دنیای اقتصاد: اغلب ما معمولا بعضی کارها را به خاطر سادگی و راحت‌تر بودن آنها انجام می‌دهیم؛ کارهایی که ممکن است به ما یا حتی لوازم و وسایل اطراف ما هم آسیب بزنند. در واقع همه ما عادت‌های بدی در دنیای تکنولوژیک خودمان داریم که می‌توانند بسیار مضر و آسیب‌رسان باشند. این عادت‌ها از مدیریت رمز عبورها گرفته تا مدیریت حساب‌های بانکی در بانکداری اینترنتی و مجازی بهتر است تغییر کنند. مجله بیزینس اینسایدر به بررسی و معرفی بعضی از بدترین عادت‌های اغلب ما در دنیای تکنولوژی پرداخته است که بهتراست هر چه زودتر کنار گذاشته شوند.
استفاده از رمز عبور یکسان برای همه چیز:
این عادت بسیار رایج است و البته می‌تواند بدترین عادت هم باشد. در واقع انتخاب یک رمز عبور یکسان برای همه حساب‌های آنلاین کار ساده‌ای است و خطر فراموشی رمز عبور را هم به حداقل می‌رساند. با این حال اما حقیقت این است که این کار بسیار خطرناک است. به این ترتیب اگر یک هکر به صورت تصادفی یکی از رمز عبورهای شما را پیدا کند، می‌تواند به‌راحتی به تمام اطلاعات زندگی مجازی و آنلاین شما دسترسی پیدا کند و حتی آنها را از بین ببرد. اگر ایجاد رمز عبورهای جدید برای شما مشکل است، می‌توانید از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های مدیریت رمز عبور مختلفی مانند Last Pass یا Dashlane کمک بگیرید و استفاده کنید.
هرگز عوض نکردن رمز عبور: گاهی علاوه بر آنکه نباید از یک رمز عبور یکسان برای حساب‌های آنلاین مختلف‌تان استفاده کنید، باید رمز عبورهای خودتان را به فواصل منظمی تغییر دهید. شرکت مایکروسافت پیشنهاد می‌کند که کاربران بهتر است رمز عبور خودشان را هر 30 یا 90 روز یک‌بار تغییر دهند تا از خطر حملات اینترنتی و هک شدن در امان بمانند.
استفاده نکردن از تصدیق دو مرحله‌ای برای محافظت از حساب‌های آنلاین مهم: در عصری که هک و حملات اینترنتی پیچیده رواج زیادی پیدا کرده است، استفاده از راه حل‌های مختلف برای امنیت بیشتر در کار با حساب‌های آنلاین اهمیت زیادی دارد. سرویس‌هایی مانند جیمیل یا دراپ باکس برای همین منظور از تصدیق دومرحله‌ای استفاده می‌کنند. این روش به شما این امکان را می‌دهد تا از گوشی موبایل‌تان برای تصدیق هویت خودتان هنگام ثبت‌نام در حساب آنلاین شخصی‌تان استفاده کنید. بعد از تایپ رمز عبور، این سرویس یک پیام متنی را همراه با یک کد به گوشی شما می‌فرستد و شما سپس باید آن کد را برای ثبت‌نام در حساب آنلاین خودتان استفاده کنید. این کار از نفوذ هکرها به حساب آنلاین شما جلوگیری می‌کند.
فراموشی در پاک کردن فایل‌های عکس و موسیقی از گوشی موبایل‌تان: بهتر است هر از گاهی عکس‌ها و فایل‌های موسیقی را از روی گوشی موبایل‌تان پاک کنید. این فایل‌ها فضای زیادی را اشغال می‌کنند. شما می‌توانید از آنها فایل پشتیبان تهیه کرده و روی سرویس‌های رایانش ابری مانند گوگل درایو یا دراپ باکس به صورت آنلاین پشتیبان‌گیری کنید.
بد نشستن در پشت کامپیوتر:
برای افرادی که روزانه بین ۵ تا ۹ ساعت برای کار پشت کامپیوتر می‌نشینند، این عادت می‌تواند بسیار مضر و آسیب‌رسان باشد. تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که ۸ ساعت در روز بد نشستن پشت کامپیوتر می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مزمن و جدی مانند دیسک کمر و گردن، دیابت و چاقی شود. بهتر است از میزهایی با ارتفاع استاندارد، صندلی‌هایی با پشتی محکم و مناسب و به خصوص زیر پایی استفاده کنید تا ستون فقرات‌تان در حالت درست و مناسبی قرار بگیرد.
فراموشی در خارج شدن از سرویس‌های آنلاینی که معمولا از آنها استفاده نمی‌کنید: اگر عضو یک کتابخانه هستید احتمالا بارها و بارها برایتان پیش آمده که به‌طور ناخواسته وارد پروفایل یکی دیگر از اعضای کتابخانه شده باشید. این اتفاق به دلیل آن است که کاربرهای قبلی فراموش کرده‌اند از سیستم به‌طور کامل خارج شوند. بنابراین باید حتی از سرویس‌های آنلاینی هم که معمولا استفاده نمی‌کنید همیشه به طور کامل خارج شوید تا امکان دسترسی افراد دیگر به پروفایل شخصی‌تان را فراهم نیاورید.
هرگز کامپیوترتان را Restart نمی‌کنید:
اینکه به طور مداوم کامپیوترتان را در حالت Sleep یا Stand By قرار بدهید، نمی‌تواند آسیبی به آن بزند اما این کار در طول زمان باعث کند شدن دستگاه شما می‌شود. Restart کردن کامپیوتر به طور گاه گاه می‌تواند کمک خوبی به از بین بردن تمام فرآیندهای پس‌زمینه کند و مشکلات کندی کامپیوتر شما را از بین ببرد.
چک کردن گوشی موبایل تا قبل از خواب: نورهای مصنوعی یکی از بزرگ‌ترین دلایل بروز مشکلات خواب در دنیای مدرن امروزی هستند. استفاده از گوشی‌های موبایل تا آخرین لحظه قبل از خواب هم می‌تواند بروز مشکلات این‌چنینی را تشدید کند، عادت‌های خواب افراد را به هم بریزد و در نهایت به سلامت آنها آسیب برساند.
به تعویق انداختن نصب به‌روزرسانی‌های مهم: نصب به‌روزرسانی‌ها معمولا فرآیندی طولانی و زمان‌بر است، اما این کار اهمیت زیادی برای سیستم شما دارد. در واقع نصب به‌روز‌رسانی‌ها از کندی دستگاه شما جلوگیری کرده و عملکرد کلی آن را تقویت می‌کند. بنابراین اعلانات و هشدارها برای نصب به‌روزرسانی‌ها را جدی بگیرید.
پشتیبان‌گیری نکردن از فایل‌ها: اغلب ما برای تهیه فایل پشتیبان از فایل‌های شخصی‌مان چندان پیگیر و جدی نیستیم و همین موضوع می‌تواند در نهایت آسیب بزرگی به دستگاه و خود ما بزند.
بهتر است از فایل‌های شخصی‌تان یک نسخه پشتیبان تهیه کرده و در سرویس‌های ابری مختلف ذخیره کنید تا همیشه به آنها دسترسی داشته باشید. با این کار دیگر هرگز نگران پاک شدن، ویروسی شدن یا از بین رفتن آنها نخواهید بود.