اتهام دورزدن کنگره به اوباما

حسین موسوی: افراد در سایه می‌توانند کم‌کم خود را از پشت پرده بیرون بیاورند و خود را روی صحنه حس کنند؛ چرا که قانون اصلاح مهاجرتی آمریکا بالاخره توسط رئیس‌جمهوری این کشور رونمایی شد. موضوعی که به گفته بسیاری می‌تواند چالشی دیگر بین او و کنگره ایجاد کند. کنگره‌ای که در دست جمهوری‌خواهان است و در عمل از سه‌شنبه هفته گذشته شمشیر را برای باراک اوباما از رو کشیده و با مطرح کردن احداث خط لوله کی‌استون جنگ را بین دو خانه علنی کرد. اینک اما اوباما جمهوری‌خواهان را به نبرد فرا خوانده است. به گزارش آسوشیتد پرس باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، طی یک برنامه تازه با اصلاح نظام مهاجرتی امکان ماندن نزدیک به پنج میلیون مهاجر بدون مدرک قانونی را در خاک آن کشور فراهم کرده است. این افراد همواره تیغ اخراج از خاک آمریکا را بر بالای سر خود حس می‌کردند؛ اما اینک میلیون‌ها عضو خانواده‌های ساکن آمریکا با این قانون می‌توانند از خطر اخراج دور شوند. اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا با انتقاد‌هایی تند از سوی گروهی از جمهوری‌خواهان در کنگره روبه‌رو شده است.

به گفته کاخ سفید، اصلاحات اخیر، تقریبا به تمام کسانی که برای مدت پنج سال، بدون مدرک قانونی ساکن آمریکا هستند، در عین حال فرزندی دارند که شهروند ایالات‌متحده است یا اقامت قانونی دارد، اجازه می‌دهد درخواست کار سه ساله ارائه دهند. رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در شب ۲۹ آبان در پاسخ به منتقدان این طرح گفت: برنامه جدید «راهی فوری برای دریافت تابعیت آمریکا» بدون انجام اقدامات لازم نیست؛ اما او تاکید می‌کند که اخراج میلیون‌ها نفر نیز واقع‌گرایانه نیست.

اوباما در سخنرانی خود خطاب به شهروندان آمریکا گفت آن کشور همواره از ملت مهاجر تشکیل شده و خواهد شد.

او ادامه می‌دهد: «آنچه ما را آمریکایی می‌سازد، تعهد مشترک ما برای یک کمال مطلوب است؛ همه ما برابر خلق شده‌ایم و همه ما بخت این را داریم که زندگی‌مان را آن طور که می‌خواهیم بنا کنیم.»

با این حساب میلیون‌ها نفر از اعضای خانواده‌ کسانی که شهروند یا مقیم آمریکا هستند می‌توانند از سایه بیرون آمده، درخواست کار کنند، برای اقامت تلاش و شروع به پرداخت مالیات کنند.

اما خبرگزاری رویترز می‌گوید اوباما انتقادهای جمهوری‌خواهان را در این مورد که برنامه مهاجرتی او معادل عفو مهاجران غیرقانونی ا‌ست، رد کرده است. به گفته او چنین عفوی در صورتی رخ می‌داد که «قانون شکسته بسته فعلی به همین شکل رها می‌شد.»

به گفته رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده عفو دست‌جمعی عادلانه نیست. اخراج دست‌جمعی نیز نه شدنی‌ و نه با سیرت آمریکایی سازگار است.

برنامه مهاجرتی اوباما ۴.۴ میلیون نفر از ۱۱ میلیون مهاجر بدون مدرک قانونی در آن کشور را در بر خواهد گرفت. با وجود این جمهوری‌خواهان هم‌قسم شده‌اند که با اصلاح این طرح به شدت مقابله کنند. این در شرایطی است که در قوانین ایالات‌متحده رئیس‌جمهوری این کشور حق دارد برخی از اصلاحات را بدون اینکه نیازی به تایید کنگره داشته باشد به اجرا درآورد. موضوع اصلاح قانون مهاجرتی نیز جزو همین وظایف یعنی Executive actions است که به گفته رویترز یکی از بزرگ‌ترین رویدادهایی است که اوباما در چند سال اخیر به آن متوسل شده است.

باراک اوباما ضمن دفاع از عملکرد خود می‌گوید که اصلاح این قانون باعث می‌شود افرادی که سال‌ها در سایه زندگی می‌کردند، زندگی عادی را از سر بگیرند و مالیات بپردازند. به گفته باراک اوباما عدم اصلاح این طرح باعث می‌شد که این افراد همچنان بدون اینکه مالیات بپردازند در این کشور زندگی کنند.

جمهوری‌خواهان در مقابل می‌گویند که اوباما طی یک سال، بسیار از این حق قانونی خود استفاده کرده و به اعتقاد آنها او نباید بیش از این، به «حقی» که قانون برای روسای جمهوری آمریکا در نظر گرفته است، متوسل شود.

هنوز در مورد اینکه رئیس‌جمهوری می‌تواند از قوانین اجرایی در آمریکا راسا استفاده کند محل بحث وجود دارد. در سایت «یو اس پالیتیکس» آمده است که باراک اوباما تاکنون بیشترین استفاده را از این حق قانونی داشته است. به نوشته این سایت، هنوز اختلافات فراوانی بین حقوقدانان آمریکا در مورد این «حق» وجود دارد. برخی می‌گویند اجرای قوانینی از این دست به لحاظ زمانی مشخص نیست که چه مدت می‌تواند مشروعیت داشته باشد؛ زیرا این قانون می‌تواند با شکایت به دادگاه عالی ایالات‌متحده یا تصویب قانونی در کنگره آمریکا از میان برداشته شود.

استفاده از این حق قانونی توسط روسای جمهوری در آمریکا همچنان مبهم است و برخی از حقوقدانان می‌گویند که روسای جمهوری در این کشور می‌توانند از این طریق کنگره را دور بزنند.

جان بینر، رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان ایالات‌متحده درخصوص استفاده باراک اوباما از این قانون می‌گوید: اوباما می‌گوید که پادشاه نیست. او اعتقاد دارد که وی امپراتور نیست و بارها در سخنان خود به این موضوع اشاره داشته است اما او در عمل نشان داده که به شیوه پادشاهان عمل می‌کند.

سی‌ان‌ان اما گزارش می‌دهد به‌رغم اینکه برخی می‌گویند اوباما از این حق قانونی بسیار استفاده کرده، اما عملکرد جورج بوش دوم، به‌عنوان رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه، نشان می‌دهد که وی بیشترین استفاده را با توسل به این قانون داشته است. جنگی که جورج بوش درخصوص مبارزه جهانی با ترور داشته، با استفاده از این حق قانونی بوده است.

سی‌ان‌ان می‌نویسد جورج بوش هرچند که می‌توانست درخصوص قوانین مهاجرتی هم از این قانون استفاده کند؛ اما ترجیح داد که در جای دیگر از آن استفاده کند. باراک اوباما اما سعی دارد که به سرنوشت جورج بوش دچار نشود.

او پس از اینکه قانون اصلاح مهاجرتی را به مجلس نمایندگان فرستاد و در آنجا مورد توجه اکثریت جمهوری‌خواه قرار نگرفت از حقوقدانان کاخ سفید پرسیده که آیا می‌تواند به Executive actions متوسل شود یا نه؟ به این معنی که آیا می‌تواند شخصا این قانون را عوض کند. تیم کاخ سفید به او گفته‌اند که وی نمی‌تواند از این قانون استفاده کند. این قانون نزدیک به ۵۰۰ روز در سنا مانده و از آن رونمایی نشده بود.

باراک اوباما در این‌باره گفته است: او هیچ چاره‌ای نداشته و مجبور شده است برای اصلاح این قانون راسا اقدام کند. هرچند که می‌دانسته این قانون با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه خواهد شد؛ اما او از این حق قانونی خود استفاده کرده و بیش از ۴ میلیون نفر را به زندگی عادی بازگردانده است.