گروه فرهنگ وهنر- افتتاحیه‌ نمایشگاه «آیدین آغداشلو» نقاش صاحب نام معاصر جمعه شب با حضور تعداد زیادی از علاقه‌مندان و هنرمندان در گالری «اثر» برگزار شد. آیدین آغداشلو متولد سال ۱۳۱۹ و یکی از شاخص‌ترین چهره‌های هنرهای تجسمی ایران به شمار می‌آید که در چهار دهه گذشته علاوه‌بر کار خلاقانه‌اش در حوزه نقاشی در حوزه نقد و تئوری هنری و تربیت هنرجویان فعال بوده است. این نخستین بار است که این هنرمند پس از چهل سال آثارش را در نمایشگاهی انفرادی به نمایش می‌گذارد و همین نکته باعث شده شور و شوق فراوانی را بین علاقه‌مندان هنرهای تجسمی به وجود بیاورد. او پیش از این نخستین و آخرین نمایشگاه انفرادی‌اش را در سال ۱۳۵۴ و در انجمن فرهنگی ایران و آمریکا برگزار کرد و بعد از آن تنها در نمایشگاه‌های گروهی شرکت می‌کرد. در این نمایشگاه، تنها ۱۲ اثر نقاشی و یک مجسمه به نمایش درآمده است. ۱۰ نقاشی به نمایش درآمده در این نمایشگاه برگرفته از سری کارهای او با عنوان «خاطرات انهدام» است و دو اثر دیگر هم متعلق به سری مجموعه «آتش و برف» هستند. در میان کارهای به نمایش گذاشته شده، تابلو «عشاق» و تک چهره مادر نقاش قدیمی‌ترین کارهای آغداشلو در این نمایشگاه هستند که به ترتیب در سال‌های ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰ خلق شده‌اند. از «خاطرات انهدام» به‌عنوان مهم‌ترین مجموعه نقاشی آیدین آغداشلو نام برده می‌شود؛ مجموعه‌ای که کارشناسان نزدیک به پنج دهه درباره‌اش حرف زده‌اند و بازتاب‌های بسیاری داشته است و آن را یکی از ماندگارترین مجموعه آثار هنری در تاریخ معاصر ایران دانسته‌اند.

بازار داغ عکس سلفی با آغداشلو!

نمایشگاه آیدین آغداشلو در حالی افتتاح شد که حضور پرشمار علاقه‌مندان قابل تامل بود. ازدحام جمعیت به اندازه‌ای زیاد بود که هواداران و علاقه‌مندان از ساعت ۱۷ تا ۲۰ پشت در گالری اثر حضور داشتند و حتی از ساعتی به بعد، با تشکیل صفی چندین متری، دسته‌دسته به‌صورت نوبتی امکان حضور در گالری را پیدا کردند. در این مراسم، بازار گرفتن عکس یادگاری و امضا هم داغ بود. تعداد زیادی از علاقه‌مندان آغداشلو از او می‌خواستند که برای آنها امضا کند و با او عکس و گاهی هم عکس سلفی می‌گرفتند. آغداشلو در پاسخ به این پرسش که چطور بعد از ۴۰ سال تصمیم به برگزاری یک نمایشگاه گرفت، اظهار کرد: بسیار به این موضوع فکر کردم. لازم نبود نمایشگاه بگذارم. نمایشگاه گذاشتن کار بسیار پردردسری است. اولین لازمه آن نیز این است که هنرمند کارش را نفروشد و در این صورت هم بی‌پول می‌شود؛ ولی به هر حال فکر کردم که هنرمند باید در دوره‌ای، کارنامه‌اش را به مردم عرضه کند، اگر پسندیدند که چه بهتر و اگر نه دوباره کار کند.

مرادخانی از آغداشلو گفت

علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد نیز در جریان بازدید از این نمایشگاه گفت: آیدین آغداشلو یکی از بزرگان عرصه هنرهای تجسمی است. افتخار می‌کنم که از سال‌های دور به او ارادت دارم و از ۲۰ سال پیش تا کنون درباره موضوعات تجسمی با هم گفت‌وگو می‌کنیم. او با اشاره به برگزاری این نمایشگاه، ادامه داد: در میان فعالیت‌های آیدین آغداشلو می‌توان از این فعالیت هم به‌عنوان یک حرکت برجسته و خاص نام برد و خوشحالیم که در حوزه تجسمی این اتفاقات خوب به‌صورت پیاپی می‌افتد. معاون هنری وزیر ارشاد اضافه کرد: تصمیم دارم بعد از این نمایشگاه به رونمایی کتاب آثار تناولی و افتتاحیه نمایشگاه «هفت نگاه» در فرهنگسرای نیاوران بروم که همزمان با افتتاح نمایشگاه آغداشلو برگزار شدند. نمایشگاه آثار آیدین آغداشلو تا ٢١ آذر ماه در نگارخانه «اثر» واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان، روبه‌روی خانه هنرمندان، شماره ١٦ دایر خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند یکشنبه تا پنج‌شنبه ساعت ١١ تا ٢٠ و جمعه‌های غیرافتتاحیه ١٦ تا ٢٠ (گالری شنبه‌ها تعطیل است) از این آثار دیدن کنند.

رای مردم به کارنامه هنری آیدین آغداشلو