گروه خودرو: در شرایطی که فعالان بازار از رکود خرید و فروش خودرو صحبت به میان می‌آورند، ایران خودرویی‌ها طی حدودا هشت ماه امسال، به اندازه کل سال گذشته، محصول سواری و وانت تولید کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که خودروسازان همچنان بر افزایش تولید نسبت به سال گذشته، اصرار دارند و به‌نظر می‌رسد این «اصرار» به‌دلیل جلوگیری از افزایش قیمت خودروهای داخلی است، چه آنکه گفته می‌شود وزارت «صنعت، معدن و تجارت» از تولیدکنندگان خواسته تا با رشد تولید، هزینه‌های سربار را کاهش داده و مانع گرانی بیش از پیش محصولات خود شوند.

هرچه هست، آن‌طور که مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرده، با توجه به تمهیدات صورت گرفته در زنجیره تامین، این گروه صنعتی از اول امسال تا ۲۱ آبان ماه، بیش از ۳۶۵ هزار دستگاه سواری و وانت به تولید رسانده است و این میزان تیراژ، با کل تولید سال قبل ایران خودرو برابری می‌کند. به گفته هاشم یکه‌زارع، این میزان تولید نشان‌دهنده ۹۵ درصد رشد نسبت به تولید همین دوره زمانی در سال گذشته و دو درصد رشد نسبت به برنامه تولید مصوب است.

وی تاکید کرده که بیشترین سهم تولید مربوط به پارس با ۹۰ هزار دستگاه و ۴۰۵ با ۷۰ هزار دستگاه بوده است که این دو خودرو به ترتیب ۲۴ و ۱۹ درصد از مجموع تولید ایران‌خودرو را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین سمند و پژو ۲۰۶ نیز هر کدام ۱۷ درصد از تولیدات هشت ماه امسال ایران خودرو را در اختیار دارند.

این در حالی است که رانا به‌عنوان محصول دیگر ایران خودرو، حدود ۵ درصد از کل تولید هشت ماهه این شرکت را به خود اختصاص داده و دنا که هزاران چشم انتظار دارد، در بازه زمانی موردنظر، یک هزار و ۴۰۰ دستگاه تولید داشته است.

از سوی دیگر اما تندر-۹۰ که این روزها تیراژ مناسبی ندارد، دو درصد تولید هشت ماهه ایران خودرو را به خود اختصاص داده و در مقایسه با هشت ماه سال گذشته، رشدی ۱۳۰ درصدی را تجربه کرده است. آن‌طور که ایران خودرویی‌ها اعلام کرده‌اند، از ابتدای سال جاری تا ۲۱ آبان‌ماه نیز ۵۶ هزار دستگاه وانت بار دو در این شرکت به تولید رسیده تا سهم این محصول از کل تولید هشت ماهه آبی‌های جاده مخصوص، ۱۵ درصد باشد.