غلامحسین، مظلوم رفت

گروه ورزش: در روزهایی که فضای فرهنگی و هنری کشورمان تحت تاثیر اخبار ناگوار مربوط به درگذشت برخی از ستارگان قرار گرفته است، عصر دیروز کام علاقه‌مندان به حوزه ورزش هم تلخ شد. غلامحسین مظلومی درگذشت. ستاره کم‌نظیر خط حمله استقلال و تیم ملی کشورمان در دهه های چهل و پنجاه خورشیدی، بعد از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردن با بیماری دردناک سرطان سرانجام دعوت حق را لبیک گفت و چشم از جهان فروبست. مرگ غلامحسین خان، بی‌تردید برای جامعه فوتبال ایران یک ضایعه بزرگ و جبران‌ناپذیر است؛ به‌ویژه این روزها که همه از فقدان نجابت و شکیبایی در این عرصه سخن می‌گویند و البته کیست که نداند مظلومی یکی از نجیب‌ترین قهرمانان این مرز و بوم بود. کارنامه‌ پرشکوه

غلامحسین مظلومی در سال ۴۷ به تاج پیوست. او از اعضای تیم طلایی استقلال بود که نخستین قهرمانی آسیا را برای این تیم کسب کرد. وی با زدن ۵ گل در آن رقابت‌ها علاوه بر آقای گلی، نقش بسیار پررنگی در آن موفقیت ایفا کرد. البته مظلومی رکوردی خاص هم از خود در این باشگاه به جا گذاشت. او با پشت سر گذاشتن ۴۱ بازی و زدن ۹۰ گل در استقلال در موفقیت‌های این باشگاه سهم بزرگی داشت. مظلومی تا سال ۵۴ در استقلال بود و بعد از به مشکل خوردن با برخی مسوولان وقت این باشگاه به شهباز رفت و در آن تیم هم موفق عمل کرد. به گزارش «ایسنا»، وی علاوه بر دوران موفق در رده باشگاهی، از بازیکنان بزرگ تیم ملی ایران نیز به شمار می‌رفت. وی در عرصه ملی با احتساب گل‌هایش در رده جوانان ۳۷ گل به ثمر رساند که به ویژه با توجه به تعداد اندک بازی‌های ملی در آن زمان، رکوردی بزرگ به شمار می‌رفت. مظلومی با ۳۷ گل زده‌اش، پنجمین گلزن برتر فوتبال ایران در رده ملی محسوب می‌شود. «غلام سرطلایی» در آخرین حضور تیم ملی ایران در بازی‌های المپیک، تنها گل تیم ملی را برابر کوبا به ثمر رساند؛ المپیکی که حسرتش برای ما حالا چهل ساله شده است. غلامحسین مظلومی در ۳۰ سالگی به دلیل مصدومیت از فوتبال خداحافظی کرد و بعد از مدتی در سال ۶۷ به عنوان سرمربی در استقلال به کار مشغول شد. او سال بعد سرمربیگری تیم ملی امید را بر عهده گرفت و بعدها، در سال ۸۸ که مرفاوی سرمربی استقلال بود مدتی به‌عنوان سرپرست در این باشگاه مشغول به کار شد.

مروری بر افتخارات مظلومی

- قهرمانی ۳ دوره جام میلز هندوستان با تیم استقلال

- آقای گلی جام میلز هندوستان با ۲۶ گل

- بهترین گلزن سه دوره از مسابقات جام تخت جمشید

- بهترین بازیکن آسیا در سال ۱۹۷۴

- آقای گلی بازی‌های آسیایی تهران با ۵ گل

- دو دوره قهرمانی در جام ملت‌های آسیا

- یک دوره قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا با استقلال

- بالاترین میانگین گل ملی در ایران با به ثمر رساندن ۷۷ صدم گل در هر بازی

- بهترین گلزن تاریخ لیگ تخت جمشید با ۶۵ گل

- آقای گل دو دوره مسابقات جوانان آسیا

- بهترین گلزن باشگاه استقلال در تاریخ دربی تهران با ۵ گل

- آقای گل جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۶

واکنش‌ها

علی جباری که مشترکا با مرحوم مظلومی عنوان بهترین گلزن استقلال در تاریخ دربی‌ها را در اختیار دارد، در مورد این ضایعه به «ایسنا» گفت: «از شنیدن این خبر واقعا حالم بد است و حتی نمی‌توانم راه بروم. غلامحسین یار دیرین من بود. واقعا حیف شد.» همچنین علی دایی که ضربات سر فوق‌العاده‌اش زبانزد بود، ضمن اعطای لقب «سرطلایی بزرگ فوتبال ایران» به مظلومی درگذشت وی را تسلیت گفت. باشگاه استقلال نیز با صدور بیانیه‌ای، این مهاجم سابقش را در شمار مفاخر فوتبال ایران به شمار آورد. غلامحسین مظلومی در سال ۱۳۲۸ در آبادان به دنیا آمد و آبان ماه ۱۳۹۳ در تهران دار فانی را وداع گفت. روزنامه «دنیای اقتصاد» نیز درگذشت این اسطوره فوتبال کشور را به جامعه ورزش کشورتسلیت می‌گوید.