ایسنا: در صورت تحقق برنامه تولید خودرو در سال جاری، رتبه کشور در رده‌بندی جهانی تولید خودرو چهار رتبه ارتقا خواهد یافت. سال ۱۳۹۰ با تولید حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور رکورد تیراژ تولید خودرو در ایران شکسته شد.

در آن سال با توجه به رشد بالای تولید ایران به رتبه سیزدهم بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان خودرو در جهان ارتقا یافت.

با این حال در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ به دلیل برخی مشکلات داخلی و خارجی تولید خودرو در کشور به نصف تیراژ تولید در سال ۱۳۹۰ کاهش یافت. این موضوع باعث سقوط چند رتبه‌ای ایران در رده‌بندی جهانی تولید‌کنندگان خودرو شد.

البته روند نزولی تولید خودرو در کشور از ابتدای سال جاری متوقف شده و قرار است تا پایان امسال مجموعا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شود.

در این شرایط، کارشناسان معتقدند در صورت تحقق برنامه تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی خودرو در سال جاری، رتبه ایران در رده‌بندی جهانی تولید‌کنندگان خودرو مجددا چهار پله ارتقا خواهد یافت و ایران رتبه پانزدهمین تولید‌کننده بزرگ خودرو در جهان را کسب خواهد کرد.

پس از آن نیز در صورت ادامه روند صعودی تولید خودرو در سال ۱۳۹۴ و رسیدن آن به تیراژ بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه، ایران مجددا به رتبه خود در سال ۱۳۹۰ دست یافته و عنوان سیزدهمین تولید‌کننده بزرگ خودرو در جهان را از آن خود خواهد کرد.