کند آینده بازار مسکن را برای متقاضیان، به شکل «تورمی» تصویر کند تا طرف تقاضا متقاعد شود که قیمت‌های کنونی، مناسب است و در نتیجه ترغیب شود زودتر از بازار خرید کند. این در حالی است که متقاضیان مسکن طی یک‌سال اخیر با «نخریدن» سبب شدند سطح قیمت مسکن بشکند. این اقدام متقاضیان در صورت تداوم، می‌تواند قیمت‌‌های کاذب سایر انبوه‌سازان را نیز به زیر بکشاند. ادعای جهش ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن در آینده نزدیک، در بدبینانه‌ترین بررسی‌های کارشناسی نیز نمی‌گنجد.