پذیرش شرکت‌های برقی در فرابورس

گروه بورس - هدیه لطفی: نشست تخصصی صنعت برق و بازار سرمایه که روز گذشته در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق برگزار شد، با حضور اهالی بازار سرمایه و شرکت‌های بزرگ و فعال صنعت برق ایران و همچنین اظهارات دکتر حسینی، مدیرعامل بورس انرژی و امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران همراه بود؛ در این نشست علاوه بر تشریح عملکرد بورس انرژی و فرابورس درخصوص تامین مالی صنعت برق از طریق بازار سرمایه، خبرهای مثبت دیگری نیز از بورس انرژی برای صنعت برق مطرح شد که در راس آن موافقت اصولی برای راه‌اندازی صندوق‌های پروژه تولید برق و همچنین راه‌اندازی سلف موازی استاندارد بلند مدت قرار داشت. افزون بر این پذیرش شرکت‌های برقی در فرابورس از دیگر خبرهای مهم جلسه دیروز بود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در ابتدای این نشست سیدعلی حسینی، مدیر‌عامل بورس انرژی درخصوص تامین مالی صنعت برق از طریق بازار سرمایه اظهار کرد: برطرف کردن برخی مشکلات موجود در صنعت برق و ارتباط موثر میان بازار سرمایه و این صنعت، یکی از اولویت‌های اصلی اقتصاد کشور است.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای گسترش صنعت برق یکی از راه‌حل‌های ارتباطی برای تامین مالی صنعت برق در کشور است. دکتر حسینی در ادامه افزود: در گذشته امکان انتشار صکوک و اوراق مشارکت در بورس انرژی فراهم شده بود و به‌زودی ابزار جدید در حوزه برق منتشر خواهد شد که یکی از آنها صندوق‌های پروژه تولید برق و دیگری سلف موازی استاندارد بلند مدت است.

وی در ادامه توضیح داد: موافقت اصولی از سازمان بورس برای راه‌اندازی صندوق‌های پروژه اخذ شده است و اوراق سلف موازی استاندارد بلند‌مدت نیز طی پیگیری‌های اخیر در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود. حسینی اضافه کرد: ‌از دیگر اقداماتی که با همکاری وزارت نیرو پیگیری شده، وصل کردن مصرف‌کنندگان بزرگ برق به بورس و بازار انرژی است، به‌طوری که راه‌اندازی این بازار می‌تواند به افزایش سرمایه‌گذاری و تولید برق کمک کند.

وی در ادامه خاطر‌نشان کرد: این طرح در وزارت نیرو طرفداران زیادی داشته است. اگر این بازار شکل بگیرد، به کشف قیمت و شفافیت تولید در بازار سرمایه کمک می‌کند.

مدیرعامل بورس انرژی در ادامه یادآور شد: ۲۱ نیروگاه در بورس انرژی ثبت شده‌اند و برخی برق خود را از این طریق به فروش می‌رسانند و حدود ۴۱ شرکت توزیع نیز در بورس انرژی فعالیت می‌کنند. دکتر حسینی درخصوص فعالیت‌های بورس انرژی خاطر‌نشان کرد: در حال حاضر با مشارکت توانیر و مدیریت شبکه برق ایران، بخشی از تامین مالی نیروگاه‌ها به سرانجام رسیده است که امیدواریم با اجرای طرح جدید به نام کدهای عام معاملاتی شرکت‌های توزیع، از اواسط آبان ماه این شرکت‌ها قادر باشند با منابع داخلی خود قراردادهای سلف را معامله کنند.

در ادامه این نشست مدیرعامل فرابورس نیز به تشریح نحوه ورود و پذیرش شرکت‌های فعال صنعت برق در فرابورس پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱ شرکت در دستور کار پذیرش در فرابورس هستند، در حالی‌که از ابتدای سال تا به حال ۱۵ شرکت پذیرفته شده و هنوز به بازار معرفی نشده‌اند. امیر هامونی درادامه افزود: معافیت مالیاتی، امکان داشتن ضامن غیر‌بانکی، وجود بازارگردان برای اوراق و پذیرش همزمان در شبکه بانکی و بازار سرمایه از مهم‌ترین‌ ویژگی‌های ابزارهای نوین مالی در فرابورس است.

وی خاطر‌نشان کرد: ارزش کل بازار فرابورس ۹۹ هزار میلیارد تومان است که شرکت تولید برق عسلویه مپنا به‌عنوان نخستین شرکت فعال در صنعت برق در بازار فرابورس پذیرش و عرضه شده است که هم‌اکنون یک درصد از کل ارزش بازار فرابورس را در اختیار دارد.

به گفته هامونی، تا‌کنون ۷ هزار میلیارد تومان تامین مالی صنعت برق از طریق انتشار اوراق مشارکت در بازار فرابورس به سرانجام رسیده است که مپنا حدود ۳۹۷ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تامین مالی پروژه‌های خود در این میان منتشر کرده است.

مدیرعامل فرابورس در ادامه اظهاراتش با اشاره به روش‌های تامین مالی مبتنی بر اوراق بدهی، گفت: در حال حاضر ارزش اوراق اجاره منتشر شده در بازار فرابورس بالغ بر ۱۸ هزار و ۸۶۱ میلیارد ریال است.

هامونی ادامه داد: تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در بازار اول فرابورس ۲۳ شرکت است؛ در حالی که هم اکنون ۳۳ شرکت فعال در بازار دوم پذیرفته شده‌اند و شرکت‌های‌ درج‌شده در بازار پایه نیز ۱۳۸ شرکت است.

مدیر‌عامل فرابورس ایران متذکر شد: تعداد اوراق اجاره پذیرفته شده در فرابورس، ۱۸ اوراق است، درحالی‌که ۱۶ اوراق مشارکت در این بازار فعال هستند و تعداد اوراق مرابحه نیز به دو اوراق می‌رسد و فرابورس تا به امروز میزبان ۵ صندوق قابل معامله (ETF) بوده است.