صدای قطار در بندر شهید رجایی

دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان آخرین اقدامات صورت گرفته به‌منظور توسعه شبکه ریلی در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور به‌منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری و تاکیدات ریاست‌جمهوری را تشریح کرد. ابراهیم ایدنی با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده در زمینه گسترش شبکه ریلی در بندر شهید رجایی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل چندوجهی، اظهار کرد: این بندر به‌دلیل وسعت مناسب خطوط ریلی (بیش از ۵۰ کیلومتر)، اتصال به شبکه سراسری ریلی و حضور در کریدور شمال-جنوب به‌عنوان یکی از نقاط محوری و مسیری مطمئن برای ترانزیت دریایی- ریلی کالا به کشورهای همسایه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به پتانسیل بسیار بالای بندر در ارائه خدمات حمل‌ونقل ریلی برای انواع کالاهای کانتینری، محمولات فله خشک و مایع و کالاهای متفرقه، بیان کرد: وجود خطوط ریلی در بین انبارها و محوطه‌های دپوی کالا، وجود تجهیزات و امکانات مناسب برای تخلیه و بارگیری واگنی کالا شرایط مناسبی را برای صاحبان کالا فراهم کرده است. ایدنی همچنین از فعالیت قطارهای برنامه‌ای روزانه برای ارائه خدمات مناسب به صاحبان کالا در بخش حمل و نقل ریلی سخن به میان آورد و افزود: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت راه‌آهن، قرار است قطار‌های برنامه‌ای محموله‌ها را هر شب راس یک ساعت معین از مبدا بندر شهید رجایی به مقاصد داخلی و بین‌المللی جابه‌جا کنند. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اعلام اینکه یک باسکول ریلی استاتیک- دینامیک بندر مطابق با استانداردهای روز در دست احداث بوده و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این پروژه جزو پروژه‌های استراتژیک در حمل‌ونقل محمولات ریلی بوده و نقش مستقیمی در توسعه زیرساخت‌های ریلی بندر دارد.

وی اضافه کرد: در آینده بسیار نزدیک اقدامات مربوط به انعقاد قرارداد همکاری و اجرائیات اولیه مربوط به باسکول دوم نیز آغاز خواهد شد.

ایدنی ضمن اشاره به بهره‌مندی بندر شهید رجایی از ایستگاه‌های بارگیری ریلی فله مایع (روغن نباتی) با ظرفیت بیش از ۲۰۰۰ تن در روز، خاطرنشان کرد: ایستگاه‌های بارگیری روغن نباتی وظیفه انتقال و پمپاژ روغن نباتی از مخازن به واگن‌های مخزنی ویژه حمل روغن را بر عهده دارد. عالی‌ترین مقام حوزه دریایی و بندری هرمزگان ضمن تشریح پروژه‌های آتی ریلی در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور خاطرنشان کرد: احداث شانتینگ یارد ریلی مواد نفتی به وسعت ۶هکتار شامل ۱۵ لوله انتقال به طول ۶۰ کیلومتر و ۳ کیلومتر خط ریلی از جمله پروژه‌هایی است که در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی استان قرار دارد.

وی افزود: ایستگاه بارگیری وظیفه انتقال مشتقات نفتی از مخازن به واگن‌های مخزنی مخصوص و بالعکس را پوشش می‌دهد.

ایدنی افزایش ایستگاه‌های ریلی بارگیری مواد فله مایع (روغن نباتی) را ازجمله برنامه‌های آتی این بندر دانست و گفت: ایستگاه بارگیری روغن نباتی در اراضی پشتیبانی و در ضلع شمالی بندر احداث می‌شود. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ضمن اشاره به مذاکرات صورت گرفته با بخش خصوصی برای احداث دو محوطه سیلوی غلات با دسترسی ریلی در بندر شهید رجایی گفت: سیلوی غلات ۱۰۰ هزار تنی در اراضی پشتیبانی از جمله طرح‌های در دست پیگیری است. وی همچنین بر ضرورت ایجاد دسترسی و توسعه خطوط ریلی در محوطه‌ها برای سهولت در ارائه خدمات حمل‌ونقل ریلی در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور تاکید کرد.

عالی‌ترین مقام حوزه دریایی و بندری هرمزگان احداث ساختمان خدمات حمل‌ونقل ریلی برای حضور دائم کارگزاران و نمایندگان این بخش را به عنوان یکی از ضرورت‌های مهم زیرساختی برای گسترش حمل و نقل چندوجهی در پایتخت اقتصادی ایران دانست و گفت: هرچند در حال حاضر دفتر شرکت راه‌آهن و کارگزاران و نمایندگان صنعت ریلی در سالن خدمات بندری و دریایی و نیز محوطه عملیاتی بندر برای ارائه خدمات ریلی وجود دارد، اما اقدامات مربوط به احداث یک ساختمان مستقل توسط انجمن شرکت‌های خدمات حمل‌ونقل ریلی با همکاری مدیریت بندر در حال پیگیری است.

ایدنی همچنین یادآور شد: توسعه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های ریلی در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور به‌منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری، تاکیدات ریاست محترم جمهور در سفر به بندر شهید رجایی و دستورات اکید وزیر راه و شهرسازی درخصوص ضرورت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل چندوجهی صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: مدیران عامل سازمان بنادر و شرکت راه‌آهن با حضور مدیران اجرایی استان‌های ساحلی نشست‌های هماهنگی مشترکی را به همین منظور به‌صورت دوره‌ای در بنادر مختلف برگزار کرده‌اند که این اقدام مهم، حرکتی شتابان را به‌منظور بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت‌های موجود، آغاز کرده است.