خدمتکار و پروفسور
دوسال پیش رمان «خدمتکار و پروفسور» با ترجمه کیهان بهمنی در ایران منتشر شد و به سرعت مورد توجه قرار گرفت و به چاپ دوم رسید. منتقدان زیادی درباره این اثر نقد نوشتند و مدت‌ها در بازار کتاب کشور جزو پرفروش‌ها به شمار می‌آمد. در ماه‌های اخیر چاپ سوم این رمان هم به بازار آمده و پیشنهاد مناسبی برای علاقه‌مندان ادبیات داستانی جهان است. البته ترجمه دیگری هم از این رمان توسط شقایق نظرزاده منتشر شده است. می‌گویند یک میلیون نسخه از این کتاب در مدت زمان یک ماه در ژاپن به فروش رسید و توانست توجه مخاطبان و منتقدان این کشور را جلب کند. آنگونه که آمار داده‌اند با چاپ‌های متعدد این رمان، از هر چهار نفر ژاپنی یک نفر این کتاب را خریده است. آمار قابل تاملی که مقایسه آن با بازار کتاب ایران نکات فراوانی را روایت می‌کند.
این رمان نه‌تنها داستان پرفرازونشیبی ندارد بلکه خیلی هم ساده است و اتفاقا ویژگی مهم آن هم در همین نکته نهفته است که نویسنده با به‌کارگیری المان‌های ساده که به‌ظاهر جذابیت‌های زیادی هم ندارند اثر بسیار جذابی را شکل داده است. یک خدمتکار، یک پسربچه و یک پروفسور ریاضی شخصیت‌های اصلی این رمان هستند... مردی ۶۴ ساله و عاشق اعداد، استاد دانشگاه و متخصص نظریه اعداد و ریاضیات محض...
پروفسور به دلیل مشکلاتی، حافظه‌ای هشتاد دقیقه‌ای دارد! بنابراین مدام احساس می‌کند برای نخستین بار است که خدمتکارش را دیده و این موتیف تکرارشونده جذابیت خاصی به رابطه خدمتکار و پروفسور می‌دهد. البته تحمل چنین فردی آسان نیست و به همین خاطر ۹ خدمتکار قبلی پا به فرار گذاشته‌اند. پروفسور همواره در حال نکته‌برداری از مسائلی است که در لحظه‌ای به ذهنش خطور می‌کند و همین باعث شده که سر و وضع عجیبی برایش درست شود، چون تمام هیکلش را تکه کاغذهایی پوشانده که برای فراموش نکردن نکات تازه به لباسش سنجاق شده‌اند. اما خدمتکار از دل این بی‌نظمی در جست‌وجوی نظمی تازه برای زندگی پروفسور است. این رمان نوشته یوکو اوگاوا متولد سال ۱۹۶۲ ژاپن است که از نویسندگان سرشناس این کشور به حساب می‌آید. او در سال ۱۹۹۰ موفق به دریافت جایزه‌ آکوتاگاوا شد که باارزش‌ترین جایزه‌ ادبی برای نویسندگان جوان است. او تاکنون بیش از 30 رمان منتشر کرده و این کتاب را در سال ۲۰۰۴ نوشته است که با انتشار بیش از ۵۰ میلیون نسخه از این رمان تبدیل به پرفروش‌ترین نویسنده سال در ژاپن شده است. فیلمی سینمایی با عنوان «پروفسور و معادله محبوبش» هم توسط تاکاشی کویزومی براساس این رمان ساخته‌شده و همچنین یک فیلم داستانی و یک برنامه‌ رادیویی و نهایتا کتابی مصور نیز با اقتباس از پروفسور و خدمتکار به مخاطبان عرضه شده که نشان از موفقیت و محبوبیت این رمان دارد.
چاپ سوم رمان «خدمتکار و پروفسور» اثر یوکو اوگاوا با ترجمه کیهان بهمنی، در ۲۴۸ صفحه و تیراژ ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۱۲ هزار تومان از سوی نشر آموت منتشر شده است.