شهردار منطقه یک تهران اعلام کرد: به‌منظور حفظ باغات و توسعه فضاهای سبز شهری برای استفاده عموم شهروندان، تملک باغات قدیمی شمال تهران همچنان ادامه دارد.

به گزارش «ایسنا»، مجتبی یزدانی خاطرنشان کرد: از سال ۹۱ در حدود ۱۰ باغ به مساحت بیش از ۱۵۶ هزار و ۵۶۰ متر مربع به صورت توافقی به ارزش ۲۲۴ میلیارد تومان جهت احداث بوستان شهری خریداری شده است. وی گفت: در سال‌جاری نیز تملک ۶ باغ در برنامه‌های اداره املاک قرار دارد که با اتمام تملک، بیش از ۲۴ هزار و ۳۱۵ مترمربع به فضاهای سبز عمومی شمال تهران افزوده می‌شود. یزدانی تصریح کرد: باغ ملک ۱ و ۲، وزیری، امیر سلیمانی، خسروشاهی، سوهانک، زمین‌های لشگری، انجیری، آصف، بابک از باغ‌های تملک شده هستند که امسال نیز تملک باغ‌های تجریشی، فیروزگر، سید میرزا، فرمانفرما، مسیح تهرانی، نعمتی و... در برنامه کاری قرار دارد. وی پروژه‌های ۷۰ به ۳۰ در تملک باغات را از دیگر اقدامات اجرا شده دانست و گفت: از سال ۹۱ بیش از ۶۳ هزار مترمربع اراضی و باغ‌هایی در قدرالسهم و مالکیت شهرداری به‌صورت پروژه‌های ۷۰ به ۳۰ به ارزش ۷۲۱ میلیارد ریال قرار گرفته است. شهردار منطقه یک گفت: سرانه فضاهای سبز عمومی در پایان سال ۹۱ به ازای هر نفر ۴۷/۶ مترمربع بوده است که در پایان سال ۹۲ به ۴۸/۷۷ متر مربع برای هر نفر رسید.

بازپس‌گیری ۸۰ هکتار اراضی ملی

همچنین فرماندار شمیرانات از بازپس‌گیری ۸۰ هکتار از اراضی ملی، از زمین خواران خبر داد.

عزت‌الله خانمحمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: در بخش عرصه‌های ملی و زیست محیطی در این شهرستان در قیاس با دهه ۱۳۷۰ اتفاقات ناگواری رخ داده است که مهار، مدیریت و برخورد با این ناهنجاری‌ها و تصرفات اراضی ملی و ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیازمند هم‌افزایی و هم‌گرایی همه مدیران دستگاه‌های اجرایی، قضایی، انتظامی و امنیتی است.

وی با بیان اینکه ساخت‌وسازهای غیرمجاز نسبت به گذشته با توجه به برخورد و اقدامات انجام‌شده توسط دستگاه‌های اجرایی و هماهنگی‌ها بسیار کاهش یافته است، گفت: براساس آسیب‌شناسی و مطالعات انجام‌شده عواملی مثل قیمت بالای زمین، نزدیکی به شهر تهران، اقلیم و آب و هوای مطلوب و وجود ظرفیت‌های گردشگری از مهم‌ترین عوامل سوءاستفاده از این منطقه به شمار می‌آیند. وی خاطرنشان کرد: براساس مصوبه شورای فضای سبز شهرستان شمیرانات و با هماهنگی استانداری تهران و اداره کل منابع طبیعی استان تهران، مقرر گردیده که اراضی ملی واقع در حریم شهرهای لواسان، اوشان، فشم و میگون، شمشک و دربندسر و شهرداری منطقه یک تهران برای ایجاد فضای سبز و تفرجگاه در اختیار شهرداری‌های مربوطه قرار گیرد.