دنیای اقتصاد، همدان، مجید ملکیان: با حضور ۱۲نفر از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در همدان روند اجرایی مصوبات و پروژه‌های عمرانی و ملی این استان مورد بررسی قرار گرفت. محسن کوشش‌تبار، معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان که با حضور اعضای کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی در استانداری همدان برگزار شد، گفت: به‌منظور رفع دغدغه‌های روستاها با تدبیر وزیر کشور در بودجه امسال اعتبارات خوبی برای شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر جمعیت و دهیاری‌ها پیش‌بینی شده که می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.

وی افزود: امسال ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل ارزش افزوده در اختیار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور قرار گرفت و با اختصاص آن به خرید تجهیزات، بسیاری از زیرساخت‌های روستایی توسعه می‌یابد.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور تصریح کرد: در نیمه دوم امسال۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو خدماتی و آتش‌نشانی بین دهیاری‌ها و شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت توزیع ‌می‌شود.

کوشش‌تبار با بیان اینکه مشکل مدیریت پسماند در شهر‌های بهار، تویسرکان و لالجین استان همدان آینده خوبی را در پیش ندارد، عنوان کرد: استان همدان در بخش‌های مدیریت پسماند، ایمنی شهری و روستایی، بهبود امور و خرید ناوگان حمل‌ونقل عمومی وضعیت خوبی ندارد و متاسفانه در این بخش‌ها نیز ردیف اعتبار قابل توجهی وجود ندارد.

عضو کمیسیون عمرانی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه استان همدان از لحاظ شاخص‌ها از میانگین کشور پایین‌تر است، اظهار کرد: همدان از نظر تلفات جاده‌ای بالاترین آمار را دارد؛ چرا که وضعیت جاده‌ها و حمل‌ونقل این استان مناسب نیست.

نعمت‌الله چاردولی با اشاره به وضعیت آب شرب استان همدان افزود: سال گذشته ۱۵۰ روستا با تانکر آبرسانی شدند و تاکنون مبلغ کرایه تانکر‌هایی که در آبرسانی مشارکت داشتند، پرداخت نشده؛ چراکه در قالب ماده ۱۱۰ اعتباری به استان داده نشده است. وی با اشاره به اینکه همدان در امر بهسازی روستاها دچار مشکل است، تصریح کرد: در نشستی که با حضور مدیران استان همدان و کمیسیون عمرانی مجلس در تهران برگزار می‌شود، باید معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و وزرای راه و شهرسازی و نیرو حضور داشته باشند تا تدبیر برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان همدان اندیشیده شود؛ چراکه تا اعتباری از سوی دولت گذاشته نشود در مجلس اتفاقی حاصل نمی‌شود.

مدیر فرودگاه همدان نیز با بیان اینکه توزیع عادلانه ثروت در کشور با گردشگری محقق می‌شود، اظهار کرد: توسعه میادین پروازی در همدان به اتمام رسیده است؛ اما پروژه برج تکنیکال فرودگاه با مشکل مواجه است و با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی، برای تکمیل ۱۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: ترمینال فرودگاه همدان ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. علی کیخائی افزود: پروژه ساختمان حفاظتی فرودگاه نیز ۲۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تاکنون ۱۲ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع ۶۰ میلیارد تومان پروژه در فرودگاه همدان در دست اجرا است، بیان کرد: نبود پرواز در فرودگاه همدان سبب محدودیت ورود گردشگر و کندی در سرمایه‌گذاری در استان شده که به‌عنوان یک تهدید باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم همدان و فامنین درمجلس شورای اسلامی نیز گفت: همدان در طول انقلاب بسیار مظلوم واقع شده است و بزرگ‌ترین ظلم در حق استان راکد نگه‌داشتن پروژه‌ها است.

امیر خجسته افزود: بهسازی روستاها، مدیریت شهری، خدمات شهری، حاشیه شهری همدان وضعیت مناسبی ندارد و نیاز به توجه ویژه و مقاوم‌سازی دارد که بودجه آن از سفر مقام معظم‌رهبری تعیین شده است.