یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

احتیاط بازیگران خرد بورسدیروز، شاخص کل با رشد ملایم ۳۵ واحدی (معادل ۰۵/۰ درصد) مواجه شد. این در شرایطی بود که شاخص کل در ساعات ابتدایی معاملات توانسته بود حدود ۲۴۰ واحد رشد را تجربه کند، اما مجددا مسیر نزولی در پیش گرفت. با نزدیک شدن به پایان مهلت مذاکرات هسته‌ای، احتیاط در میان معامله‌گران، به ویژه سهامداران حقیقی کاملا مشهود است؛ به‌طوری که گرچه همچنان حجم معاملات بالا است، اما تعداد دفعات معاملات کاهش یافته و بخشی از معاملات نیز مربوط به معاملات بلوکی است. با این حال، رشد صنایع خودرو و بانکی نشان می‌دهد همچنان خوش‌بینی نسبت به مذاکرات هسته‌ای در میان سهامداران وجود دارد. با این حال، اگر توافق نهایی حاصل نشود احتمالا شاهد افت نسبی قیمت‌ها در بازار سهام خواهیم بود که شدت آن وابسته به گزینه‌های دیگر، مثل تمدید یا تشدید تحریم‌ها دارد.


بازار ارز

ثبات دلار در آستانه مذاکرات هسته‌ای دیروز، هر دلار آمریکا ۳ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد. دلار در حالی ۲/۲ درصد رشد را نسبت به انتهای شهریور تجربه کرده که از ابتدای پاییز به‌طور متوسط ۳۲۵۰ تومان معامله شده است. در واقع، کاهش قیمت نفت و سایر کالاهای صادراتی نگرانی‌هایی را در سمت عرضه این بازار ایجاد کرد و سبب شد تا دلار کانال حرکتی خود را از ۳۱۰۰ تومان در تابستان، به ۳۲۰۰ تومان در فصل پاییز تغییر دهد. در این شرایط، تنها ۶ روز به پایان مهلت قانونی مذاکرات هسته‌ای باقی مانده است و دور نهایی مذاکرات از امروز در وین اتریش آغاز می‌شود که نوسانات قیمت ارز را به حداقل رسانده است. گرچه بسیاری از افراد نسبت به نتیجه مذاکرات امیدوار هستند، اما تا پایان این فرصت و تعیین تکلیف نهایی، انتظار نمی‌رود قیمت‌ها تغییرات شدیدی را تجربه کنند.


بازار سکه

سکه درجا زدروز گذشته، هر سکه طرح جدید بدون تغییر و به قیمت ۹۱۵ هزار تومان معامله شد. این در شرایطی بود که قیمت دلار و طلای جهانی تغییرات محسوسی را تجربه نکردند. بنابراین، ثبات قیمت سکه نیز طبیعی به نظر می‌رسد. در این شرایط، دلار در انتظار مذاکرات هسته‌ای به سر می‌برد و از این منظر نمی‌توان انتظار تغییرات شدید قیمت سکه را نیز داشت. از سوی دیگر، گرچه طلای جهانی تغییرات شدیدی را در روز گذشته تجربه نکرد، اما در این هفته آمارهای اثرگذاری منتشر خواهد شد که می‌تواند روی قیمت این فلز زرد اثرگذار باشد که تاثیر خود را بر بازار سکه نیز منعکس خواهد کرد. با این حال، مقاومت سکه در مقابل تغییرات اونس طلا نشان می‌دهد احتمال پیروی سکه از دلار بیشتر باشد که بر وابستگی بازارهای داخلی به مذاکرات هسته‌ای تاکید می‌کند.


بازار طلای جهانی

آرامش طلا در هفته پرترافیک آمارهادیروز، طلای جهانی در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت ۱۱۸۸ دلار بر اونس معامله می‌شد. گرچه تقاضای فیزیکی شمش طلا همچنان قیمت این فلز زرد را حمایت می‌کند، اما ورود اقتصاد ژاپن به رکود موجب رشد شاخص دلار شد که اجازه افزایش قیمت به طلای جهانی را نمی‌دهد. در این هفته، آمار اقتصادی مهمی، از جمله تولیدات صنعتی و نرخ تورم آمریکا منتشر می‌شود که می‌تواند روی قیمت طلا اثرگذار باشد. همچنین، رئیس بانک مرکزی اروپا باید عملکرد سه ماهه را به کمیته اقتصادی و سیاست پولی اروپا گزارش دهد. در بریتانیا، آمار تورم و نرخ خرده‌فروشی ارائه می‌شود. در آلمان نیز شاخص ZEW (بیانگر نظر ۳۵۰ کارشناس درباره اقتصاد آلمان در ۶ ماه آینده) و تولیدات غیرصنعتی ارائه می‌شود. مجموع این عوامل می‌تواند نگاه خرسی (انتظار افت) برای آینده بازار طلا را تقویت یا تضعیف کند.


بازار اوراق مسکن

تداوم نزول قیمت اوراق تسهیلات مسکن طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین ۱۳۹۲ (تسه۹۲۰۱) با افت ۷۷/۰ درصدی به قیمت ۸۷ هزار و ۸۷۳ تومان معامله شدند. به این ترتیب، زیان آنها از ابتدای پاییز به حدود ۹ درصد رسید. همان‌طور که اشاره شده بود با افزایش فاصله با کف ۹۰ هزار تومانی، امکان نزول بیشتر قیمت این اوراق تسهیلات افزایش یافته است. کاهش میزان تقاضا برای «تسه»ها با توجه به رکود پاییزی بازار مسکن، مهم‌ترین عامل این امر محسوب می‌شود. همچنین، منتفی شدن تمام شایعات مربوط به افزایش سقف وام مسکن که در اواسط تابستان مطرح شده بود، یکی دیگر از عوامل تمایل این اوراق به افت قیمت است. از سوی دیگر، برخی کارشناسان معتقدند با توجه به بالاتر بودن سقف تسهیلات جدیدی که برای رونق بازار مسکن مطرح می‌شود، احتمال دارد تقاضا برای «تسه»های فرابورسی کاهش پیدا کند.


بازار نفت

کمرنگ شدن فضای «خرسی» بازار نفت؟دیروز و در لحظه تنظیم این گزارش، نفت خام آمریکا ۳/۷۵ دلار بر بشکه معامله می‌شد. یکی از دلایل مهم این افت، آمار ضعیف رشد اقتصادی ژاپن بود که رشد شاخص دلار آمریکا و تضعیف سمت تقاضای نفت را سبب شد (دو عامل منفی قیمت نفت). در شرایطی که کمتر از ۱۰ روز تا نشست اوپک باقی مانده، به عقیده برخی کارشناسان، احتمال کاهش عرضه از سوی اعضای اوپک تقویت شده است. آنها به دیدارهای اخیر وزرای کشورهای عضو اوپک اشاره می‌کنند و معتقدند هرچه قیمت نفت پایین‌تر آید، این احتمال بیشتر می‌شود. همچنین، معاملات با نگاه گاوی (انتظار افزایش قیمت) میان نوسان‌گیران بازار نفت افزایش یافته که زمینه‌های خوش‌بینی به بازار نفت را نشان می‌دهد. به گزارش رویترز میدان نفتی الشراره لیبی با تولید متوسط ۲۰۰ هزار بشکه نفت در روز، همچنان متوقف است (تضعیف سمت عرضه).