بهترین زمان برای بچه‌دار شدن
معمولا تمام زوج‌های جوان «بچه‌دار شدن» را قدم دوم بعد از ازدواج می‌دانند. البته تصمیم به بچه‌دار شدن در زوج‌های مختلف ممکن است بسته به عوامل گوناگونی از جمله سن، وضعیت اقتصادی و میزان علاقه فردی در مقاطع مختلف صورت گیرد. عده‌ای شاید اول به فکر پس‌انداز، خرید ماشین و خانه باشند و بعد به فکر بچه‌دار شدن بیفتند؛ عده‌ای هم پیش از همه اینها بچه‌دار شدن را شرط اول یک زندگی سالم و شاد بدانند و معتقد باشند که بقیه مراحل در ادامه مسیر در زمان خودش طی خواهد شد. اما در زمانه‌ای که مشکلات اقتصادی تقریبا گریبان تمام مردم دنیا، یا شاید بهتر است بگوییم مردم بسیاری از کشورهای جهان را گرفته است، آمادگی اقتصادی پیش از بچه‌دار شدن شرط عقل است. به هر حال همان طور که همه‌ می‌دانیم، ورود بچه به یک خانواده خرج‌های هنگفتی را با خودش به همراه می‌آورد که شاید در شرایط فعلی بسیاری از خانواده‌های نه‌چندان پردرآمد نتوانند از پس آنها برآیند و چه بهتر که پیش از گرفتن چنین تصمیم مهمی برای وضعیت اقتصادی خود برنامه‌ریزی دقیق کنند. چرا که در اینجا فقط بحث مادر و پدر مطرح نیست و هزینه‌های بزرگ کردن یک کودک فقط به ماه‌های اولیه محدود نمی‌شود. بچه هم در مسیر رشد خود نیازها و توقعاتی دارد که خانواده موظف است بخش اعظمی از آن را برآورده کند. بنابراین آینده‌نگری نه تنها برای خود زوج بلکه برای بچه هم مفید خواهد بود.
اما به راستی زمان مناسب برای بچه‌دار شدن چه زمانی است؟ برای آنهایی که به لحاظ احساسی و عاطفی کاملا آماده بچه‌دار شدن هستند و از پس هزینه‌هایش هم برمی‌آیند، نمی‌توان زمان خاصی را مشخص کرد. طرف صحبت ما کسانی هستند که هنوز آمادگی بچه‌دار شدن را از یکی از این جهات ندارند. یعنی یا با مشکلات اقتصادی مواجهند و طبعا از بچه‌دار شدن می‌ترسند یا آنهایی که به لحاظ عاطفی و احساسی هنوز خود را آماده این مرحله نمی‌بینند. با تمام این اوصاف نمی‌توان زمان مشخصی را برای ورود به مرحله بچه‌دار شدن تعیین کرد اما می‌توان شرایط نامناسب برای اقدام به چنین کار مهمی را برشمرد.
شاید سال اول ازدواج بهترین زمان برای بچه‌دار شدن نباشد. البته احتمال بچه‌دار شدن در سال اول زندگی بسیار زیاد است و خیلی‌ها هم در صورت وقوع چنین اتفاقی از تصمیم هرچند بدون برنامه‌ریزی خود خوشحال می‌شوند. اما معمولا سال اول زندگی بهتر است صرف شناخت بیشتر زوج از یکدیگر، تطبیق با شرایط زندگی زناشویی، جا افتادن در خانه جدید و سامان دادن به وضعیت اقتصادی شود؛ که در نهایت منجر به برقراری محیطی آرام برای ورود بچه می‌شود. از این رو سال‌های بعدی ازدواج که به لحاظ مالی به ثبات رسیده‌اید، درآمد ماهانه مشخصی داشته باشید، از پس هزینه‌های اولیه زندگی دو نفره خود برآمدید، حتی شاید توانستید خانه بخرید، زمان بهتری برای بچه‌دار شدن خواهد بود.
یکی دیگر از موقعیت‌های زندگی که بهتر است زوج‌ها در گذر آن بچه‌دار نشوند، دوره ورشکستگی است. شما قطعا دوست ندارید فرزندتان در محیطی سرشار از استرس و ناراحتی و نگرانی پا به این دنیا بگذارد. بچه شما حق دارد که در موقعیت مالی باثبات پا به زندگی‌تان بگذارد و اگر بخواهید در چنین شرایطی به او زندگی بدهید، قطعا نمی‌توانید زندگی آرام و بی‌دغدغه‌ای را برایش رقم بزنید. ورشکستگی یکی از سخت‌ترین مراحلی است که یک زوج می‌توانند در زندگی خود تجربه کنند؛ بنابراین بهتر است بچه خود را در این تجربه شریک خودتان نکنید.
یکی دیگر از تجربه‌های البته اجتناب‌ناپذیر زندگی که تمام انسان‌ها آن را از سر خواهند گذراند، از دست دادن عزیزان نزدیک است. این تجربه شاید سخت‌ترین تجربه فردی انسان‌ها باشد که ضربه سنگینی به آنها وارد می‌کند. بنابراین به زوج‌ها، به ویژه به خانم‌ها توصیه می‌شود در این دوره از بچه‌دار شدن جلوگیری کنند. چرا که روحیه مادر در زمان بارداری تاثیر زیادی روی روحیه فرزند در آینده خواهد داشت و قطعا همه مادرها ترجیح می‌دهند در شرایط بهتری فرزند خود را در بدن‌شان پرورش دهند.
با تمام این تفاسیر اگر احساس می‌کنید آماده بچه‌دار شدن هستید، نگذارید اهداف و بلندپروازی‌های مالی مانع‌تان شود. بچه‌دار شوید. چرا که اگر به خاطر هر هدفی بخواهید، این تصمیم را به تعویق بیندازید ممکن است زمانی برسد که دیگر خیلی دیر شده باشد و شاید در آن زمان به تحقق پیوستن آرزوها و اهداف‌تان برایتان اهمیتی نداشته باشد. البته اگر بدهکار هستید اول صبر کنید و بدهی‌تان را بپردازید و بعد به فکر بچه‌دار شدن باشید اما با این وجود باز هم مطمئن شوید که هر دویتان آمادگی این کار را دارید. در بسیاری از موارد زوج‌ها بدون توجه به شرایط احساسی و عاطفی میان خود و بدون توافق نظر مشترک بچه‌دار می‌شوند و در نهایت محیطی خالی از عشق و علاقه در زندگی‌شان به وجود می‌آید؛ چرا که مشکلات و مسوولیت‌های بچه‌داری به قدری زیاد است که اگر یکی از طرفین راضی به انجامش نباشد، می‌تواند به مشکلات زوج بیفزاید. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که بچه‌ها حق دارند پا به محیطی سرشار از عشق بگذارند.