گروه مسکن- رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد: میانگین جهانی شهرنشینی در کشورهای دنیا ۶۰ درصد است این در حالی است که در کشور ما شهرنشینی به ۷۳ درصد رسیده است و این امر به معنای فاصله گرفتن از توسعه پایدار است. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران افزود: در جریان توسعه شهرنشینی با فراموش شدن محوریت انسان، فقط به عناصر مختلف شهر و خدمات شهری پرداخته شد با این حال هنوز فاضلاب کامل نیست و وسایل نقلیه ارزان و سریع نداریم.

چمران با بیان اینکه در شهرهای ما هویت به سرعت از بین رفته است، گفت: ما در رابطه با معماری ایرانی و اسلامی در جایگاه بالایی هستیم؛ ولی ساختمان‌هایی مانند ساختمان وزارت نیرو و بانک مرکزی را در شهر می‌بینیم که ترکیبی از معماری کشورهای دیگر است و ارتباطی با فیزیک و هویت شهری ما ندارد.

او با تاکید بر اینکه باید روان شهر سالم و سلامت باشد گفت: آب و هوا، پسماند، فضای سبز، آسایش و امنیت، محیط زیست و هویت شهری همگی برای روان سالم شهرها ضروری است.

چمران با اشاره به توسعه پایدار اظهار کرد: این توسعه زمانی محقق می‌شود که روستاها توسعه پیدا کنند. نظر من این است که آبادانی شهرها از روستاها می‌گذرد و باید فاصله شهر و روستا را کم کنیم. تا روستاها به همین شکل باقی بمانند و زمینه را برای توسعه پایدار فراهم کنند.